Že v Jižní Koreji dominují na silnicích hyundaie a kie asi nikoho nepřekvapí. Ale kdo by čekal záplavu nám známých modelů, tak bude překvapený. Autopark je rozhodně víc luxusní a většinu modelů v Evropě neznáme.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Prvního, čeho si na jihokorejském autoparku všimnete, je skladba barev. Výběr je bohatý, volit můžete černou, bílou nebo stříbrnou. Jiná barva je u lokálních značek výjimečná, u importovaných jsme pár výstředních (v jihokorejském kontextu) barev viděli. Slunečník na fotografii je docela častý na přechodech. Podnebí to vyžaduje.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Než se pustíme do aut, tak se sluší říct, že palivo je v Jižní Koreji levnější než v Česku. Litr benzínu vyjde na zhruba 27 korun. Překvapivě příliš elektrických vozidel jsme neviděli, subjektivně tolik, co v Česku. Diesel tam ještě není sprosté slovo, benzíny mají často docela velké objemy. Na fotce je pak vtipně řešená městská pumpa, stojany s tankovacími pistolemi jsou na stropě.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Další věcí, které si každý motorista všimne, je obrovské množství klasických sedanů a to především těch velkých. Dominují i nad kategorií SUV a s výjimkou některých „veteránů“ to jsou v Evropě neznámé, nebo téměř neznámé modely. Zde jako taxi Hyundai Grandeur, tedy nejvyšší model samotné značky Hyundai. Toto je minulá šestá generace.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Samozřejmě že i SUV jsou populární a v této kategorii je nejvíc modelů shodných s těmi, které korejské značky nabízí v Evropě. Zde je aktuální novinka českého trhu SsangYong, tedy dnes už KG Mobility, model Torres.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Velmi často k vidění jsou velká MPV Hyundai Palisade a Kia Karnival různých generací. To jsou modely shodné s nabídkou v USA. Auta s batohem na střeše jsou luxusnější verze nabízené přímo automobilkami.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Pohrobek Daewoo, jihokorejský Chevrolet nabízí třeba malé SUV Trail Blazer. Z Evropy, kam Chevrolet vozil převážně auta vyrobená právě v Koreji, se stáhl, takže na Evropana je tento model docela raritní. Prodává se i v USA, kde je druhé nejmenší SUV značky.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Z opačného SUV soudku je Genesis GV70. Luxusní značka Hyundaie je exotická v Evropě, o něco méně v USA a velmi rozšířená doma v Jižní Koreji. Aktuální modely mají specifický design, doma se však zjevně líbí.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Hyundai Palisade je opravdu velké auto. Něco mezi MPV a SUV, design je takový americký, kde je to také docela populární vůz. V Koreji stojí v přepočtu od 550 000 korun, auta jsou tam výrazně levnější než v Evropě.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Nám neznámou specialitou je Kia Ray, korejská varianta japonským mini aut Kei Car. I V Koreji pro kategorii do délky 3,6 metru platí daňové zvýhodnění, ale Ray je jediný takový model a rozhodně to není masová záležitost. Auto stojí v přepočtu od 231 000 Kč a zajímavostí jsou posuvné zadní dveře na straně spolujezdce. Auto stojí na platformě modelu Picanto, nejmenší kie nabízené v Evropě.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Zde zadní pohled na Genesis GV70. Genesis má na domácím trhu silnou pozici, přestože na tamních silnicích jezdí hodně evropských aut, především těch luxusnějších.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Nástavba na Kia Carnival vypadá jako trochu designovější kufr na střechu, ale je to firemní řešení a tyto verze stojí až dvojnásobek základní verze.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Genesis GV80 je vrcholné SUV značky.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Hyundai Avante je korejské označení pro Elantru. To je už je v Evropě známější jméno, starší generace se kdysi prodávaly i v Česku. Tato poslední je však první, která se neprodává kdekoliv v Evropě. V podstatě je to alternativa k i30, někde se pod tímto označením i prodává (i30 Sedan).
