Kreml na kolech: limuzína pro Putina a jeho oligarchy je v Ženevě

  10:30aktualizováno  10:30
Na neutrálním území země, která nemá žádnou automobilku, se obvykle značky prezentují svými novinkami a plány do budoucna. Letos vidí Ženeva i demonstraci síly: Aurus je vlastně ruskou státní automobilkou, přijela s limuzínou pro Putina.

Nová značka specializovaná na superluxusní vozy nejdřív naplní Putinovy a papalášské garáže, pak přijde řada na obyčejné oligarchy a milionáře. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být.

Vládci širé Rusi, Vladimiru Vladimiroviči Putinovi, nebyly mercedesy dost ruské, a tak nakázal postavit státní limuzínu. Z institutu NAMI, legendární kanceláře pro stavbu a vývoj aut, zavolali do Porsche a k dalším renomovaným dodavatelům a vývojářům pro autoprůmysl. A tak vznikla značka Aurus.

Putinova limuzína se jmenuje Senat a patří k nejobletovanějším na autosalonu v Ženevě. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být. Stánek Rolls-Royce na druhém konci ženevského výstaviště Palexpo je útulnější a rafinovanější.

Aurus má prostě vše velké, majestátní, ruské. Když na bílé podium vstupujete, máte sklony se ptát, zda můžete dál, a chcete se zouvat. Stánek rozlehlý jako Rusko samo hostí jen dva exponáty a samostatné šasi. To má názorně demonstrovat, jak robustní konstrukce aurus je: čtyři obrovská dvacetipalcová kola roztáčí hybridní systém založený na 4,4 litrovém benzinovém V8. Celkových 600 koní přenáší devítistupňový automat rozměrů připomínajících převodovky v nákladních autech.

Fotogalerie

Senat má majestátní, ovšem nijak výjimečný design. Z některých pohledů působí trochu disproporčně. Linky zádi možná připomínají bentley, v mohutném čumáku jedni uvidí rolls, druzí chrysler. Faktem ale je, že při živém setkání vypadá karoserie mnohem originálněji, než se zdá z fotek.

Vnitřek je fajnový, i když nemá úplně dokonalé zpracování. Zatím se aurusy staví ručně v moskevském institutu NAMI, výrobce teprve buduje fabriku. Kusová výroba bude pokračovat do roku 2020, než bude otevřena nová továrna v Tatarstánu. Ta bude mimochodem spadat pod koncern Sollers, majitele automobilky UAZ, motorárny ZMZ, ale také licenčního výrobce fordů a ssangyongů pro ruský trh. Cílový objem produkce je pět tisíc aut ročně, přičemž vedle dvojice v Ženevě představených limuzín se počítá i s odvozeným SUV a MPV.

Luxus se vším všudy

První dojmy z interiéru ukazují jasný důraz tvůrců na co nejvyšší úroveň luxusu. Podlahu kryjí koberce z ovčí vlny, kůží je potažené vše, od výplní dveří a palubní desky až po strop. A kdekoliv to dává smysl, najdete dřevěné obložení. Většina ovládacích prvků má pokovený povrch, čistě plastových dílů je minimum. A cudně se schovávají mezi kůží a dřevem.

Sedí se vysoko, však má aurus také zvýšený podvozek s velkorysou světlou výškou 200 milimetrů. Snad aby někde v Rusku nedošlo k podobnému faux pas, jaké se před osmi lety přihodilo Barracku Obamovi. Z místa řidiče je proto až esúvéčkový rozhled, komfort a pohodlí sedadel jsou ale také na velmi vysoké úrovni.

To podstatné se však odehrává vzadu. Všestranně elektricky nastavitelná zadní sedadla dnes najdete i v jiných luxusních limuzínách, aurus k tomu ale už v „základním“ provedení přidává další speciality. Jako správná prezidentská limuzína má v oknech elektricky ovládané závěsy – žádné poloprůhledné záclonky jako v plebejštějších autech. Něco takového opravdu nabízejí jen státnické vozy.

Aurus Senat
Aurus Senat

Aurus Senat

Každý z dvojice zadních pasažérů má také k dispozici diskrétní vícesměrný ovladač vlastního infotainmentu. Ten se nachází na loketní opěrce ve dveřích – rozhodně diskrétnější řešení než dnes tak populární velký tablet s upatlaným displejem, který je před použitím potřeba vyjmout ze středové konzole.

To, že podobně pohodlně jako zde se sedí leda na gauči se šestimístnou cenou, netřeba dále rozvádět. Lednička na šampaňské (nebo něco ostřejšího) a dvojice skleniček za středovou loketní opěrkou nejspíš také nikoho nepřekvapí.

Pro privilegované a ještě privilegovanější

Aurus na úvod představuje hned dvě verze. Základní se jmenuje S600 a názvem, který odkazuje na délku, trochu přehání – měří totiž „jen“ 5,63 metru; rozvor je 3,3 metru. S tímto vozem, který Rusové přivezli do Ženevy ve zlaté barvě, nemá osmiválcová strojovna pod kapotou mnoho práce. Na stovku zrychlí za rovných šest sekund, nejrychleji jede 250 kilometrů v hodině.

Projekt Cortege vzdává hold Rusku a Kremlu

O nové limuzíně se dlouho hovořilo jako o Cortege. Ideový nástupce někdejších limuzín značky ZIL ale nakonec dostal jiný název, novotvar Aurus. Ten je složením latinského označení zlata „aurum“ a mezinárodní zkratky pro Rusko, RUS. Model Senat se jmenuje podle jedné z nejstarších věží moskevského Kremlu. Stejný původ mají i zvažované názvy dalších nových modelů – SUV Komendant a MPV Arsenal.

Druhou variantou je prodloužená a obrněná L700. Rozvor i celková délka jsou o rovný metr delší, hmotnost kvůli pancéřování vzrostla na necelých sedm tun. Na ně už je 600 koní pouze tak akorát, sprint na stovku zabere rozumných devět sekund, maximální rychlost je z pochopitelných důvodů tajná.

Prodloužený černý aurus je tím vozem, který Vladimir Putin představil už loni při své čtvrté prezidentské inauguraci v Moskvě. Přístup do tohoto auta je novinářům zapovězen – podoba a vybavení pojízdné pracovny jednoho z nejmocnějších mužů světa je státním tajemstvím.

Vývoj nové limuzíny podle ruských zdrojů stál zhruba dvanáct miliard korun. Začínalo se na čistém listu papíru, pod vedením ruského institutu pro vývoj motorových vozidel NAMI. Na konstrukčních pracích se ale podílela také společnost Porsche Engineering, což je vývojová kancelář patřící slavné automobilce a nabízející své služby dalším firmám (nejen automobilkám). Některé komponenty dodaly věhlasné specializované firmy, například brzdy jsou od Bremba a laminovaná boční skla od AGC Automotive Czech.

Ceny mají být nižší než u srovnatelných vozů značek Rolls-Royce nebo Bentley. V tuto chvíli je ale zbytečné se zabývat konkrétními údaji, produkce pro roky 2019 a 2020 je totiž již vyprodána – prvotní zájem ruských institucí a podniků splnil představy tvůrců.

Aurus Senat

Aurus Senat

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Najdete na iDNES.cz