Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Kreml na kolech: limuzína pro Putina a jeho oligarchy je v Ženevě

  10:30
Na neutrálním území země, která nemá žádnou automobilku, se obvykle značky prezentují svými novinkami a plány do budoucna. Letos vidí Ženeva i demonstraci síly: Aurus je vlastně ruskou státní automobilkou, přijela s limuzínou pro Putina.

Nová značka specializovaná na superluxusní vozy nejdřív naplní Putinovy a papalášské garáže, pak přijde řada na obyčejné oligarchy a milionáře. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být.

Vládci širé Rusi, Vladimiru Vladimiroviči Putinovi, nebyly mercedesy dost ruské, a tak nakázal postavit státní limuzínu. Z institutu NAMI, legendární kanceláře pro stavbu a vývoj aut, zavolali do Porsche a k dalším renomovaným dodavatelům a vývojářům pro autoprůmysl. A tak vznikla značka Aurus.

Putinova limuzína se jmenuje Senat a patří k nejobletovanějším na autosalonu v Ženevě. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být. Stánek Rolls-Royce na druhém konci ženevského výstaviště Palexpo je útulnější a rafinovanější.

Aurus má prostě vše velké, majestátní, ruské. Když na bílé podium vstupujete, máte sklony se ptát, zda můžete dál, a chcete se zouvat. Stánek rozlehlý jako Rusko samo hostí jen dva exponáty a samostatné šasi. To má názorně demonstrovat, jak robustní konstrukce aurus je: čtyři obrovská dvacetipalcová kola roztáčí hybridní systém založený na 4,4 litrovém benzinovém V8. Celkových 600 koní přenáší devítistupňový automat rozměrů připomínajících převodovky v nákladních autech.

Fotogalerie

Senat má majestátní, ovšem nijak výjimečný design. Z některých pohledů působí trochu disproporčně. Linky zádi možná připomínají bentley, v mohutném čumáku jedni uvidí rolls, druzí chrysler. Faktem ale je, že při živém setkání vypadá karoserie mnohem originálněji, než se zdá z fotek.

Vnitřek je fajnový, i když nemá úplně dokonalé zpracování. Zatím se aurusy staví ručně v moskevském institutu NAMI, výrobce teprve buduje fabriku. Kusová výroba bude pokračovat do roku 2020, než bude otevřena nová továrna v Tatarstánu. Ta bude mimochodem spadat pod koncern Sollers, majitele automobilky UAZ, motorárny ZMZ, ale také licenčního výrobce fordů a ssangyongů pro ruský trh. Cílový objem produkce je pět tisíc aut ročně, přičemž vedle dvojice v Ženevě představených limuzín se počítá i s odvozeným SUV a MPV.

Luxus se vším všudy

První dojmy z interiéru ukazují jasný důraz tvůrců na co nejvyšší úroveň luxusu. Podlahu kryjí koberce z ovčí vlny, kůží je potažené vše, od výplní dveří a palubní desky až po strop. A kdekoliv to dává smysl, najdete dřevěné obložení. Většina ovládacích prvků má pokovený povrch, čistě plastových dílů je minimum. A cudně se schovávají mezi kůží a dřevem.

Sedí se vysoko, však má aurus také zvýšený podvozek s velkorysou světlou výškou 200 milimetrů. Snad aby někde v Rusku nedošlo k podobnému faux pas, jaké se před osmi lety přihodilo Barracku Obamovi. Z místa řidiče je proto až esúvéčkový rozhled, komfort a pohodlí sedadel jsou ale také na velmi vysoké úrovni.

To podstatné se však odehrává vzadu. Všestranně elektricky nastavitelná zadní sedadla dnes najdete i v jiných luxusních limuzínách, aurus k tomu ale už v „základním“ provedení přidává další speciality. Jako správná prezidentská limuzína má v oknech elektricky ovládané závěsy – žádné poloprůhledné záclonky jako v plebejštějších autech. Něco takového opravdu nabízejí jen státnické vozy.

Aurus Senat
Aurus Senat

Aurus Senat

Každý z dvojice zadních pasažérů má také k dispozici diskrétní vícesměrný ovladač vlastního infotainmentu. Ten se nachází na loketní opěrce ve dveřích – rozhodně diskrétnější řešení než dnes tak populární velký tablet s upatlaným displejem, který je před použitím potřeba vyjmout ze středové konzole.

To, že podobně pohodlně jako zde se sedí leda na gauči se šestimístnou cenou, netřeba dále rozvádět. Lednička na šampaňské (nebo něco ostřejšího) a dvojice skleniček za středovou loketní opěrkou nejspíš také nikoho nepřekvapí.

Pro privilegované a ještě privilegovanější

Aurus na úvod představuje hned dvě verze. Základní se jmenuje S600 a názvem, který odkazuje na délku, trochu přehání – měří totiž „jen“ 5,63 metru; rozvor je 3,3 metru. S tímto vozem, který Rusové přivezli do Ženevy ve zlaté barvě, nemá osmiválcová strojovna pod kapotou mnoho práce. Na stovku zrychlí za rovných šest sekund, nejrychleji jede 250 kilometrů v hodině.

Projekt Cortege vzdává hold Rusku a Kremlu

O nové limuzíně se dlouho hovořilo jako o Cortege. Ideový nástupce někdejších limuzín značky ZIL ale nakonec dostal jiný název, novotvar Aurus. Ten je složením latinského označení zlata „aurum“ a mezinárodní zkratky pro Rusko, RUS. Model Senat se jmenuje podle jedné z nejstarších věží moskevského Kremlu. Stejný původ mají i zvažované názvy dalších nových modelů – SUV Komendant a MPV Arsenal.

Druhou variantou je prodloužená a obrněná L700. Rozvor i celková délka jsou o rovný metr delší, hmotnost kvůli pancéřování vzrostla na necelých sedm tun. Na ně už je 600 koní pouze tak akorát, sprint na stovku zabere rozumných devět sekund, maximální rychlost je z pochopitelných důvodů tajná.

Prodloužený černý aurus je tím vozem, který Vladimir Putin představil už loni při své čtvrté prezidentské inauguraci v Moskvě. Přístup do tohoto auta je novinářům zapovězen – podoba a vybavení pojízdné pracovny jednoho z nejmocnějších mužů světa je státním tajemstvím.

Vývoj nové limuzíny podle ruských zdrojů stál zhruba dvanáct miliard korun. Začínalo se na čistém listu papíru, pod vedením ruského institutu pro vývoj motorových vozidel NAMI. Na konstrukčních pracích se ale podílela také společnost Porsche Engineering, což je vývojová kancelář patřící slavné automobilce a nabízející své služby dalším firmám (nejen automobilkám). Některé komponenty dodaly věhlasné specializované firmy, například brzdy jsou od Bremba a laminovaná boční skla od AGC Automotive Czech.

Ceny mají být nižší než u srovnatelných vozů značek Rolls-Royce nebo Bentley. V tuto chvíli je ale zbytečné se zabývat konkrétními údaji, produkce pro roky 2019 a 2020 je totiž již vyprodána – prvotní zájem ruských institucí a podniků splnil představy tvůrců.

Aurus Senat

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...