Auta do 200 000 korun: horní mez radí myslet na nový vůz

- Hotovost do dvou set tisíc korun dodává kupci ojetiny sebevědomí a naději na vskutku kvalitní vůz. Ale víc než jinde zde existuje riziko, že se motorista nechá unést vysněnou značkou a naletí podvodníkům, kteří nabídnou auto sice oku lahodící a mladé, ale ve skutečnosti třeba problematicky opravené po havárii.

Nabídka ve zmíněné cenové kategorii je na zdejším trhu víc než bohatá, což tlačí ceny pěkně vybavených aut i ve střední a vyšší střední třídě do úrovní srovnatelných se zeměmi nejvyspělejší Evropy. Často se jedná o vozidla, která podnikatelé pořídili ve zlatých časech zdejšího leasingu v letech 1994, 1995 a 1996 a nyní je nabízejí protiúčtem při nových nákupech. "Podle mého názoru zaslouží upřednostnit auto, které bylo prodáno s tříletou zárukou," míní plzeňský obchodník s novými i staršími auty Petr Svoboda. "Patrně bylo udržováno a opravováno velkoryseji než vůz s roční garancí."
Současně však poradil, aby potenciální kupec ojetiny důkladně zhodnotil svou situaci a možnosti a teprve pak se definitivně rozhodl. "Možná zjistí, že brzy s vozem už nebudou tak často cestovat dorůstající děti a pak mu postačí menší vůz. Kdyby si třeba mohl dovolit několikatisícové měsíční splátky, pořídí si automobil nový bez rizik, která každá ojetina přináší," dodává Petr Svoboda. Zároveň připomíná, že nepříliš nad dvousettisícovou hranicí je k mání třeba nový Fiat Punto, Nissan Micra, Škoda Felicia a další.
Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů, tvrdí, že i ve vyšší cenové kategorii lze koupí ojetiny získat kvalitní vozidlo a přitom ušetřit. "Pod dvěstětisícovou mezí dneska jsou Škody Felicie ročníku 1998 a jejich kombi-verze z roku 1997, auta se zanedbatelnými patnácti, dvaceti tisíci najetými kilometry. Kolem sto padesáti tisíc korun se dává za pěkné Fiaty Punto, Opely Astra a Vectra, Fordy Escortyči Mazdy 626, Volkswageny Golfy i Passaty a Mitsubishi Gallanty z let 1993 až 1995," říká Tomáš Pánek.
V kategorii dražších jdou nejrychleji dolů ceny velkých vozů. "To kupec rád bere v úvahu při koupi a nerad při prodeji, na který ale je třeba myslet už při samotném rozhodování o značce a typu ojetiny," připomíná Tomáš Pánek. Proto neradí nadprůměrně komfortní, složitá a velká auta, jejichž provoz je po všech stránkách finančně náročný. Při rostoucích cenách dílů, servisní práce, nákladů na pojištění a pohonných hmot bude hůř.

Mercedes 190: dobré služby, dražší provoz
Mercedes-Benz 190 patří ke kultovním automobilům s pověstí mimořádně věrných sluhů, kteří při trochu slušném zacházení absolvují až půl milionu kilometrů. Přetlak na zdejším trhu ojetin však i výrobky ze začátku devadesátých let srazil k dvousettisícové hranici. Mercedes 190 držel dobrou pověst po celou dobu výroby. V hodnocení německého TÜV je ve všech věkových kategoriích o více než deset procent lepší než průměr jiných srovnatelných automobilů.
+: komfort; vysoká kvalita výrobního zpracování; vynikající motory s dlouhou životností; jisté řízení; výborná ochrana proti korozi
-: drahé náhradní díly a servisní práce; závady na brzdách a řízení
TIP KE KOUPI: vozy od ročníku 1988; z benzinových se doporučuje verze 1,8 a z naftových 2,5litrový turbodiesel

Fiat Punto: mimořádný vnitřní prostor
Punto se vnitřním prostorem úspěšně poměří s nejedním konkurentem z nižší střední třídy, nabízí pestrou škálu verzí i vybavení a přitom patří k levnějším. A to jak při pořizování, tak v provozu včetně náhradních dílů a servisu. Závadami a poruchami podle TÜV trpí méně než průměr srovnatelných vozů. Díky značnému rozšíření v zemi se množí i v bazarech, kde je při současném přetlaku na trhu ojetin v atraktivních, dva tři roky starých exemplářích k mání za částky už kolem stopadesátitisícové hranice.
+: prostorný interiér; levný provoz; pružná motory, jisté řízení; solidní jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti, dobrá bezpečnost a antikorozní ochrana
-: horší dílenské zpracování i topení; předčasně korodující výfuk; poruchy elektroinstalace; o poznání vyšší spotřeba ve srovnání s konkurencí
TIP KE KOUPI: vozy s živými motory 1,1 a 1,2 litru

