Auta jsou zajímavější než móda, říká designérka, která oblékla Audi A1

aktualizováno 
S čím přijdou módní autonávrháři letos? Žlutá letěla před deseti, bílá před třemi lety. Napjatě očekávaná velká-malá novinka Audi A1 přifrčí třeba s jedovatě zelenými doplňky interiéru. Barvy a materiály interiéru vybírala prckovi z Ingolstadtu slovenská designérka Jana Bonková.

Jana Bonková, designérka Audi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Naše oddělení vytváří barevné koncepty," vysvětluje designérka, která představuje Audi A1 i na jednom z firemních videí, kde mluví za tým vybírající barvy a materiály. "Mám počáteční představu, třeba by se mi líbila červená barva, tak si řeknu, že bych si to uměla představit v nějakém laku, možná trošku tmavší nebo jiný metalický efekt... Nalakujeme třeba jedno auto v této barvě, vytvoříme barevný koncept," vypráví

Stane se, že se vám ta červená pak na celém autě nelíbí?
Určitě. Pak uděláme jednu optimalizaci, druhou, třetí... a nakonec to sedí.

Auta jsou lepší než móda

Jak se to stane, že se žena dostane do takového typicky mužského prostředí, jako je automobilový průmysl a automobilový design?
Je to spojené s tím, co člověka zajímá. Každý má v mládí svoje dětské sny, ty pak rozvíjí. Já jsem se od počátku zajímala o módu, oděvní průmysl, textilní průmysl... Tak nějak automaticky jsem přesedlala do automobilovému průmyslu, protože mě zajímaly interiéry. Tak nějak to vyplynulo ze situace.

Takže módní návrhářství by vás taky zajímalo, nebo jsou auta lepší?
Automobilový průmysl je pro mě větší výzva, v interiéru nebo exteriéru máme desítky materiálu, každý úplně jiný, ale dohromady musí společně ladit. A to je pro mě větší výzva. Autoprůmysl je pro mě lepší varianta.

Většinou se designéři hodně hádají s konstruktéry, techniky. Jak je to u vás, vy máte úplně volnou ruku?
Všechno, co je v automobilovém průmyslu, je týmová práce, každý má svoji specializaci, musíme ale dohromady spolupracovat. Musíme samozřejmě spolupracovat i s jinými odděleními. Já mám na příklad nějakou barevnou představu, ale to všechno musí ladit dohromady. Spolupracuji s konstrukcí, s kvalitou, s marketingem, musíme se společně všichni domlouvat. I proto je ten proces v automobilovém průmysl tak dlouhý.

Jak dlouho to vlastně trvá, než dáte dohromady materiálový a barevný koncept? Vy čekáte, až vám pánové z designu přivezou auto nebo ukáží, až ho mají vymyšlené, nebo jste s nimi od začátku?
Děláme to všichni společně od začátku. Já sleduji, co dělají v interiéru a exteriéru za architekturu. Začínáme společně a končíme taky všichni společně, je za tím strašná spousta práce a lidí. Jsme jeden tým, který společně pracuje od počátku.

Audi A1Audi A1

Jak se designéři dokáží trefit do toho, co bude v kurzu za pět, šest let? Máte nějaké vizionáře, kteří říkají, že za šest let bude v módě třeba bílá?
V tomto ohledu se musíme koukat všichni. To auto přijde až za nějakou dobu, mezi tím je opravdu spousta času od prvního nápadu k poslednímu. Proto se každý z nás inspiruje trošku napřed, musíme mít trošku v oku, co bude za těch pár let. Musíme sledovat, co v automobilovém průmyslu táhne, sledujeme nábytkářský průmysl, oděvní, textilní návrháře, všechno, co je kolem nás, nám dává nějaký impuls.

Nemáte strach, že se nějaká barva okouká?
Jsou barvy, které jsou tradiční - černá a bílá, červená. Okouká se, to je takový subjektivní pocit. Jsou barvy, které vydrží rok dva a jsou barvy, které vydrží déle. My potřebujeme i takové barvy, abychom pokryli široké spektrum vkusu zákazníků.

Nakolik musíte být kromě designérů taky technici? Musíte třeba umět posoudit, zda daný materiál čalounění vydrží životnost auta?
My jsme designéři, ale úzce spolupracujeme i s ostatními odděleními. Právě proto připravíme barevný koncept, který použijí naši spolupracovníci z jiných oddělení, kteří se zabývají takovými otázkami.

Ze Škody do Audi

Vy jste přešla do Audi od Škodovky; chtěla jste sama, nebo si vás našli? Je rozdíl v práci?
Co se náplně práce týče, tak je to podobné, je tu určitě jiný segment zákazníka, jiná značka. Já jsem Audi oslovila, oni mě hned vzali. Byla jsem ve Škodovce už sedm let a chtěla jsem se posunout někam dál.

Co jste přesně dělala na A1?
U Audi jsem rok a půl. Na A1 jsem dělala barevnost dekoračních dílu na přístrojové desce podle výbavy interiéru. Dále dezény, materiály a povrchy, které jsou například na přístrojovce, dveřích a střední konzole.

Audi A1Audi A1

Co musím udělat, abych se mohl dostat k vám do vašeho oddělení?
Vystudovat interierový design, exteriérový design, textilní nebo oděvní design, něco, co má společného s materiálem.

Co vás ještě láká? Nějaké velké auto? Je práce na malém autě je jiná než práce na velkém autě?
My máme určitý vkus, jinak přistupujeme k A1, jinak k A8. Musíme se řídit tím, že pro každý model je široké spektrum zákazníků. U každého modelu nabízíme sportovní, elegantní nebo standardní. Co se týká kvality, jsou na tom A1 i A8 stejně.

U větších aut postupujeme trošku jinak. Žádné poučky na to ale neexistují. Jsme designéři, máme svoje myšlenky, ty rozvíjíme tak dlouho, až to takhle dopadne.

My musíme udělat takový koncept, aby seděl k tomu modelu. Je to naše práce, přizpůsobit barevný koncept tomu danému modelu.

Je lepší, když máte v týmu podobný vkus, nebo když má každý jiný?
Každý z nás je úplně jiný, nedá se říct, že bychom se dohadovali, každý přinese díl své práce. Na jednom automobilu pracujeme strašně dlouho, od počátku diskutujeme o tom, co by se do auta hodilo. Vzájemně se doplňujeme.

Audi A1 e-tron

Co na to říkají vaši kolegové, kteří to auto namalují, když jim navrhnete nějakou bláznivou barvu?
Myslím, že byli nadšení, zrovna wasabigrün (jedovatě zelená, jedna ze speciálních barev pro Audi A1 - pozn.red.) je něco jiného, co doposud u jiných modelů nebylo. Podle mého názoru se k A1 velmi hodí. Jelikož máme široké spektrum barev, tak si myslím, že byli spokojení, proč by ne.

Jana Bonková, designérka Audi

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou

Větve stromu probodly přední sklo zaparkovaného suzuki v brněnském Králově Poli.

Pojištění čelního skla se vyplatí, jen pokud objíždíte rovník, tvrdí První klubová pojišťovna. Prý je lepší si pojistné...

Pařížský butik na kolech: pocta kubismu a kamera hledající díry

DS7 Crossback

Francouzská značka DS představila mondénní SUV. Levné není, za cenu kolem milionu ovšem dá porci špičkové techniky i...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz