Spousta aut vzbudí nadšená očekávání odvážným konceptem, aby produkční verze přinesla zklamání. V případě prvního TT to neplatí – sériový vůz se od prototypu lišil jen v detailech. To už je čtvrt století. Od roku 1998 zestárlo hezky; vlastně vůbec nezestárlo.
Audi TT má místo v učebnicích automobilismu jisté. A „tétéčko“ bylo jedním z prvních aut, jehož test vyšel na portálu iDNES.cz, který vznikl ve stejném roce, kdy toto unikátní audi dorazilo (test čtěte zde).
Učebnice designu
Jestli nějaké auto patří do učebnic automobilového designu popisujících devadesátá léta, je to právě Audi TT. Hned to první se stalo kultem ve chvíli, kdy se poprvé ukázalo světu.
V roce 1994 představené Audi A4 ztělesňovalo jako první model nový designový styl značky Audi, stejně jako od roku 1996 nabízený prémiový kompaktní model Audi A3 a v roce 1997 představená druhá generace Audi A6. V rámci emocionalizace značky prostřednictvím svěžího, progresivního designu navrhl americký designér Freeman Thomas pod vedením tehdejšího šéfdesignéra Petera Schreyera puristické kupé. Značka představila tuto studii v září 1995 nadšeným návštěvníkům autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Označení modelu „TT“ je vzpomínkou na legendární závod Tourist Trophy na ostrově Man.
Německo-maďarská výroba Stejně jako studie TT a v roce 1996 představené Audi A3 vycházel sportovní vůz z platformy modelu Volkswagen Golf IV s motorem uloženým vpředu napříč. TT od začátku vyráběla společnost Audi Hungaria Motor Kft. v Maďarsku. Lakované karoserie TT byly přes noc přepravovány po železnici z Ingolstadtu do Győru, kde probíhala finální montáž. Tato výroba, na níž se podílely dva výrobní závody Ingolstadt a Győr, byla ve své době v rámci automobilového průmyslu jedinečná. |
Záměrné odchýlení od jinak běžné nomenklatury Audi v případě modelu Audi TT Coupé zdůrazňovalo, že přijíždí něco zcela nového; a nebylo to jen přání automobilky.
V prosinci 1995 bylo v Ingolstadtu přijato rozhodnutí, že se Audi TT Coupé bude sériově vyrábět. „Pro nás bylo největší pochvalou, když odborný tisk uznale konstatoval, že se mezi studií a sériovým modelem mnoho nezměnilo, přestože jsme kvůli technickým požadavkům na sériovou verzi samozřejmě museli mnoho detailů přizpůsobit, a to včetně proporcí,“ vzpomíná Torsten Wenzel, exteriérový designér, který se podílel na přeměně studie na sériově vyráběný model. Karoserie modelu Audi TT podle něj působí, jako by byla vyrobená z jednoho kusu materiálu. Příď bez klasických přesahů nárazníku zdůrazňuje čisté tvary vozu.
Jak exteriér, tak interiér sportovního vozu zdobily prvky vycházející z kruhu. Design modelu Audi TT byl inspirován Bauhausem, a tak měla každá linie svůj účel, každý tvar svou funkci.“Vytvořit tento jedinečný charakter modelu Audi TT Coupé redukováním všeho na to podstatné bylo opravdu náročné. Pro nás designéry to byla naprosto výjimečná zkušenost,“ popisuje Wenzel.
Jednoduché, nezaměnitelné tvary TTčka pozná snad každý. Přitom se říká, že vedení projektu tehdy v polovině devadesátých zrovna nepřálo a Schreyer s Freemanem ho dodělávali potají „uklizený“ mimo designérské centrum. Nakonec první TT kupovali lidé právě kvůli tomu, jak vypadalo.
Audi TT má za sebou horké časy |
„Jak to v podobných případech bývá, nebyla to otázka rozumu, ale náhlého vzplanutí,“ popisuje koupi Audi TT Jan Klíma. „Co si o tom tehdy žena myslela, si už nepamatuju, ale asi si to umíte představit…“ pokračuje s úsměvem. „První, co se mi vybaví při vzpomínce na TT, byla jeho vůně. Člověk se v něm od prvního momentu cítil skvěle. A jak jezdilo! 220 koní, na tu dobu (a vlastně i dnes) bylo strašně moc a navíc TT bylo velmi lehké. K tomu pohon všech kol,“ rozplývá se. „Dodnes si vybavuju detaily, hlavně ty hliníkové – víčko nádrže, hlavice řadicí páky, ovladače na palubce,“ přirovnává je ke šperkům.
Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou |
Neodolatelně krásné auto mělo ovšem trochu nešťastný start, za designem nezaostávaly ani řízné motory, bohužel ho mezi prvními koupili i ti, kteří si s volantem zrovna netykají, a první kousky řidičské chyby neodpouštěly. To vše je zapomenuto.
O to smutnější byly letošní narozeniny modelu, Audi se totiž před několika týdny s TT definitivně rozloučilo, poslední kus z třetí generace vyrobili v maďarském Györu 10. listopadu. Malá, obratná kupé jsou dnes navíc na vymření. Automobilky jdou vstříc chutím zákazníků a nabízejí pragmatičtěji a praktičtěji stavěné modely.
TTčko je přeci jen hlavně hračka. „S Audi TT jsem jezdil tři roky. Splnil jsem si sen většiny chlapů, mít aspoň jednou v životě pořádný sporťák. Pomohlo mi i zažehnat nastupující krizi středního věku,“ vypráví nadšeně Jan Klíma.
Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku |
Stylovka pro každý den
V redakci iDNES.cz máme kolegyni, která si první Audi TT užívá dodnes. Aktuálně tedy její stříbrné kupé (šedá metalíza sluší „tétéčku“ jednoznačně nejvíc) čeká na opravu škrábanců od dodávky nepozorného kurýra.
Kousek z roku 2000 má pod kapotou přeplňovanou čtyřválcovou osmnáctistovku, motor proslavený z Octavie RS svým charakterem, řízem a odolností má 132 kW. „Je pro mě nejlepší auto, je pro mě ideální co do výkonu i rozměrů a i když vypadá trochu jako TicTac, tak tvarově je nadčasové a pořád se za ním ještě lidi otočí. Včetně mě, tohle se povedlo,“ říká nadšeně.
Auto, jehož je třetím majitelem, má najeto přes 230 tisíc kilometrů. „Je v provozu celoročně a bohužel parkuje na ulici, což je na něm zvenku znát. Je v původním stavu kromě pár drobností – neoriginální je autorádio, subwoofer, odlišná přední maska a větší chladič. Po setkání s jedním netrpělivým couvačem původní praskla a tahle se nám zkrátka líbila víc,“ popisuje s tím, že po zimní sezoně chce autu dopřát oživení.
Anna uznává, že praktické auto to úplně není, ale hlavu si s tím neláme. „Nejvíc šťastné je na dálnici, kde si bere klidně jen šest až sedm litrů benzinu, ve městě si běžně vezme 12 až 15 litrů a ještě vás řádně natřese, protože je laděno sportovně. Ne úplně, ale dost na to, aby citlivější pozadí nadávala na nepohodlí.“
Chválí si parkování, protože není dlouhé a má velký rejd. „Je ale širší než třeba fabia, takže člověk občas vykukuje z řady, i když stojí úplně u obrubníku. A pak si odře kola,“ krčí rameny s tím, že renovace ráfků je také na seznamu oprav.
„Jestli na něm něco miluju, tak to, že má ´staré´ řazení – dráhy převodů jsou krátké a řazení není gumové jako u nových aut. Tady se fakt nestane, že by člověk netrefil kvalt,“ říká majitelka, už jste určitě pochopili, že je to „autařka“, které koluje v žilách benzin. „Když je potřeba, tak se s tímhle autem dá zrychlit, ale většinou s ním jezdím klidně a nikam se neženu. Není to potřeba. Na silnici je stabilní, víc mu sedí rovinky než zatáčky. Cítíte každou nerovnost, tak to prostě je z povahy auta. Není to úplně auto do sněhu, ale poradí si, to je pak spíš o prvku mezi volantem a sedačkou,“ usmívá se.
„Určitě by mu slušela garáž, už má svůj věk a zimní měsíce s delšími intervaly mezi jízdami mu úplně nesvědčí. Je jako já, taky mam ráda teplo,“ uzavírá Anna s úsměvem.
Až 240 koníPrvní generace modelu TT byla k dispozici se čtyřválcovými motory přeplňovanými turbodmychadlem o výkonu 150 až 225 k a s agregátem V6 vyladěným na 250 k. Vrcholnou jednotkou v paletě motorů byl čtyřválec s výkonem zvýšeným na 240 k pro model Audi TT quattro Sport, jehož bylo dodáno 1 168 vozů. Od 18. úbora 1998 sjelo do poloviny roku 2006 z montážní linky celkem 178 765 vozů Audi TT Coupé první generace (typ 8N). Kromě toho bylo mezi roky 1999 a 2006 vyrobeno přesně 90 733 vozů Audi TT Roadster. |