Nissan Primera: kvalita v nenápadném kabátě
Primera se představila v roce 1990, o šest let později vyjela na silnice v druhé generaci. Za pěkně vybavená auta z poloviny devadesátých let se platí od 150 000 do 200 000 korun. Jeté primery kupují motoristé, kteří vědí, že pod konzervativním kabátem je perfektní a mimořádně spolehlivá technika, nabízející velmi nadprůměrné jízdní vlastnosti. Japonec vyráběný v Anglii je typický vynikajícím podvozkem. Jeho vlastnosti snadno svedou i ke sportovnímu stylu jízdy, vykoupené ovšem o poznání vyšší spotřebou ve srovnání s konkurencí.
+: vynikající jízdní vlastnosti a dílenské zpracování; bohatá výbava; perfektní antikorozní úprava; odolné brzdové vedení; jisté a trvanlivé řízení
-: nadprůměrně korodující poslední díl výfuku; drobnější závady v osvětlení a v zavěšení předních kol
TIP KE KOUPI: benzínové i dieselové dvoulitry
 

Vybrané vozy v ceně do 200 000 korun do dvanácti roků stáří

Značka

Model

Alfa Romeo

33 (94); 155 (93); 164 (93)

Audi

80 (93); 90 (91); 100 (91); 200 (91)

BMW

316 (93); 318 (92); 325 (91); M3 (90); 324d (91); 320 (90); 518 a 520 (91); 525 (90) 524d (91); 730 (92); 750 (90)

Citroen

AX (97); Saxo (97); ZX (97); BX (94); Xantia (94); CX (91); XM (93)

Daewoo

Tico (97); Nexia (96); Racer (95); Lanos (97)

Daihatsu

Cuore (97); Charade (97); Applause (95)

Fiat

Cinquecento (97); Uno (94); Punto (97); Tipo (95); Bravo/Brava (96); Tempra (96); Croma (95)

Ford

Ka (97); Fiesta (97); Escort (95); Orion (93); Sierra (93); Mondeo (94); Scorpio (94)

Honda

Civic (95); CRX (93); Accord (93) Prelude (93); Legend (91)

Hyundai

Pony (95); Accent (96); Scoupé (95); Lantra (95); Sonata (94)

Chrysler

Neon (95); Le Baron (91); Saratoga (93); Voyager (92) Grand Voyager (91)

KIA

Pride (97); Sephia (97)

Lada

Nova (97); Samara (97)

Lancia

Y10 (94); Delta (95); Dedra (93); Thema (92)

Mazda

121 (97); 323 (95); 626 (93); MX-3 a MX-5 (93); MX-6 (92)

Mercedes-Benz

190; 200; 230 a 260 (91); 260 a 300 (90); 250; 420 a 500 (89); 560 (87)

Mitsubishi

Colt (96); Lancer (96); Gallant (93); Sigma (91); Space Wagon (91)

MTX

1,3 (94)

Nissan

Micra (97); Sunny (95); Almera (95); Primera (95); Maxima (93); Prairie (93)

Opel

Corsa (97); Astra (97); Vectra (94); Calibra (93); Omega (93); Senator (92)

Peugeot

106 (97); 205 (93); 309 (93); 306 (95); 405 (94); 505 (90); 605 (92)

Porsche

944 (88)

Proton

415 a 416 (95)

Renault

Twingo (97); Clio (97); 19 (95); 21 (93); Laguna (94); 25 (92); Safrane (93); Espace (93)

Saab

9000 (91)

Seat

Arosa (97); Ibiza (97); Cordoba (95); Toledo (94)

Subaru

Justy (95); Impreza (94); Legacy (91)

Suzuki

Swift (97); Baleno (96)

Škoda

Felicia a Felicia combi (97)

Tatra

613-4 (95)

Toyota

Starlet (96); Corolla (97); Carina (94); Celica (94); Camry (91); Previa (90)

