náhledy
Premiéra nového modelu, to je již důvod lámat hlavu s tím, kde ho originálně představit. Škoda pro nový Kodiaq zvolila opuštěnou stanici metra, v minulosti pro odhalení novinek některé značky použily další netradiční místa: letadlovou či zaoceánskou loď, Empire State Building, Eiffelovu věž, šanghajské Světové obchodní centrum nebo třeba i alpský ledovec.
Autor: Škoda Auto
Auta se musela v Berlíně pod Postupimským náměstím protáhnout mnohdy úzkými prostory, aby se dostala na místa, která jim určil scénář světové premiéry. „Jediná cesta vedla jedním ze vchodů do podzemního nádraží, a to po schodech z náměstí,“ vysvětluje Petr Kavrentzis ze Škody Auto, který musel řešit tento logistický oříšek. Přes celé schody musela přepravní firma položit pojezdové ližiny, po nichž se pak vozy spouštěly s pomocí navijáku odtahového vozu. Vše se kvůli utajení vzhledu nového modelu odehrávalo s krycími plachtami.
Autor: Škoda Auto
Světovou premiéru si nová generace Škody Kodiaq odbyla počátkem letošního října v centru Berlína, přímo pod Postupimským náměstím, kde jsou skryté obrovské podzemní prostory, jen občas využívané pro společenské akce. Vznikly v 90. letech jako stanice linky metra U3, ale ke svému účelu nebyly nikdy využívány. Místo tedy atraktivní. Zbývala maličkost – jak dostat celkem šest aut do podzemního tunelu, který je z obou stran zaslepený.
Autor: Škoda Auto
Hodně neobvyklou a symbolickou prezentací byla světová premiéra novodobé Škody Felicia v říjnu 1994 na pražském Karlově mostě. Za značné pozornosti tehdejších médií a veřejnosti bylo 26. října 1994 vystaveno hned trio vozů v barvě české trikolory, které slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal. Po křtu předal klíče od prvního vyrobeného vozu předseda představenstva Škody Ludvík Kalma rodině Ondráčkových z Havlíčkova Brodu, které se tehdy narodila čtyřčata. Červený vůz odvezli na Pražský hrad, kde se s ním pochlubili prezidentu Václavu Havlovi.
Autor: ČTK, ČTK
Při volbě místa předvedení schopností svého prvního sériového modelu Ferrari FF s pohonem všech kol v historii značky, marketing zvolil vrchol Plan De Corones ve výšce 2275 m n. m. Do Dolomit to ostatně z Maranella není zase tak daleko. V zimě se tam však nelze dostat jinak než lanovkou. Italové si proto pro přepravu auta pronajali vojenský vrtulník Boeing CH-47 Chinook ze základny Viterbo a jako doprovod tři helikoptéry Agusta 205 z Bolzana.
Autor: Ferrari
Příslušníkům 1. a 4. letecké jednotky italské armády se dostalo cti dopravit Ferrari FF do lyžařského střediska, kde Ferrari dokonce pro novináře připravilo na sněhu i krátký testovací okruh.
Autor: Ferrari
Světová premiéra Lamborghini Veneno Roadster se v prosinci 2013 odehrála na palubě 240 metrů dlouhé italské letadlové lodi Nave Cavour, která zrovna kotvila v přístavu Mina Zayed v Abú Zabí. Celá tato monstrózní akce se pořádala pro auto, které vzniklo jen v devíti exemplářích, každý v ceně 3,3 milionu eur bez daně.
Autor: Lamborghini
Auto představené na exkluzivním „italském večeru“ za účasti zákazníků, VIP a médií bylo lakované ve speciálně vyvinuté barvě „Rosso Veneno“. Hosté na palubě Cavour si užili pohostinnost od šéfkuchaře Corrada Cortiho ze slavného italského hotelu Splendido v Portofino, a zpěvačka a herečka Elena Bonelli zahájila akci italskou státní hymnou.
