Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Auta bez řidiče děsí svět. FBI se bojí terorismu, Toyota vyšší spotřeby

  15:41aktualizováno  15:41
Auta, která se umějí řídit sama, jsou realitou blízké budoucnosti. Rady si s nimi však neví legislativa a strach vyvolávají i jinde. FBI se například obává, že takové vozy usnadní práci zločincům. Výzkumný pracovník Toyoty zase tvrdí, že taková auta zvednou globální spotřebu paliva a tudíž budou mít špatný vliv na životní prostředí.

Automaticky řízený automobil musí umět rozpoznávat statické i pohybující se předměty, odhadnout jejich dráhu a vyhnout se tak potenciální kolizi. | foto: Google

Na první pohled to vypadá dost zvláštně. Například podle testů automobilky Volvo snižuje autonomní jízda spotřebu až o 20 %, a to v podstatě s běžnými současnými automobily. Firma si to vyzkoušela v rámci projektu Sartre, ve kterém vozy bez řidiče jezdí v „autovlaku“ v závěsu za vodícím kamionem.

Jenže Ken Laberteaux, analytik Toyoty, který má na starosti právě výzkum budoucích způsobů osobní dopravy, tvrdí, že vozidla, která se budou řídit sama, mohou zvýšit globální spotřebu paliva a ještě více zahustit již tak často kritickou dopravní situaci ve městech. A to navzdory tomu, že by auta měla umět komunikovat s infrastrukturou a vybírat nejlepší trasu (z hlediska spotřeby či času).

„Americká historie ukazuje, že jakmile učiníte řízení jednodušším, vyvolává to nevyčerpatelnou touhu lidí žít dále od věcí,“ prohlásil Laberteaux na konferenci Automated Vehicles Symposium  v San Francisku. „Schéma je takové, že lidé proměňují větší rychlost ve větší vzdálenosti namísto toho, aby si řekli, že například ušetřený čas stráví se svou rodinou,“ dodal. Autonomní auta učiní řízení vlastně zcela nenáročnou záležitostí a je dost možné, že řidiči budou moci čas strávený „za volantem“ využít i jinak než právě samotným řízením a sledováním provozu. To by je podle předpokladů týmu Toyoty mohlo vést k tomu, že budou ochotni dojíždět na delší vzdálenosti.

Teoretický problém, který řeší Toyota, ovšem asi není tím hlavním, který se momentálně ohledně autonomních vozů řeší. Paradoxně se mezi potíže neřadí technika, v té výrobci kráčejí rychle kupředu. To legislativa je na tom hůře, autonomní řízení zatím nelze v běžném provozu používat prakticky nikde na světě. I u vozů, které dnes teoreticky mohou jezdit téměř samy, se musí řidič řízení zcela plně věnovat.

Vlastní auto bez řidiče nedávno představil Google:

V budoucnu by však mohlo být možné, aby auta jezdila opravdu zcela sama, třeba i bez posádky. Pro takové případy je ovšem nutné vyřešit například odpovědnosti za škodu při případných nehodách, které se i přes veškeré pokroky v bezpečnosti stále stávat mohou. Nejdále jsou v tomto ohledu v Nevadě, ale ani tam zatím rozvoj samořiditelných vozů nebude nijak překotný (více o samořiditelných vozech v Nevadě).

Legislativní složky však řeší i jiné potenciální potíže. Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) například trápí to, že by autonomní auta mohla usnadnit život kriminálníkům. Černým scénářem je například možnost teroristického útoku za pomoci samořiditelného vozu. Vyřazením některých bezpečnostních systémů lze snadno způsobit nehodu, případ, že by teroristé naložili auto bombou a naprogramovali ho, aby samo dojelo na místo určení, je tím nejčernějším.

FBI se ovšem obává i mnohem obyčejnějších dopadů. Agentura ve zprávě, jejíž závěry publikoval server The Guardian, uvádí, že například takový vůz umožní kriminálníkům snazší střelbu po pronásledovatelích. Pro takové úkony by ovšem nejspíš museli kriminálníci obejít bezpečnostní opatření vozu, ty totiž jinak budou naprogramovány pro klidnou, plynulou a maximálně bezpečnou jízdu.

Na druhou stranu mohou autonomní vozy agentům i pomoci. Podle zprávy mohou usnadnit některé složité manévry, které musejí bezpečnostní složky absolvovat při pronásledování, usnadní také sledování podezřelých osob. Autonomní auto se bude moci v koloně držet dál od sledovaného a agenti se nebudou muset věnovat řízení, namísto toho se budou moci plně věnovat třeba fotografování sledovaného.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Český investor postaví u Stříbra obří polygon pro testování aut bez řidiče

Obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče má do roku 2022 vzniknout u Stříbra na...

Premium

Náledí každoročně ohrožuje řidiče. Co dělat, když dostanete smyk?

Ledovka na silnici často děsí i zkušené řidiče. I ti nejlepší z nás občas selžou. V případě náledí to platí dvojnásob....

OBRAZEM: Deset testů strachu. Mosty, které přejedou jen odvážní

Mosty mají spojovat. Těchto deset staveb však rozděluje řidiče na ty, kteří trpí závratí, a na ty, jimž se hladina...

Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

Najdete na iDNES.cz