Volkswagen

Polo (97); Golf (97); Jetta (91); Vento (94); Passat a Passat Variant (93); Corrado (92)

Volvo

440 (93); 460 (94); 480 (93); 240 (92); 740 (90); 940 (91)

Yugo

Koral (97)

Poznámka: v závorce je uveden poslední či nejvýhodnější rok výroby v dané cenové kategorii
Pramen: MOBIL DATA a AUTO MOTO

 

Jak vybírat starší auto
1. Za perspektivní považují odborníci koupi vozu zhruba do pěti roků stáří, tedy auta současné, případně předchozí generace. Malý vůz by měl mít do sta tisíc kilometrů, u nižší střední a střední třídy je přijatelná hranice do sto padesáti tisíc kilometrů. U vozidel starších není chytré jít pod hranici roku 1989, po kterém prakticky všichni významní evropští výrobci značně zlepšili antikorozní ochranu karoserií.
2. Víc než slovům prodávajícího a stavu tachometru je lepší věřit údajům v dokladech a servisní knížce. Leccos mohou dosvědčit také účty za údržbu v servisech, které nepostrádají data prací a stav najetých kilometrů. Vyplatí se brát v úvahu jen účty s číslem karoserie a státní poznávací značkou. Poslouží i protokoly z prohlídek ve stanicích technické kontroly. Auto s doložitelým počtem kilometrů může být až o dvacet procent dražší než vůz bez důkazů o minulosti.
3. Není dobré při plánování koupě počítat s veškerými úsporami, či si dokonce na ojetinu vypůjčit. Rozumné je mít na nejnutnější údržbu a případné opravy částku ve výši do dvaceti procent z ceny pořizovaného vozidla.
4. Důležité je brát v potaz minulost kupovaného auta. Nejlepší bývají vozidla nabízená u značkových prodejců po skončeném leasingu a od starších řidičů. Horší jsou auta po obchodních cestujících, která absolvují i sto tisíc kilometrů ročně. V průměru se předpokládá, že malý vůz jezdí kolem dvaceti tisíc kilometrů ročně, pro střední třídu se počítá s třiceti tisíci, u luxusních vozů se čtyřiceti tisíci kilometry ročně.
5. Skutečný technický stav staršího automobilu nejlépe posoudí odborník ve značkovém servisu. Ideální je situace, kdy firma vydá o prohlídce protokol.
6. Při úvahách o koupi staršího auta je třeba brát v potaz ceny náhradních dílů stejně jako vzdálenost jejich prodejce a značkového servisu. Bezproblémové jsou vozy, které v tuzemsku jsou či byly v prodeji, potíže naopak snadno vyplynou z rarit ze zámoří.
7. Tabulkám spolehlivosti sice dominují japonská auta, ovšem zdejší zákazník nejraději sází na domácí produkci a na vozy, které v Česku mají tradici. Vedle škodovek je největší zájem o německá auta, za nimiž popularitou následují další evropská vozidla.
8. Při rozhodování, zda koupit benzinový vůz či diesel, je v první řadě nutné vycházet z toho, jak motorista bude auto využívat. Diesel, který má kromě pohonných hmot všechny ostatní provozní náklady dražší, se vyplatí až při roční dávce od 25 000 kilometrů u malých vozů do 50 000 kilometrů u velkých automobilů.
9. Značkoví prodejci i pracovníci zavedených autobazarů mají právní náležitosti kolem prodeje a koupě ojetin obvykle dobře ošetřeny. Nicméně v kupní smlouvě nikdy nesmějí chybět údaje o jménu, příjmení, adrese, číslu občanského průkazu a rodném číslu prodávajícího i kupujícího stejně jako značka, typ, státní poznávací značka, číslo motoru a číslo karoserie vozidla. Samozřejmostí jsou údaje o technickém stavu auta včetně počtu najetých kilometrů, prodejní cena a podpisy obou stran včetně data uzavření smlouvy. Při koupi dražších vozidel neuškodí účast právníků.
10. Mimořádně výhodná koupě neexistuje. Čím víc ji nabízený starší automobil signalizuje, tím spíš půjde o problematickou záležitost.

Mercedes 190 má slabé místo v řízení sice přesném, ale nepříliš trvanlivém.

Nissan Primera je pověstný vynikajícím podvozkem.

Fiat Punto má účelně řešenou karoserii.