Autor: Lamborghini
Po setmění 23. září 1982 početný dav zaplnil Martovo pole pod Eiffelovou věží. Oči návštěvníků byly upřené na zavěšenou velkou dřevěnou bednu s nápisem „Tady je nový Citroën“. Za doprovodu velké světelné a zvukové show byla bedna pomalu spouštěna na zem, kde se konečně otevřela a odhalila Citroën BX. Za bouřlivého potlesku tak začala jeho skvělá kariéra.
Autor: Citroën
Dobový tisk byl z premiéry Citroënu BX u vytržení. A vůbec nevadilo, že v době křtu z oblohy spadlo pár kapek vody. Dav byl poté požádán, aby zamířil k mostu Trocadero, aby mohl sledovat, jak se Eiffelova věž v noci rozzářila v barvách Citroënu a vše završil velkolepý ohňostroj. Nový model se o pár dní později, 30. září 1982, stal jednou z nesporných hvězd veletrhu 69. pařížského autosalonu na výstavišti Porte de Versailles.
Autor: Citroën
Ford Mustang se v roce 2014 na Empire State Building opět vrátil v nové generaci. Smontovat ho přímo na terase 86. patra trvalo mechanikům pět hodin. Není bez zajímavosti, že instalaci měla na starosti stejná firma jako před půl stoletím – DST Industries.
Autor: Ford
Mustang museli v roce 2014 rozdělit na více částí, oproti první generaci byl totiž větší, zatímco výtahy mrakodrapu Empire State Building zůstaly stále stejně velké.
Autor: Ford
Vyhlídková terasa slavné budovy Empire State Building v New Yorku je více než 300 metrů nad Manhattanem, pro vynesení auta tedy nešlo použít jeřáb. Kvůli anténě na vrchu nebylo možné ani spustit auto z vrtulníku.
Autor: Ford
Poprvé se Mustang objevil na terase Empire State Building v roce 1965. Ford musel auto nechat rozložit na čtyři části a mnoho menších kusů, které byly znovu smontovány v 86. patře. Poté, co byl vůz znovu smontován na venkovní terase a připraven k fotografování vrtulníkem, ho mechanici znovu rozebrali a podruhé jej znovu složili uvnitř proskleného přístřešku. Tam auto zůstalo po pět měsíců až do března 1966, kdy bylo opět rozebráno a odstraněno z budovy.
Autor: Ford
Ford v 60. letech sestavil speciální tým, jehož úkolem bylo vymyslet, jak rozdělit mustang na jednotlivé části, uložit je na jednoúčelové palety a nahoře je opět smontovat. Celý proces byl plánován a nacvičován několik týdnů předem.
Autor: Ford
Před akcí Ford vyslal do New Yorku tým, který provedl měření dveří, chodeb a výtahů budovy Empire State Building. Ti zjistili, že auto bude potřeba nechat rozložit na čtyři velké části a mnoho menších kusů, které se při pozdější realizaci vyvezly do 86. patra nákladním výtahem.
Autor: Ford
Svůj kousek z New Yorku automobilka Ford zopakovala v roce 2014 i na nejvyšší budově světa Burdž Chalífa. Jakmile auto dorazilo z Dearbornu do Dubaje, bylo pečlivě rozděleno do šesti sekcí, které mechanici dopravili do 112. patra pomocí výtahů v budově. Tým vozidlo znovu sestavil během přibližně 12 hodin, a poté mohla následovat velkolepá premiéra na Středním východě ve výšce 399 metrů nad zemí.
Autor: Ford
Lamborghini s nápadem premiéry nového auta na italské letadlové lodi Nave Cavour o několik let předběhl Fiat. Již v roce 2009 posloužila pro oficiální představení nového Fiatu Punto Evo. Vůz byl přepraven na palubě vojenského vrtulníku ve třech různých barvách (stříbrné, červené a černé) a poté při velkolepé prezentaci pózoval fotografům.
Autor: Fiat
Zatímco nový Fiat Punto Evo dopravil vrtulník, účastníci tiskové konference se z útrob letadlové lodi vynořili prostřednictvím velkoplošného výtahu pro vyvážení letadel na start. Kromě zástupců armády se akce zúčastnila i celá „generalita“ Fiatu.
