

Pompézní přehlídkové prezidentské automobily byly po dlouhá léta symbolem prestiže amerického prezidentského úřadu. Který prezident poprvé využíval automobil? Kdo zavedl oficiální prezidentské auto a kdo slavnostní inaugurační jízdu? Který prezident měl jako první řidičák? A co se stalo s autem JFK po atentátu na něj? To vše se dozvíte v první části naší velké galerie aut prezidentů USA.
Autor: Lincoln
V listopadu 1899 se William McKinley, který sloužil jako 25. prezident od března 1897 až do svého zavraždění 14. září 1901, stal prvním prezidentem, který jel v automobilu. Jednalo se o parní vůz společnosti Stanley Motor Carriage Company, který řídil jeho vynálezce, F.O. Stanley. Prezident ale jezdil i tímto motorizovaným kočárem Locomobile, poháněným spalovacím motorem.
Autor: Knihovna kongresu USA
V lednu 1909 byla v Kongresu jménem zvoleného prezidenta Williama Howarda Tafta přijata legislativa týkající se oficiálních automobilů Bílého domu. Pořídili mu parní auto White Model M s výkonem 40 koní (na snímku), ale rovněž dva šestiválcové modely Pierce-Arrow s výkonem 48 koní.
Autor: Knihovna kongresu USA
Na rozdíl od Theodora Roosevelta, který upřednostňoval jízdu v koňmi taženém kočáru, jenž následovali agenti tajné služby v autě, byl jeho nástupce William Howard Taft fanouškem aut.
Autor: Knihovna kongresu USA
Prezident Taft ve voze Pierce Arrow 66 AP v roce 1912. Na prezidentském pozemku se rozhodl postavit garáž, která nahradila federální stáje. Její součástí byla i velká nádrž na benzin.
Autor: Knihovna kongresu USA
Taftovi nástupci již jezdili jen auty různých amerických značek. Na snímku Woodrow Wilson v Cadillacu Type 57 při jízdě ulicemi Bostonu absolvoval oslavu vítězství v první světové válce.
Autor: Cadillac
Slavnostní inaugurační jízda je jednou z amerických tradic. Tím, kdo ji započal, byl v roce 1921 Warren G. Harding, který využíval Packard Twin Six. Právě on byl prvním americkým prezidentem, který měl řidičský průkaz.
Autor: Knihovna kongresu USA
Prezident Calvin Coolidge jel v roce 1925 při své inaugurační jízdě v kabrioletu Pierce Arrow.
Autor: Knihovna kongresu USA
Nově zvolený prezident Franklin D. Roosevelt se chystá v den své inaugurace v roce 1933 usednout do prezidentského Lincolnu.
Autor: Prezidentská knihovna a muzeum Franklina D. Roosevelta
Podle knihy agenta tajné služby Michaela F. Reillyho použil Franklin Roosevelt pro jízdu z Bílého domu do Kapitolu Spojených států na oznámení vyhlášení války zabavený pancéřovaný Cadillac Town Sedan po legendárnímu bossovi chicagské mafie Al Caponovi. Neexistují ale žádné důkazy, které by toto tvrzení podpořily.
Autor: Cadillac
Prezident Franklin D. Roosevelt a první dáma Eleanor Rooseveltová v únoru 1943 před Lincolnovým památníkem.
Autor: Prezidentská knihovna a muzeum Franklina D. Roosevelta
Dvanáctiválcová limuzína Lincoln Model K Franklina D. Roosevelta z roku 1939. Roosevelt ji nazval „Sunshine Special“, neboť rád nechával sklápět střechu dolů, aby si mohl užívat sluníčka. Vůz nebyl až do japonského útoku na Pearl Harbor pancéřován. Poté ale u u firmy Brunn & Company z Buffala dostal balistickou ochranu.
Autor: Knihovna kongresu USA
Limuzína Lincoln Model K Franklina D. Roosevelta z roku 1939 neměla žádnou speciální ochranu. Po japonském útoku na Pearl Harbor ale byl vůz pancéřován a dostal i neprůstřelná skla a pneumatiky.
