Auta českých prezidentů: Pancéřovaná Škoda VOS, čajka, renault, mercedes...

  13:36aktualizováno  2. dubna 22:58
Na Pražském hradě se za necelých devět desítek let vystřídala v roli služebních vozů pro prezidenty řada automobilů domácích i zahraničních značek, od Laurina a Klementa přes Pragu, Mercedes-Benz, Tatru, GAZ, BMW až po Škodu.
Václav Klaus si prohlíží Škodu Superb

Václav Klaus si prohlíží Škodu Superb - Prezident Václav Klaus si v nové prezidentské limuzíně vyzkoušel i místo řidiče. (18. prosince 2003) | foto: Václav PancerMF DNES

První československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk krátce po vzniku republiky jezdil ve faetonu Laurin a Klement, který v květnu 1919 nahradil čtyřválcový otevřený vůz Praga Grand.

Od roku 1926 Masaryk využíval šestiválcovou limuzínu Škoda Hispano-Suiza, vyráběnou plzeňskými Škodovými závody ve francouzské licenci. Šlo o první vyrobený vůz ze stokusové série s uzavřenou zakázkovou karoserií od firmy Brožík. Prezidentská kancelář za něj tenkrát zaplatila 280 000 korun.

O devět let později autopark hlavy státu doplnila mohutná dvanáctiválcová Tatra 80. Tu později používal i Edvard Beneš, jemuž následně sloužila i pancéřovaná Praga Golden a Tatra 70 A. Oběma automobily jezdil za protektorátu prezident Emil Hácha.

Cizinci přicházejí
Ke slovu přišly i zahraniční vozy. V roce 1942 dostal Hácha od Adolfa Hitlera pancéřovaný MercedesBenz 770, který po druhé světové válce získal díky vysokomýtské Karose, jež vznikla z někdejší karosárny Sodomka, zcela novou podobu.

Po návratu Edvarda Beneše z britského exilu přibyly do prezidentských garáží dva modely Daimler. Vozem této značky později jezdil i Klement Gottwald, ale za nějaký čas ho nahradil ruským ZIS 110 a pancéřovaným speciálem Škoda VOS.  

Tento reprezentativní automobil, jehož zkratka znamenala vládní osobní speciál, se vyráběl v letech 1948 až 1953, a to ve dvou stupních pancéřování. Proti plánované stokusové sérii nakonec vzniklo jen několik exemplářů, z nichž jeden je nyní možné vidět i v mladoboleslavském Škoda Automuzeu.

Pancíř i spotřeba
Při výrobě speciálu VOS spolupracovala automobilka Škoda s Karosou, která pro tento vůz dodávala karoserie, pohon zadních kol obstarával řadový zážehový šestiválec Praga. Ten při objemu 3,2 litru disponoval největším výkonem 110 kW.

Až šestimístný automobil o pohotovostní hmotnosti podle stupně pancéřování od 3535 do 4440 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 100, popřípadě 115 km/h. Vysoké spotřebě benzinu (průměrně 29 litrů na 100 kilometrů) odpovídá stopadesátilitrová palivová nádrž.

Základem mohutného vozu, dlouhého 5,7 metru, je skříň z pancéřovaných plechů o tloušťce 5 milimetrů na podlaze a bocích a 3 milimetry na stropě. Vnější skla jsou bezpečnostní, neprůstřelná, lepená z několika vrstev o celkové tloušťce 4 centimetry. Luxusní vybavení vládního speciálu s koženým čalouněním sedadel doplňovalo rádio a vysílačka.

Kromě Gottwalda ve Škodě VOS později jezdil i Antonín Zápotocký. Po kremelském vzoru následovaly ruský GAZ 12-ZIM a ZIL 111 (Zápotocký a Novotný). Za doby Ludvíka Svobody byl na Pražském hradě autem číslo jedna GAZ M13-Čajka, zatímco za jeho nástupce Gustáva Husáka byly využívány modernější limuzíny ZIL 114 a 115. Doplňovaly je domácí Tatry 603 a 613.

Dobří řidiči, kteří neřídí

Maják
Zatímco Mirek Topolánek občas usedá do závodního vozu, Jiří Paroubek se své mluvčí ptá, v jakém audi to vlastně jezdí ...VÍCE

 

Od renaultu po audi
Po změně režimu v roce 1989 nastala i velká obměna vozového parku Pražského hradu. Po svém zvolení prezidentem republiky jezdil Václav Havel krátce v Renaultu 21, který dostal darem od portugalského prezidenta Soarese. V roce 1990 ho nahradilo BMW 735i, o rok později BMW 750i, roku 1992 následoval Mercedes-Benz 600 SE.

Renault 21


Václav Klaus si po zvolení prezidentem jako oficiální auto vybral Škodu Superb V6 2,8 ve výbavě Elegance s odůvodněním, že český politik má jezdit českým autem. Více ho však je vidět v Audi A8, které používá i premiér a někteří ministři.

Prezidentský superb v černé metalíze a s černým koženým čalouněním pohání motor 2.8 V6 s výkonem 142 kW a pětistupňovou samočinnou převodovkou.

***

V čem se liší automobily prezidenta USA a České republiky? Přinášíme srovnání dostupných údajů o služebních autech George W. Bushe a Václava Klause: 

 

Cadillac DTS Presidential Limousine

Škoda Superb
V6 2,8 Elegance

Délka (m)

6,3

4,8

Hmotnost (kg)

cca 6300

cca 1650

Počet míst

2+6

5

Nejvyšší rychlost

120 km/h

232 km/h

Cena (Kč)

cca 69 000 000

cca 1 300 000

Vnitřní čalounění

Modrá kůže

Černá kůže

Speciální výbava

Titano-keramické pancéřování

Pravděpodobně bez 
pancéřování

 

Neprůstřelná skla

Pracovní stolek

 

Ochrana před útokem
otravnými plyny

Vysílačka, maják se sirénou

 

Pneumatiky schopné jízdy po průstřelu a proražení

Sedadlo spolujezdce 
s výklopnou opěrou Footboard

 

Možnost řízení vozu přes satelit

Ovládání rádia ze zadního sedadla

 

Systém nočního vidění

Přídavné světlo nad
zadními sedadly

Čtěte také: Prezident Bush jezdí na dálkové ovládání ...ZDE

MF DNES, Vladimír Löbl (autor je redaktorem
časopisu
, z něhož byl materiál
převzat a upraven), upravil hm

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz