Škoda Enyaq kupé... a možná superb?
Škodovka bude letos novinkami na českém trhu šetřit. Jistá je pouze premiéra Enyaqu iV Coupé, a to hned 31. ledna. Ladně tvarovaným (stále zamaskovaným) kupátkem jsme se už svezli loni v létě (čtěte zde). Techniku novinka sdílí s výchozím enyaqem, auto stojí na modulární platformě pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen.
Jiná je pouze zadní část od takzvaného B sloupku – splývavá záď podle tvrzení automobilky zajišťuje nejlepší hodnotu součinitele odporu vzduchu ve své třídě: Cx=0,234. To je u elektromobilů zvlášť důležité, protože musejí co nejlépe hospodařit s energií uloženou v bateriích.
Víc novinek Škodovka pro letošek, zdá se, nechystá – bude spíše dohánět loňské resty a dokončovat dodávky svých aut. Původně byla v plánu ještě nová generace superbu – vlajková loď značky by na ni podle „životního cyklu“ měla nárok, zřejmě se však odloží na příští rok.
Vedení koncernu Volkswagen alespoň potvrdilo, že by se superb měl od roku 2023 vyrábět společně s VW Passat na Slovensku, v jeho bratislavském závodě. Prohlédněte si tedy alespoň náznak možné podoby čtvrté generace superbu, o nějž jsme tradičně požádali nezávislého designéra a učitele designu Petra Sieberta (podívejte se sem).
Ranault Austral – chybějící SUV
Nejočekávanější letošní novinka francouzské značky, pokud pomineme plně elektrický mégane, Austral je nástupcem modelu Kadjar, a právě proto mění svůj název – nechce být spojován s prodejně neúspěšným vozem. Renaultu se totiž ve třídě kompaktních SUV tradičně nedaří už od dob koleosu.
Technickým základem auta opět bude koncernový bratranec Nissan Qashqai, nejsilnější zbraní by však měl být prémiový design: že ten značka umí, ukázala už loňská arkana. Novinka, která se má představit na jaře, bude mít pod kapotou širokou paletu spalovacích a hybridních motorů včetně plug-inu.
Opel nová Astra
Širší, nižší, stejně dlouhá jako současná, ovšem se zcela novým dramatickým vzhledem nejnovějších opelů, vycházejícím ze studie Manta. Nová astra, která se v Česku představí hned na začátku ledna, se nám vzhledově moc líbí. Zcela opouští zbytky techniky koncernu GM, bude stát na platformě sesterského (a úplně nového) Peugeotu 308. Vzhledem k tomu, jak se povedl, nemáme strach ani o astru.
Pod kapotou bude buď benzinový tříválec 1.2 Turbo v různých výkonových variantách, nebo diesel 1.5 CDTI a poprvé i dva plug-in hybridy. Čistá „elektrika“ se představí až napřesrok.