Autor: Knihovna kongresu USA
V Lincolnu Model K „Sunshine Special“ se vozil i Harry Truman.
Autor: Cadillac
Dvojice Cadillaců Fleetwood Series 75 z roku 1938, pokřtěná na „královnu Mary“ a „královnu Alžbětu“, sloužila prezidentům Franklinu D. Rooseveltovi, Harrymu Trumanovi (na snímku) a Dwightu Eisenhowerovi.
Autor: Cadillac
Prezidentský lincoln z roku 1946.
Autor: Lincoln
Tento masivní kabriolet Lincoln Cosmopolitan s motorem 5,8 V12 byl vyroben v roce 1950 pro prezidenta Harryho S. Trumana.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Cosmopolitan je ale nejvíce spojován s Trumanovým nástupcem Dwightem D. Eisenhowerem, za jehož éry dostal v roce 1954 výraznou plastovou „bublinu“. Eisenhower si totiž uvědomil, že když prší, nikdo ho při přehlídce s plátěnou střechou nahoře v autě nevidí.
Autor: Cadillac
Lincoln Cosmopolitan bez střešní nástavby. Úřad prezidenta objednal celkem deset exemplářů tohoto vozu.
Autor: Lincoln
Prezidenti John F. Kennedy a Lyndon B. Johnson tento vůz používali jako náhradní až do jeho vyřazení z flotily v roce 1967.
Autor: Henry Ford Museum
Dnes je Lincoln Cosmopolitan součástí sbírek Henry Ford Musea.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Cosmopolitan vezl v roce 1951 princeznu Alžbětu při její návštěvě USA, tedy dva roky před korunovací. Ve voze je s prezidentem Trumanem.
Autor: Knihovna kongresu USA
V cadillacu absolvoval v roce 1953 jednu z nezapomenutelných inauguračních jízd i Dwight D. Eisenhower. Jednalo se o zbrusu nový Cadillac Eldorado z něhož kynul davům.
Autor: Cadillac
Dlouholetý řidič prezidentských limuzín Morgan Gies navrhl speciální rampu, která umožňovala jejich přepravu ve speciálních transportních letadlech.
Autor: Henry Ford Museum
John Fitzgerald Kennedy ve speciálním Cadillacu Fleetwood z roku 1959. Jednalo se o první prezidentskou limuzínu, která byla vybavena přídavnými úzkými ráfky uvnitř pneumatik, aby bylo možné pod defektu pokračovat v jízdě.
Autor: Cadillac
Kennedyho Lincoln Continental z roku 1961 s kódovým označením X-100 měl pod kapotou motor V8 o výkonu 350 koní.
Autor: Knihovna kongresu USA
Plánování vozu, ve kterém jezdil JFK, začalo již za Eisenhowera. Auto nebylo pancéřované a Kennedy rád, kdykoliv to bylo možné, cestoval se sejmutým vrškem. Atentát na něj ale ukončil tradici otevřených vozů.
Autor: Lincoln
Zadní sedadlo se dalo u Lincolnu Continental X-100 hydraulicky vyvýšit o 28 cm proto, aby bylo na prezidenta Kennedyho lépe vidět.
Autor: Lincoln
Upravená limuzína JFK stála téměř 200 000 dolarů (v dnešním ekvivalentu přibližně 1,2 milionu dolarů), ale Ford ji pronajal Bílému domu jen za 500 dolarů ročně.
Autor: Knihovna kongresu USA
Lincoln Continental X-100 z roku 1961 měl na výběr hned tři různé varianty střechy. Odnímatelná ocelová část poskytovala soukromí, průhledné plastové části poskytovaly ochranu proti povětrnostním vlivům. Zcela otevřená střecha zase poskytovala prezidentovi maximální viditelnost. Plastové panely se vešly do kufru a byly k dispozici, kdykoliv bylo potřeba.