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
To nejlepší, co umí Hyundai v rámci luxusní značky Genesis nabídnout. Zde na fotografii v obou verzích model G90: vpředu prodloužená limuzína. Zájemce může volit mezi 3,5litrovým přeplňovaným šestiválcem a stejnou jednotkou s lehkou elektrifikací.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Samotná značka Hyundai má jako nejvyšší model Grandeur. Zde opět minulá generace, která mohla mít i diesel. U poslední lze volit jen mezi 2,5 nebo 3,5litrovým zážehovým agregátem.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Až na logo by měl být u auta s bíle lakovanou střechou evropský motorista jako doma. Ano, je to Renault Captur, ale zde v provedení od Renault Samsung Motors. Viděli jsme i importované vozy s logem Renaultu. Captur už v aktuální nabídce značky nefiguruje.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Kia K3 je známější pod označením Kia Forte. Zde už starý model. Aktuální generace nabízí vedle sedanu i model GT, což je jeden z mála hatchbacků na tamním trhu.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Policie má například Hyundai Sonata poslední generace, ale před faceliftem s označením The Edge. V USA se prodává stále tato varianta na snímku. Sonata se kdysi také prodávala v Evropě, pak ji nahradil model i40, ale i ten už je dávnou minulostí. Evropané sedany nechtějí.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Zde ještě jeden pohled na stejnou generaci Sonaty.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
A opět něco, co je nám docela známé. Dnes základní model v nabídce Renault Samsung Motors s označením XM3. Původ hledejme v evropské Arkaně.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
A zde zadní pohled na korejskou Arkanu před faceliftem. Na tamním trhu je to levné auto s cenou začínající v přepočtu na 330 000 korunách.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Běžný obrázek korejského parkoviště. Samé velké sedany. V čele je Kia K8, druhý nejvyšší model značky v kategorii sedanů. Vedle je model K5, který se prodává i v USA.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Starší Hyundai Grandeur.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Kia své sedany značí v Koreji jako K3, K5, K7, K8 a K9. Vpředu je model K8, vedle K5, dále je zde evropský zástupce od Mercedesu, Genesis G80 a korejská verze Renaultu Arkana.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Hyundai Casper je miniautíčko s délkou do 3,6 metru a litrovým tříválcem, tedy konkurent Kie Ray. Ale design je nejaponský a poměrně svébytný. Cena začíná na částce v přepočtu 240 000 korun.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Vpředu je Kia Seltos, 4,35 metru dlouhé SUV, které se v Evropě nenabízí, prodává se však třeba v USA. V korejské nabídce značky stojí pod modelem Sportage. Vzadu je dobře známý Hyundai Kona.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Vrcholné SUV Genesis GV80 zpředu. Tenká přední světla jsou designovým jazykem Hyundaie i Genesis i nových modelů vyšších tříd. V Česku má podobný styl světlometů nová Kona s tenkým proužkem přes celou přední část.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Všimněte si poněkud nevzhledných modrých pěnových obdélníčků na hranách dveří. V Soulu to měla většina aut. Je to nesobecká ochrana proti odření dveří jiných aut.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Velké korejské sedany mají i velké motory. Běžné jsou šestiválce o objemu 3 až 3,5 litru. Pokud pomineme hybridy, tak základem bývá 2,5litrový čtyřválec. Vyobrazený Grandeur se v této minulé generaci (do roku 2022) prodával na domácím trhu velmi dobře, každoročně přes 100 000 kusů. Naopak z USA se pro neúspěch pakoval.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Hyundai Santa Fe je jedním z modelů, které se prodávají i v Česku. Dodejme, že Hyundai v minulých dnech představil úplně novou generaci, která se nese v úplně jiném designovém duchu.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Výjimečná událost. Dva modely Hyundai vedle sebe, které se prodávají v Koreji i v Česku. Vpředu Santa Fe a vzadu SUV Tucson.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Genesis G90 je opravdu velké a luxusní auto. V USA stojí 90 000 dolarů, v sousedním Německu zatím v nabídce není. Menší model G80 vyjde na 54 000 euro. V Koreji cena startuje v přepočtu na 1,5 milionu Kč.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Klasický pohled na silnici v Jižní Koreji. Dominují sedany, následované SUV, hatchbacky jsou zcela minoritní. A to vše jen ve třech barvách.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Vpředu je Hyundai Grandeur šesté (předposlední) generace, vedle něj vzadu je Genesis G80.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Hyundai Staria se v Česku prodává. Docela futuristické MPV jsme v Koreji viděli jak v luxusních osobních verzích, tak jako obyčejnou plechovou dodávku. A to velmi často.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Kia Rey je typ auta, která jsou už v Evropě raritní. Dřív se několik modelů od japonských značek v Evropě prodávalo, dnes už je najdeme leda v bazarech nebo spíš na vrakovištích.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Z modelů SsangYongu (dnes už KG Mobility) jsme na korejských silnicích nejčastěji viděli modely Tivoli a Rexton Sports. Oba známe i od nás, ale Tivoli se už neprodává, a Rexton Sports je u nás Musso. Naopak český hit Korando jsme viděli jen párkrát.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz
Na závěr ještě jeden model od Renault Samsung. Mimochodem, Samsung se ze značky stahuje, novým partnerem je čínská značka Geely. Zde je největší SUV QM6, což je tamní variace na i v Česku prodávaný Renault Koleos.
Autor: Jan Matura/Mobil.iDNES.cz