Auta si už brzy budou povídat

  17:53aktualizováno  17:53
Evropská komise dnes v rámci boje proti nehodám a zácpám na silnicích vyčlenila jednotnou celoevropskou rádiovou frekvenci pro inteligentní technologie v automobilech. Tento krok umožní, aby spolu vozy navzájem komunikovaly a současně byly ve spojení s centry řízení provozu.
Auta by si díky komunikačnímu zařízení například mohla dát vědět o zácpách. Ilustrační foto.

Auta by si díky komunikačnímu zařízení například mohla dát vědět o zácpách. Ilustrační foto. | foto: Čeněk TřečekiDNES.cz

Díky tomu by pak mohli být motoristé varováni třeba před nebezpečími na silnicích, nehodami a případně i upozorněni na alternativní cesty, kterými je možné taková riziková místa objet.

Mluvčí výkonného orgánu "sedmadvacítky" Martin Selmayr řekl, že technologie umožňující výměnu informací mezi automobily už existují. Bylo však ještě třeba uvolnit frekvenci, na níž bude moci jejich vzájemná komunikace probíhat. Vyčleněno k tomu bude v příštích šesti měsících jednotlivými zeměmi EU spektrum 30 MHz v pásmu 5,9 gigahertzů (GHz).

Auta by si například díky komunikačnímu zařízení mohla předávat informace o stavu vozovky. Vůz, který by zjistil kluzký úsek silnice, by varoval vozidla s podobným přístrojem v blízkém okolí. Pomocí těchto technologií by také mohla střediska pro řízení dopravy informovat řidiče o nenadálých uzávěrkách či omezeních rychlosti.

EK připomněla, že v roce 2006 přišlo na unijních silnicích o život více než 42 000 lidí a přibližně 1,6 milionu dalších bylo zraněno. Inteligentní komunikační systémy přitom mohou zvýšit bezpečnost a přispět tím ke snížení počtu obětí nehod i usnadnění života řidičů.

"Měli bychom rovněž mít na paměti, že vzhledem k tomu, že Evropané tráví 24 procent doby, během níž řídí, v dopravních zácpách, by náklady způsobené dopravním přetížením mohly do roku 2010 dosáhnout 80 miliard eur," poznamenala eurokomisařka pro informační technologie Viviane Redingová.

"Takže je jasné, že úspora času s pomocí inteligentních komunikačních systémů vozidel znamená úsporu peněz," dodala.

V unii se každý den na silnicích vytváří dopravní zácpy dlouhé přibližně 7500 kilometrů, uvedla dnes také komise.

Brusel doufá, že vymezení jednotné rádiové frekvence pomůže zvýšit investice do nových technologií a přiměje výrobce a motoristy, aby komunikačními zařízeními auta vybavovali.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz