Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Auta se musí stát smartphony na kolech, aby zaujala mladé

Narodili se s laptopy, tablety, smartphony a gamepady v rukou a nedokážou je odložit. Jak je přimět, aby se zajímali o auto? Změnit ho na jezdící smartphone. Nejde přitom o to, zabudovat do něj telefon s hlasitým odposlechem nebo navigaci, protože to je dnes banalita. Jde o to, aby se celý automobil stal smartphonem.

Tesla Model X P90D Ludicrous | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Sociologové je nazývají našinci z digitálního světa, také se jim říká generace Y. Je jim kolem dvaceti a jsou úplně jiní než předchozí generace.

Automobilové koncerny se snaží nalézt odpověď na otázku, jaká mají být auta, která by je zaujala. Intenzivně řeší otázku, jaká mají vůbec být auta za 15 až 20 let. Budou to smartphony na kolech? táže se polský týdeník Polityka.

Mladé více než síla motoru zajímají digitální aplikace a nejdůležitější je širokopásmové připojení. Odhaduje se, že na světě je již kolem 20 milionů takových aut a každoročně přibývá dalších deset milionů. Podle firmy Everis bude mít do konce desetiletí 90 procent prodávaných aut přístup na internet.

Internet věcí, tedy možnost, že spolu budou komunikovat stroje navzájem, otevírá desítky uplatnění, která si dnes lze jen stěží představit. Auto získá inteligenci a schopnost koordinovat pohyb s jinými auty na silnici. To zvýší bezpečnost, sníží počet kolizí i přes stále hustší provoz. A umožní rozšíření robotických aut bez řidiče. Přeměna auta v jezdící smartphon způsobuje, že elektronika dnes představuje již 30 procent ceny vozu.To staví producenty před stále náročnější výzvy. Protože elektronika se rozvíjí rychleji než mechanika. V důsledku i stárne mnohem rychleji než mechanika.

Pro uživatele z digitálního světa je to velký problém. Při analýze chování klientů generace Y si výzkumníci trhu všimli, že při rozhodování o koupi postupují velmi racionálně. Proč bych si měl kupovat auto nadupané elektronikou, když mi ty samé funkce nabízí můj smartphone, který měním každý půlrok? Proto některé automobilky jako například Honda a Toyota plánují propojení smartphonu řidiče s automobilem. Osoba usedající za volant telefonem otevře dveře, a poté jej položí na palubní desku. Smartphonová aplikace převezme nejen obsluhu spojení nebo navigace, ale i jiné funkce jako monitorování kamer pro couvání a pro mrtvý úhel.

Lynk & Co 01

Nová čínská značka Lynk & Co jde vstříc aktuálním trendům. Přednější je elektronická výzbroj, než automobil samotný.

Automobilový průmysl se snaží přizpůsobit se novým časům, protože digitální svět jej může co chvíli převálcovat. Internetoví giganti diktují svá pravidla i zde. Příkladem je Google. Jeho Relay Rides je síťová carsharingová platforma, která slouží k půjčování osobních aut. Konstrukcí plně automatizovaného vozu jezdícího bez řidiče se zabývá společnost Google Self-Driving Car. Koncern investoval i do slavné firmy Uber, která vytvořila nový model taxislužby. polský list také přípomíná Waze, neboli aplikaci pro výměnu informací o situaci na silnicích.

A ani jiné firmy ze Sillicon Valley nespí a také investují do automobilové branže, zvláště pak Apple. Nepřekvapí proto, že na letošním březnovém autosalonu v Ženevě znepokojený Klaus Fröhlich z představenstva BMW sliboval, že jeho firma vsadí na informatiku a polovinu vývojové divize budou tvořit IT specialisté Jde o to, aby BMW neskončilo jako vykonavatel nějakého giganta ze Sillicon Valley typu Applu.

Smartphonové pokolení je pro automobilové koncerny velkou záhadou. Mladí mají úplně jinou hierarchii hodnot než jejich rodiče a prarodiče. Po vlastním autě neprahnou, jeho značka už neslouží jako informace o společenském statusu. Jistě, znají výhody auta, ale nemusejí ho mít. Dá se přece on-line půjčit, nebo sdílet formou carsharingu. Je to levnější a praktičtější. Jako se rodiče vypravovali autem o dovolené na daleké výpravy, tak dávají děti přednost levným letům, protože to je pohodlnější a méně to stojí. Když bude potřeba, auto se dá vypůjčit na místě.

Výzkumníci také upozorňují, že generace Y je svázaná s místem. Možná je to reakce na zkušenosti rodičů a prarodičů, jejichž snem bylo bydlet v malém domku se zahrádkou za městem. Splnění takového přání s sebou neslo závislost na autě a noční můru hodin trávených denně v kilometrových kolonách. Mládež si váží výhod života ve městě. Města ale nemají osobní automobily ráda a dělají vše pro to, aby motorizovaným obyvatelům ztížila život. Proto mladí dávají přednost hromadné dopravě a rádi jezdí na kole.

Automobilové koncerny pozorují jako lakmusový papírek situaci v USA, zemi nejvíce motorizované. Roste tam počet mladých, kteří na vlastní auto rezignují a dokonce nemají řidičský průkaz. Poměr jeho majitelů mezi lidmi ve věku 16-24 let činil v roce 2000 celých 76 procent, ale snížil se na 71 procent. A to v zemi, kde je řidičský průkaz často základním průkazem totožnosti. Co nastane, když se tento trend udrží? Končí doba, kdy automobilové koncerny prodávaly auta. Přicházejí časy, kdy se zbožím stane mobilita. Nebude rozhodující, jak se jí dosáhne: pomocí tradičního auta, smartphonového vozu, auta z půjčovny, či taxíku Uber.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Do servisů míří 56 tisíc nových golfů, svolávací akce jsou na denním pořádku

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do...

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Autu v zimě na ulici škodí led, sůl a zloději. Garáž není vždy spásou

Podle dopravních průzkumů parkuje na ulici zhruba 60 procent všech aut. V zimě přichází s nočním stáním vozu venku...

Japonské automobilky v Evropě zůstanou, ale s omezenou nabídkou

S výjimkou Toyoty nedosahují japonské automobilky na starém kontinentu takových prodejů jako evropské značky. Spolu s...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...