Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi TT je umělecké dílo, nejlepší lék na splín i sporťák pro každý den

Ani po letech nenechá první generace Audi TT nikoho lhostejným. Má styl a nikdy nezestárne. V duchu Bauhausu tvarované kupé se představilo před pětadvaceti lety.

Spousta aut vzbudí nadšená očekávání odvážným konceptem, aby produkční verze přinesla zklamání. V případě prvního TT to neplatí – sériový vůz se od prototypu lišil jen v detailech. To už je čtvrt století. Od roku 1998 zestárlo hezky; vlastně vůbec nezestárlo.

Audi TT má místo v učebnicích automobilismu jisté. A „tétéčko“ bylo jedním z prvních aut, jehož test vyšel na portálu iDNES.cz, který vznikl ve stejném roce, kdy toto unikátní audi dorazilo (test čtěte zde).

Audi TT

Učebnice designu

Jestli nějaké auto patří do učebnic automobilového designu popisujících devadesátá léta, je to právě Audi TT. Hned to první se stalo kultem ve chvíli, kdy se poprvé ukázalo světu.

V roce 1994 představené Audi A4 ztělesňovalo jako první model nový designový styl značky Audi, stejně jako od roku 1996 nabízený prémiový kompaktní model Audi A3 a v roce 1997 představená druhá generace Audi A6. V rámci emocionalizace značky prostřednictvím svěžího, progresivního designu navrhl americký designér Freeman Thomas pod vedením tehdejšího šéfdesignéra Petera Schreyera puristické kupé. Značka představila tuto studii v září 1995 nadšeným návštěvníkům autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Označení modelu „TT“ je vzpomínkou na legendární závod Tourist Trophy na ostrově Man.

Německo-maďarská výroba

Stejně jako studie TT a v roce 1996 představené Audi A3 vycházel sportovní vůz z platformy modelu Volkswagen Golf IV s motorem uloženým vpředu napříč. TT od začátku vyráběla společnost Audi Hungaria Motor Kft. v Maďarsku. Lakované karoserie TT byly přes noc přepravovány po železnici z Ingolstadtu do Győru, kde probíhala finální montáž. Tato výroba, na níž se podílely dva výrobní závody Ingolstadt a Győr, byla ve své době v rámci automobilového průmyslu jedinečná.

Záměrné odchýlení od jinak běžné nomenklatury Audi v případě modelu Audi TT Coupé zdůrazňovalo, že přijíždí něco zcela nového; a nebylo to jen přání automobilky.

V prosinci 1995 bylo v Ingolstadtu přijato rozhodnutí, že se Audi TT Coupé bude sériově vyrábět. „Pro nás bylo největší pochvalou, když odborný tisk uznale konstatoval, že se mezi studií a sériovým modelem mnoho nezměnilo, přestože jsme kvůli technickým požadavkům na sériovou verzi samozřejmě museli mnoho detailů přizpůsobit, a to včetně proporcí,“ vzpomíná Torsten Wenzel, exteriérový designér, který se podílel na přeměně studie na sériově vyráběný model. Karoserie modelu Audi TT podle něj působí, jako by byla vyrobená z jednoho kusu materiálu. Příď bez klasických přesahů nárazníku zdůrazňuje čisté tvary vozu.

Jak exteriér, tak interiér sportovního vozu zdobily prvky vycházející z kruhu. Design modelu Audi TT byl inspirován Bauhausem, a tak měla každá linie svůj účel, každý tvar svou funkci.“Vytvořit tento jedinečný charakter modelu Audi TT Coupé redukováním všeho na to podstatné bylo opravdu náročné. Pro nás designéry to byla naprosto výjimečná zkušenost,“ popisuje Wenzel.

Jednoduché, nezaměnitelné tvary TTčka pozná snad každý. Přitom se říká, že vedení projektu tehdy v polovině devadesátých zrovna nepřálo a Schreyer s Freemanem ho dodělávali potají „uklizený“ mimo designérské centrum. Nakonec první TT kupovali lidé právě kvůli tomu, jak vypadalo.

Audi TT má za sebou horké časy

„Jak to v podobných případech bývá, nebyla to otázka rozumu, ale náhlého vzplanutí,“ popisuje koupi Audi TT Jan Klíma. „Co si o tom tehdy žena myslela, si už nepamatuju, ale asi si to umíte představit…“ pokračuje s úsměvem. „První, co se mi vybaví při vzpomínce na TT, byla jeho vůně. Člověk se v něm od prvního momentu cítil skvěle. A jak jezdilo! 220 koní, na tu dobu (a vlastně i dnes) bylo strašně moc a navíc TT bylo velmi lehké. K tomu pohon všech kol,“ rozplývá se. „Dodnes si vybavuju detaily, hlavně ty hliníkové – víčko nádrže, hlavice řadicí páky, ovladače na palubce,“ přirovnává je ke šperkům.

Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou

Neodolatelně krásné auto mělo ovšem trochu nešťastný start, za designem nezaostávaly ani řízné motory, bohužel ho mezi prvními koupili i ti, kteří si s volantem zrovna netykají, a první kousky řidičské chyby neodpouštěly. To vše je zapomenuto.

