

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují. Výjimkou je limuzína po Billu Clintonovi, která se letos objevila v aukci jako málo jeté auto po „americkém důchodci“. Podívejte se na naši galerii oficiálních aut prezidentů USA od 70. let 20. století do současnosti.
Autor: Cadillac
Prezident Jimmy Carter se v roce 1979 veze za asistence nervózních agentů tajné služby na střeše limuzíny Cadillac Series 75 během návštěvy Bardstownu v Kentucky.
Autor: Prezidentská knihovna Jimmyho Cartera
Jimmy Carter s manželkou Rosalynn při inauguraci v roce 1977. Za nimi jede otevřená limuzína značky Cadillac.
Autor: Prezidentská knihovna Jimmyho Cartera
Carterova otevřená limuzína značky Cadillac se připravuje na transport.
Autor: Prezidentská knihovna Jimmyho Cartera
Ronald Reagan s manželkou Nancy kynou davu z limuzíny Lincoln z roku 1972 při inaugurační jízdě 20. ledna 1981.
Autor: Knihovna kongresu USA
Ronald Reagan a jeho limuzína Cadillac Fleetwood z roku 1984 s motorem 6,0 V8. Po dlouhém seznamu vozů značky Lincoln tak dostal šanci vyrobit prezidentský vůz konečně zase i Cadillac.
Autor: Cadillac, Getty Images
Ronald Reagan ve svém pancéřovaném Cadillaku Fleetwood. Prezidenta chránila neprůstřelná skla o tloušťce 60 mm.
Autor: Knihovna kongresu USA
Obrněné prezidentské státní auto Lincoln Town Car z roku 1989 s motorem 7,5 V8 z pick-upu Ford F-250, kterým jezdil George H.W. Bush během celého jeho funkčního období, je vystavené v jeho prezidentské knihovně. Jedná se o poslední vůz značky Lincoln, který sloužil americkým prezidentům. Další limuzíny již byly výhradně od konkurenční značky Cadillac.
Autor: Lincoln, Getty Images
Cadillac Fleetwood Brougham Billa Clintona dokázal jet rychlostí až 228 km/h.
Autor: Cadillac, Getty Images
Clintonova limuzína byla založena na Cadillacu Fleetwood Brougham, který měl premiéru v roce 1993, tedy ve stejném roce, kdy bývalý guvernér Arkansasu převzal nejvyšší úřad v zemi.
Autor: Cadillac, Getty Images
Speciálně upraveným modelem Cadillacem Fleetwood Brougham jezdil Bill Clinton od roku 1993 během celého svého funkčního období.
Autor: Cadillac, Getty Images
Limuzína má pancéřování a neprůstřelná skla, stejně jako další novější prezidentské vozy již nemělo stupačky pro ochranku. Espézetka mluví za vše.
Autor: Cadillac, Getty Images
Na americké půdě se v posledních letech stále více používají pro přepravu prezidentů speciální vrtulníky VH-92 (Marine One) postavené na základě modelu Sikorsky S-92, auto pak většinou slouží třeba jen při přepravě od nich na cílové místo.
Autor: Cadillac
Clintonovo prezidentské státní auto následované starším Lincolnem Continental. Oproti běžnému provedení je pancéřovaný prezidentský Cadillac Fleetwood Brougham nejen delší, ale i vyšší a je prošpikovaný speciální výbavou.
Autor: Cadillac, Getty Images
Koncern GM prý utratil za vývoj a stavbu celkem tří vozů Cadillac Fleetwood Brougham 6 milionů dolarů, tedy přes 13 milionů USD v dnešních penězích (cca 318 milionů korun).
Autor: Cadillac, Getty Images
V současné době je jednou ze tří vyrobených aut vystaveno v Clintonově prezidentském centru v Little Rock v Arkansasu, druhé je stále v držení tajné služby a třetí se nově objevilo v aukci Mecum jako hezké, málo jeté auto po americkém důchodci...
Autor: Cadillac
Starší prezidentské vozy se ještě nějakou dobu používají pro další VIP osoby a poté končí v muzejních sbírkách nebo se likvidují, aby se podrobnosti ohledně jejich konstrukce nedostaly do nepovolaných rukou.
Autor: Mecum Auction
Cadillac Fleetwood Brougham Billa Clintona z roku 1996 je ale výjimkou, neboť se objevil v aukci Mecum v americkém Kissimmee.
Autor: Mecum Auction
Interiér chráněný neprůstřelným sklem se vyznačuje modrým koženým čalouněním, dřevěnými vložkami Zebrano a komunikačním zařízením, které zahrnuje systém veřejného ozvučení a telefon.
Autor: Mecum Auction
Prezident měl k dispozici všechny možné komunikační systémy. V roce 1993 byl přístup k telefonu a „satelitní komunikaci“ ve vozidle považován za velmi vyspělou technologii. Nechybí ani televizor a přehrávač videokazet.
Autor: Mecum Auction
Clintonova limuzína na prodej má na tachometru pouhých 627 mil, tedy necelých 1 010 kilometrů. Jedná se tedy o lehce zajeté auto v dobrém stavu.