Autor: Hess & Eisenhardt Company
Při jízdě v Lincolnu Continental 22. listopadu 1963 v Dallasu byl Kennedy usmrcen střelou z pušky. Podle oficiální zprávy byl střelcem Lee Harvey Oswald, existují ale i konspirační teorie, které mluví hned o několika střelcích a spiknutí tajných služeb.
Autor: Knihovna kongresu USA
Po atentátu na prezidenta Johna F. Kennedyho 22. listopadu 1963 přestavěla společnost Hess & Eisenhardt z Cincinnati v Ohiu prezidentskou limuzínu Lincoln Continental z roku 1961 na obrněný vůz, který dostal přezdívku „Quick Fix“. Původně tmavě modrý vůz byl nově nalakován do černé barvy.
Autor: Hess & Eisenhardt Company
Prezidentské lincolny byly Bílému domu pronajaty. Po skončení leasingu se vůz JFK vrátil koncernu Fordu, který ho věnoval muzeu svého zakladatele.
Autor: Henry Ford Museum
Upravený vůz Lincoln Continental X-100 se vrátil do Bílého domu v květnu 1964 a zůstal v provozu až do roku 1977. Původní odnímatelné nástavby nahradilo zakrytí ze speciálního neprůstřelného skla se třinácti vrstvami.
Autor: Henry Ford Museum
Prezidentská limuzína Lincoln Continental X-100 l z roku 1961, ve které byl v roce 1963 zavražděn prezident John F. Kennedy, byla v roce 1978 darována společnosti Ford Motor Company, který ho ve svém muzeu vystavuje od roku 1981.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental „Bubbletop“ z roku 1962 pro J. F. Kennedyho.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental „Bubbletop“ z roku 1962 pro J. F. Kennedyho.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental „Bubbletop“ z roku 1962 pro J. F. Kennedyho.
Autor: Henry Ford Museum
Majestátní zakázková limuzína Lincoln Continental z roku 1969.
Autor: Lincoln
Prezidentský Lincoln Continental z roku 1969.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental v původní podobě. V roce 1982 dostal aktualizovanou příď, ale protože gril z roku 1982 již nepasoval správně na karoserii z roku 1972, byla použita maska chladiče z roku 1979.
Autor: Lincoln
Prezidentský Lincoln Continental z roku 1969.
Autor: Lincoln
Prezident Nixon objednal v roce 1972 limuzínu Lincoln Continental. Vozidlo mělo pancéřování, neprůstřelné sklo a 7,5litrový motor V8. Používali ho prezidenti Nixon, Reagan, Ford, Carter a dokonce i George H. W. Bush.
Autor: Henry Ford Museum
Titanový pancíř, neprůstřelná skla i pneumatiky a pevná střecha zlepšily bezpečnost prezidentů. Přestavěné Lincolny Continental X-100 s upravenou přídí sloužily ještě prezidentům Johnsonovi, Nixonovi, Fordovi a Carterovi.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental z roku 1968, s nímž obvykle jezdili agenti tajné službě, ale výjimečně sloužil i prezidentům.
Autor: Lincoln
Všimněte si rozměrných stupaček a madel pro držení příslušníků tajné služby.
Autor: Lincoln
Limuzína Lincoln z roku 1972 byla prvním prezidentským vozem, který byl od počátku navržen a vyroben jako plně obrněné vozidlo.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental z roku 1972, který používali prezidenti Nixon, Reagan, Ford, Carter a George H. W. Bush.
Autor: Henry Ford Museum
V roce 1975 byl tento vůz u atentátu na Geralda Forda v San Franciscu a o šest let později byl při nastupování do něj ve Washingtonu postřelen prezident Ronald Reagan.
Autor: Henry Ford Museum
Neprůstřelná okna jsou složena z několika vrstev skla.
Autor: Henry Ford Museum
Lincoln Continental dostal v roce 1982 aktualizovanou příď.
Autor: Henry Ford Museum
Protože gril z roku 1982 již nepasoval správně na karoserii z roku 1972, byla použita maska chladiče z roku 1979.
Autor: Henry Ford Museum