O to smutnější byly letošní narozeniny modelu, Audi se totiž před několika týdny s TT definitivně rozloučilo, poslední kus z třetí generace vyrobili v maďarském Györu 10. listopadu. Malá, obratná kupé jsou dnes navíc na vymření. Automobilky jdou vstříc chutím zákazníků a nabízejí pragmatičtěji a praktičtěji stavěné modely.

TTčko je přeci jen hlavně hračka. „S Audi TT jsem jezdil tři roky. Splnil jsem si sen většiny chlapů, mít aspoň jednou v životě pořádný sporťák. Pomohlo mi i zažehnat nastupující krizi středního věku,“ vypráví nadšeně Jan Klíma.

Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku

Stylovka pro každý den

V redakci iDNES.cz máme kolegyni, která si první Audi TT užívá dodnes. Aktuálně tedy její stříbrné kupé (šedá metalíza sluší „tétéčku“ jednoznačně nejvíc) čeká na opravu škrábanců od dodávky nepozorného kurýra.

Kousek z roku 2000 má pod kapotou přeplňovanou čtyřválcovou osmnáctistovku, motor proslavený z Octavie RS svým charakterem, řízem a odolností má 132 kW. „Je pro mě nejlepší auto, je pro mě ideální co do výkonu i rozměrů a i když vypadá trochu jako TicTac, tak tvarově je nadčasové a pořád se za ním ještě lidi otočí. Včetně mě, tohle se povedlo,“ říká nadšeně.

Auto, jehož je třetím majitelem, má najeto přes 230 tisíc kilometrů. „Je v provozu celoročně a bohužel parkuje na ulici, což je na něm zvenku znát. Je v původním stavu kromě pár drobností – neoriginální je autorádio, subwoofer, odlišná přední maska a větší chladič. Po setkání s jedním netrpělivým couvačem původní praskla a tahle se nám zkrátka líbila víc,“ popisuje s tím, že po zimní sezoně chce autu dopřát oživení.

Anna uznává, že praktické auto to úplně není, ale hlavu si s tím neláme. „Nejvíc šťastné je na dálnici, kde si bere klidně jen šest až sedm litrů benzinu, ve městě si běžně vezme 12 až 15 litrů a ještě vás řádně natřese, protože je laděno sportovně. Ne úplně, ale dost na to, aby citlivější pozadí nadávala na nepohodlí.“

Chválí si parkování, protože není dlouhé a má velký rejd. „Je ale širší než třeba fabia, takže člověk občas vykukuje z řady, i když stojí úplně u obrubníku. A pak si odře kola,“ krčí rameny s tím, že renovace ráfků je také na seznamu oprav.

„Jestli na něm něco miluju, tak to, že má ´staré´ řazení – dráhy převodů jsou krátké a řazení není gumové jako u nových aut. Tady se fakt nestane, že by člověk netrefil kvalt,“ říká majitelka, už jste určitě pochopili, že je to „autařka“, které koluje v žilách benzin. „Když je potřeba, tak se s tímhle autem dá zrychlit, ale většinou s ním jezdím klidně a nikam se neženu. Není to potřeba. Na silnici je stabilní, víc mu sedí rovinky než zatáčky. Cítíte každou nerovnost, tak to prostě je z povahy auta. Není to úplně auto do sněhu, ale poradí si, to je pak spíš o prvku mezi volantem a sedačkou,“ usmívá se.

„Určitě by mu slušela garáž, už má svůj věk a zimní měsíce s delšími intervaly mezi jízdami mu úplně nesvědčí. Je jako já, taky mam ráda teplo,“ uzavírá Anna s úsměvem.

Až 240 koní

První generace modelu TT byla k dispozici se čtyřválcovými motory přeplňovanými turbodmychadlem o výkonu 150 až 225 k a s agregátem V6 vyladěným na 250 k. Vrcholnou jednotkou v paletě motorů byl čtyřválec s výkonem zvýšeným na 240 k pro model Audi TT quattro Sport, jehož bylo dodáno 1 168 vozů.

Od 18. úbora 1998 sjelo do poloviny roku 2006 z montážní linky celkem 178 765 vozů Audi TT Coupé první generace (typ 8N). Kromě toho bylo mezi roky 1999 a 2006 vyrobeno přesně 90 733 vozů Audi TT Roadster.

  • Nejčtenější

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh

Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...

8. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Rolls taťky Šmouly předvedl Praze nového ducha, v kabině má 18 km nití

Faceliftovaný Rolls-Royce Ghost vyvedený v zářivé šmoulí modři a jeho dva sourozenci se představili v Praze. Smečka v ceně desítek milionů ale silnice hlavního města neokusila, ručně stavěné...

10. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok

Premium

„Základní silou pro reakci na výzvy trhu a společnosti zůstává schopnost inovovat,“ řekl Gian Luca Pellegrini, šéfredaktor Quattroruote na úvod konference o vývoji autoprůmyslu. Jeho projev moc...

10. listopadu 2024

Poláci našli první auto vyrobené po válce, warszawu zašantročenou ve Finsku

V Polsku je nově k vidění vůbec první automobil vyrobený v zemi po druhé světové válce. Do soukromého muzea ve městě Otrembusy nedaleko Varšavy se historický vůz Warszawa M-20 se sériovým číslem...

9. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...