Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Auta nestartují. Nafta tuhne, i když je v normě

  • 498
Startéry chrčí naprázdno. Do servisů volají denně řidiči zmrzlých aut. Majitelé dieselů se dělí na dva tábory: ty, kterým nafta zamrzla, a ty, kterým zamrzne. Ztuhnout totiž může podle experta i palivo, které odpovídá normě.

Všechny zimní nafty by měly odolat mrazům do -20 stupňů Celsia. Jenže předpovědi na konec týdne slibují i mnohem větší mráz. V menší teplotě, než je 20 stupňů, může v naftě obsažený parafín tvořit krystalky.

Zabránit zatuhnutí paliva mohou aditiva, vyplatí se koupit arktickou naftu. Riziko sníží i natankování plné nádrže.

Jak se bránit mrznutí nafty? Koupit benziňák

Majitelé benzinových aut jsou na tom jen o trochu lépe. Vedle řidičů dieselů, kterým zamrzla nafta, jsou tu už jen ti, kteří si myslí, že se jim to nestane.

"Řešíme pět až deset takových aut denně," říká o nestartujících vozech technik ze servisu Autodráb v Kladně. A nejsou to jen automechanici, kdo od minulého týdne
pomáhá řidičům nepojízdných aut. Startovací kabely se staly nástrojem městských strážníků.

"Několika řidičům denně pomáháme startovat. Většinou je to problém autobaterie," říká Viktor Prokeš, ředitel městské policie v Kolíně. "Už se to stalo nejméně třikrát. Máme v autě pro tyto případy připravené startovací kabely," potvrzuje stejnou věc strážník Martin Rajl z Nymburka.

Zamrzlý citroën

"Jsi asi desátý," říká mi do telefonu známý mechanik, když ho prosím o radu – dieselový citroën nejede. Po pěti dnech, kdy nečinně stál v mraze, jeho motor na chvíli naskočil. Těžkopádně zabafal a pak se odmlčel. Startér se točí naprázdno.

"Opravdu je v mnoha případech příčinou špatné palivo," říká o zamrzlých autech Vladimír Dvořák ze servisu Autodráb v Kladně. Podle něj se nelze spolehnout ani na důvěru v osvědčenou značku čerpací stanice. "Může to být jakákoliv společnost, záleží na tom, kdo pumpu obsluhuje. Když uděláte rozbory paliva, vyjdou přesně na hraně. Takže na pumpaře nemůžete..." říká skepticky opravář aut.

Tři druhy nafty

Arktická je do velkých mrazů nejlepší, shání se ale těžko - ČTĚTE ZDE

Hlavním podezřelým v mém případě se v té chvíli stává pohledná blondýnka v čerpací stanici Benzina v Bystřici u Benešova, kde jsem naposledy tankoval. Telefonuji tam a provozní pumpy Milan Dvořák dohledává záznamy o naftě z daného dne. "Filtrovatelnost, tedy bod tekutosti této nafty, byl do minus 27 stupňů. Pokud jste tankoval jen u nás a nejel jste někam, kde je minus třicet, nemůže se stát, že by nafta zamrzla," říká provozní stanice.

Může za to parafín

Ale mluvčí společnosti Benzina Václav Loula už tak jednoznačně nemluví. Vysvětluje, že nafta může zčásti ztuhnout, i když splňuje normy.

Normy pro naftu sledují její filtrovatelnost. Zamrznout, jak se lidově říká procesu, kdy v naftě tuhne parafín, může palivo i při mírnější teplotě. "I tato nafta může vyloučit parafín, pokud vozidlo déle stojí. Existuje ještě parametr paliva, který je pro výrobce nepovinný, a to je teplota vylučování parafínu. Pohybuje se kolem minus osmi až minus dvanácti stupňů. Ta nafta parafinizuje, přestože splní normu," říká o typu paliva, které jsem nabral, a o naftě obecně, Loula.

Přitom ochotně nabízí provedení expertizy, zda bylo palivo kvalitní, či ne. "Většinou v servisech objevujeme, že nafta v nádrži je v pořádku, ale na studené straně se může její konzistence zahustit a vznikne tam gel," říká Loula.

Dodává, že se do paliva mohly také dostat krystalky vody. Ostatně příčin, proč auto nenastartuje, jsou desítky. Technici servisů taková "zamrzlá" auta obvykle napojí na diagnostický přístroj, který napoví, kde je problém.

"Auto necháme dvě tři hodiny rozmrznout, pak se udělá diagnostika, prověříme, zda není palivový filtr zanesený, změříme tlaky paliva, změříme, jak pracují žhavicí svíčky, zkontrolujeme, jestli baterie drží kapacitu. Tato diagnostika vychází na osm set až dvanáct set korun," říká technik Dvořák. Majitelům naftových aut důrazně doporučuje při tankování přidat do nádrže aditivum.