Autor: Mecum Auction
Vůz pohání 7,4litrový motor V8, který prý ručně vyrobil tuner Jack Roush, ikona amerického motorsportu a významný automobilový podnikatel. Spojen je se čtyřstupňovou samočinnou převodovku, doplněnou rychloběhem.
Autor: Mecum Auction
Vůz je vybaven držáky na americkou vlajku a jezdí na sadě pneumatik s bílými boky a konstrukcí run-flat.
Autor: Mecum Auction
Clintonova limuzína se objevila v aukci.
Autor: Mecum Auction
Na počátku milénia již Cadillac nevyráběl auta s rámovým podvozkem. Limuzína se vzhledem Cadillacu De Ville, kterou jezdil George W. Bush od roku 2001 během svého prvního funkčního období, již proto měla základ v užitkových vozech od koncernu GM.
Autor: Cadillac, Getty Images
Cadillac De Ville
Autor: Cadillac, Getty Images
Velmi těžká auta není snadné řídit a podle agentů ve výslužbě je ještě těžší je zastavit. Brzdy prý někdy vydržely jen dvě cesty. Své si prý užily také převodovky.
Autor: Cadillac, Getty Images
Během svého druhého funkčního období prezident George W. Bush jezdil od roku 2005 pancéřovaným Cadillacem DTS, který již nesl přezdívku „The Beast“ (zvíře).
Autor: Cadillac, Getty Images
Prezidentský Cadillac DTS poháněl benzinový osmiválec 4,6 litru s výkonem 292 koní a s točivým momentem 390 Nm. Vzhledem k celkové hmotnosti okolo šesti tun však vůz mohl jet rychlostí maximálně 120 km/h.
Autor: Cadillac
Limuzíny jsou v poslední době odolné proti chemickým a biologickým útokům, přičemž interiér je zabezpečen proti průniku nebezpečných látek dovnitř vozu.
Autor: Cadillac, Getty Images
Speciálně vyškolení řidiči mají nacvičené únikové manévry včetně otočky o 180 stupňů. Hlavní osobní ochránce sedí vždy na předním sedadle vedle řidiče a v boku dveří má pro jistotu připravenou brokovnici.
Autor: Cadillac, Getty Images
Prezidentská státní auta jsou udržováno tajnou službou Spojených států amerických. Další podpůrná vozidla v prezidentově koloně pak spravuje vojenská kancelář Bílého domu.
Autor: Cadillac, Getty Images
Prezidentská kolona je početná. Většinou za sebou jedou vždy dvě prezidentské limuzíny, aby nebylo jasné, ve kterém autě prezident sedí a aby měl v případě nějakých technických problémů k dispozici hned náhradní vůz.
Autor: Cadillac, Getty Images
Pneumatiky značky Goodyear jsou vyztužené kevlarem, jsou odolné vůči defektu a v případě jejich protržení může vůz pokračovat v jízdě. Ocelové ráfky by podle odhadů měly zvládnout i plnou rychlost vozidla.
Autor: Cadillac, Getty Images
Na zadních dveřích má speciál prezidentské znaky, na pravém předním blatníku je americká vlajka a na levém prezidentská standarta.
Autor: Cadillac, Getty Images
Na cesty po USA nebo do zahraničí vozí prezident svá auta s sebou.
Autor: Cadillac, Getty Images
Spolu s dalšími speciálními vozidly je přiváží nákladní letouny vojenského letectva C-17 Globemaster III.
Autor: Cadillac
Do jeho obrovského břicha se vejdou nejen auta, ale v případě potřeby i vrtulníky
Autor: Cadillac, Getty Images
Provoz a ostrahu prezidenta má na starosti Tajná služba. Její agenti asistují i při ceremoniích, jako je třeba inaugurační jízda.
Autor: Cadillac, Getty Images
Prezidentská limuzína Cadillac One z roku 2009 byla prvním státním vozem, který nevycházel z konkrétního sériově vyráběného modelu. Má 13 cm silné dveře s několika úchyty a odolává i protitankovým granátům.
Autor: Cadillac, Getty Images
Podle některých informací to vypadá, že v případě Cadillacu One existují jak verze poháněné přeplňovaným vznětovým osmiválcem 6,6 l GM Duramax (údajně s výkonem 440 kW), tak i exempláře se zážehovým osmiválcem Vortec 8,1 l (údajně s výkonem 410 kW). Diesel se nezvykle používá proto, že nafta není tak výbušná jako benzin.
Autor: Cadillac, Getty Images
Spotřeba paliva se prý odhaduje na 29 litrů na 100 kilometrů na dálnici a až cca 64 l/100 km ve městě. Podle některých zdrojů to je ve městě téměř 80 l/100 km.
Autor: Cadillac, Getty Images
Pro vůz vyrobený na zakázku Bílého domu se v poslední době vžila přezdívka The Beast, tedy Bestie. Auto umí jako v nějaké bondovce vypouštět slzný plyn, kouřovou clonu a vystřelovat světlice odvádějící řízené střely. Kdyby se někdo nepovolaný pokusil otevřít dveře auta zvenčí, dostal by dávku 120 voltů.