Autor: Fiat
Fiat Uno se v roce 1983 představil ve světové premiéře na mysu Canaveral ve stínu amerických raket, které dobývaly vesmír. Do Spojených států se však Uno vypravilo jen na tuto akci, nikdy se tam totiž neprodávalo.
Autor: Fiat
Před světovou premiérou nového Maybachu 62 v červenci 2002 provedla tato luxusní limuzína svůj transatlantický přejezd ze Southamptonu ve Velké Británii do New Yorku ve speciálním skleněném kontejneru na palubě Queen Elizabeth 2, největšího a nejluxusnějšího osobního parníku na světě.
Autor: Maybach
Po příjezdu do New Yorku vyvrcholila plavba Maybachu 62 velkolepým přesunem ze zaoceánského parníku Queen Elizabeth 2 do starého kotviště společnosti Cunard na břehu ostrova Manhattan pomocí vrtulníku. Poté vůz odjel za doprovodu newyorských policistů po vlastní ose na světovou premiéru do hotelu Regent na Wall Street hned vedle newyorské burzy.
Autor: Maybach
Panamera vyjela nákladním výtahem do 94. patra šanghajského Světového obchodního centra vcelku, ale bylo to na milimetry. Bylo při tom nutné použít speciální konstrukci.
Autor: Porsche
Porsche Panamera si odbyla svou premiéru v roce 2009 na autosalonu v čínské Šanghaji. Vůz se však novinářům představil již den před oficiálním odhalením ve velkém sálu v 94. patře šanghajského Světového obchodního centra, kam ho bylo nutné dopravit výtahem nastojato.
Autor: Porsche
Fiat Uno se v roce 1983 představil ve světové premiéře na mysu Canaveral ve stínu amerických raket, které dobývaly vesmír. Do Spojených států se však Uno vypravilo jen na tuto akci, nikdy se tam totiž neprodávalo.
Autor: Fiat
Nikoliv premiéra, ale vypuštění „ojeté‘“ Tesly Roadster coby zátěže při startu obří kosmické rakety Falcon Heavy v únoru 2018, se stalo hitem internetu. Elon Musk totiž tehdy jako potřebnou zátěž použil své vlastní auto a z celé akce byla rázem světová událost číslo jedna. Takové pozornosti se předtím ani potom žádné auto nedočkalo.
Autor: SpaceX
Na panelu přístrojové desky Tesly Roadster je nápis „Nepanikařte!“, tedy hlavní heslo slavné sci-fi Stopařův průvodce po Galaxii. Pohyb auta vesmírem lze sledovat na internetové stránce whereisroadster.com.
Autor: SpaceX
Za volant nechal Musk posadit figurínu Starmana v novém skafandru pro posádky lodí Crew Dragon. Pro umocnění atmosféry se během startu a vzletu z kabiny rozezněla píseň Space Oddity v podání Davida Bowieho)
Autor: SpaceX
Na první testy modelu Range Roveru Evoque si v roce 2011 pozvala britská značka novináře do Liverpoolu. A tam pro ně připravila hodně neobvyklou trasu. Auta projela nevyužívaný Wapping Tunnel pod Edge Hillem, který byl postavený ve 30. letech 19. století pro železnici jako první tunel na světě vedoucí pod městem.
Autor: Land Rover
V Liverpoolu vozy Range Roveru Evoque projely do starých doků, kde se řidiči mohli vyzkoušet brodivost až 50 cm. Žádné z aut se prý při akci neutopilo.
Autor: Land Rover
Světová premiéra nového Chevroletu Silverado se odehrála v prosinci 2017 na automobilovém závodišti Texas Speedway. Vůz zavěšený pod vrtulníkem se zájemcům ukázal jen krátce, důkladně si mohli novinku prohlédnout až návštěvníci lednového autosalonu v Detroitu.
Autor: Chevrolet
Světová premiéra nového Chevroletu Silverado se odehrála v prosinci 2017 na automobilovém závodišti Texas Speedway. Vůz zavěšený pod vrtulníkem se zájemcům ukázal jen krátce, důkladně si mohli novinku prohlédnout až návštěvníci lednového autosalonu v Detroitu.
Autor: Chevrolet