Autor: Cadillac, Getty Images
Vůz amerického prezidenta je do posledního šroubku originál. Starší prezidentské vozy se ještě nějakou dobu používají pro další VIP osoby a poté se až na výjimky likvidují, aby se podrobnosti ohledně jejich konstrukce nedostaly do nepovolaných rukou.
Autor: Cadillac, Getty Images
Na pneumatikách Goodyear Regional RHS, které jsou obvykle vyhrazeny pro středně těžké a těžké nákladní vozy, lze jet i při jejich velkém poškození. Palivová nádrž je chráněna proti explozi a při útoku lze v okolí vozu vytvořit kouřovou clonu.
Autor: Cadillac, Getty Images
Karoserie má speciální titano-keramické pancéřování, interiér je kvůli eliminaci možnosti útoku otravnými plyny vzduchotěsný se samostatným zásobováním kyslíkem.
Autor: Cadillac, Getty Images
Prezidentův řidič může vozidlo řídit i se zhasnutými světly. Napomáhá mu v tom systém nočního vidění. V případě jeho indispozice je prý možné limuzínu řídit i přes satelit.
Autor: Cadillac, Getty Images
Americký prezident má k dispozici satelitní telefon s přímou linkou na viceprezidenta a do Pentagonu. Zavazadlový prostor neslouží pro zavazadla, ale jsou tam různá pomocná zařízení a také krev odpovídající jeho krevní skupině, pro případ, že by byla nutná nouzová transfuze.
Autor: Cadillac, Getty Images
Na delší přesuny prezidenti využívají dva letouny Air Force One, což jsou speciálně upravené Boeingy 747-200B. Přepravu prezidentů USA ale od roku 2011 občas zajišťuje i černý obrněný autobus Ground Force One.
Autor: U. S. Secret Service
Neprůstřelné sklo je tak tlusté, že propouští jen velmi málo světla, což uvnitř eliminuje speciální interiérové osvětlení.
Autor: Cadillac
Kabina Bestie je utěsněna od vnějšího prostředí a je chráněna před biologickými a chemickými zbraněmi, ale i radiací. Jedná se v podstatě o jakýsi pojízdný sejf.
Autor: Cadillac, Getty Images
Pod vnějšími karosářskými panely Cadillacu One jsou ukryty 20 cm tlusté pláty oceli. Zespoda vůz chrání před bombovými útoky ocelové desky. Odolné pneumatiky jsou vyztužené kevlarem, i po jejich proražení ale může auto pokračovat v jízdě po zesílených ráfcích.
Autor: Cadillac
Více než limuzínu v poslední době prezidenti využívají vrtulníku Marine One. Je to rychlejší a bezpečnější. Není potřeba vytvářet početnou kolonu vozidel a blokovat běžný provoz.
Autor: Cadillac
Koncern GM, který vyhrál výběrové řízení na dodávku 12 exemplářů za 15,8 milionů dolarů (v té době cca 360 mil. Kč) , postavil limuzínu se stylistickými rysy Cadillacu CT6.
Autor: Cadillac
Stejně jako v případě jeho předchozí limuzíny je i Bestie 2.0 založena na podvozku v současnosti již nevyráběných středně těžkých nákladních automobilů GMC Topkick/Chevrolet Kodiak, které v USA slouží pro převoz zboží, ale prodloužené šasi je ve Spojených státech základem i pro hojně rozšířené školní autobusy.
Autor: Cadillac
Nová Bestie byla dodána prezidentském úřadu za prvního funkčního období Donalda Trumpa v roce 2018. Oproti starším prezidentským autům je pomalejší, jede nejvýše stokilometrovou rychlostí.
Autor: U. S. Secret Service
Zatím nejnovější prezidentský cadillac má na délku 5,5 a jeho hmotnost je údajně 8 tun. Zadní dveře prý váží stejně jako dveře dopravního letadla Boeing 757. Neprůstřelná okna mají pět vrstev skla a polykarbonátu, odolají tak i vysoce průbojným střelám. Čelní okno má tloušťku přibližně 15 cm a boční 12,5 centimetru. Jediné, které lze o cca 8 cm spustit, je to u řidiče.
Autor: U. S. Secret Service
Pancéřovaný Chevrolet Suburban se v poslední době stal autem, kterým jezdí nejen agenti tajné služby, ale i samotný prezident.
Autor: U. S. Secret Service, Getty Images
Prezidentské kolony se účastní celá řada speciálních vozidel včetně rušiček mobilního signálu, ochranky, sanitek a policejních aut.
Autor: Cadillac, Getty Images
Prezidentské kolony se účastní celá řada speciálních vozidel včetně rušiček mobilního signálu, ochranky, sanitek a policejních aut.
Autor: Cadillac, Getty Images
Pro americký film Útok na Bílý dům z roku 2013 postavili filmaři repliku Cadillacu One, která dostala hodně zabrat…
Autor: Columbia Pictures, Getty Images
Replika Cadillacu One pro americký film Útok na Bílý dům z roku 2013.
Autor: Columbia Pictures, Getty Images