Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Snažili se nezměnitelné udělat nanovo: třetí Audi TT se představuje

  13:32
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - TTčko bude už navždycky vypadat takhle. Oblé tvary a dokonalé proporce vymyslel kdysi pro malé kupé Audi Peter Schreyer. Ten sice už dávno v Ingolstadtu nepracuje, musí mít ale radost. Designová genetika auta, které kdysi dělal skoro potají, je vidět i o dvě generace dál.
Nové Audi TT

Nové Audi TT | foto: iDNES.cz

Audi předvádí na ženevském autosalonu třetí generaci svého kompaktního kupé TT. Přináší aktuální koncernovou techniku, mírně nižší hmotnost a mnohem lepší výbavu než stávající provedení. A také s ním bude zábavnější svezení.

Audi TT je už od první generace v podstatě prototypem stylového kupé pro každý den. TT nikdy nebylo vozem pro puristy, kteří volí spíše "opravdovější" sporťáky jako Nissan 370Z nebo BMW Z4, dynamická jízda mu však nebyla cizí.

Nová, třetí generace to v podstatě potvrzuje. Design je evolucí současných tvarů, technikou je koncernový základ MQB a nová řada motorů a uvnitř auta může mít zákazník spoustu moderních prvků. Krom toho umí však nové TT jezdit rychleji a přitom úsporněji než to dosavadní. Výsledkem je praktičtější a přitom i sportovnější auto.

Budí respekt

Už na první pohled si Audi TT svým vzezřením zjednává respekt. Mohutná maska chladiče a úzká čelní světla auto opticky nejen rozšiřují, ale také trochu připodobňují supersportu R8. Boční pohled jasně odhalí, že siluetu zachovává TT stejnou jako doposud, s vysokým pontonem karoserie a rovnou linií v oblasti kabiny. I výrazné lemy blatníků se vlastně nezměnily, detaily však ukazují, že je nové TT mnohem ostřeji řezané než to předchozí.

To se projevuje i na zádi, kde vynikají hranatější a užší světlomety s novou grafikou a výraznější prolis v místě pro registrační značku. Namísto uhlazenosti dosavadní generace tu opět nastupuje drsnější pojetí, byť celkový rozdíl dělají především detaily, původní koncept zůstal zachován. Na zádi opět najdeme vysouvací spojler (zdvihá se při 120 km/h), model TT má dvě koncovky výfuku, TTS pak čtyři.

Aktuální technika

Pod karoserií 4,18 metru dlouhého kupé se ukrývá technika v podobě platformy MQB a odpovídající sady motorů. Díky nové platformě narostl rozvor na 2 505 milimetrů, což je změna o 37 milimetrů. TT tak má nově trochu kratší převisy, protože celková délka se prakticky nezměnila. Na karoserii převládá hliník, pro dosažení maximální pevnosti a ochrany posádky jsou tu také konstrukce z vysokopevnostních ocelí.

Díky nové technice je třetí TT opět lehčí než předchozí generace. V základním provedení s dvoulitrem TFSI je to o 50 kilogramů, novinka má hmotnost 1 230 kilogramů. Motory pod kapotou jsou výhradně čtyřválcové a přeplňované. Nejnižší výkon přináší turbodiesel 2.0 litru – má 135 kW. Spíše než sportovními výkony (akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 7,2 sekundy) se chlubí nízkou spotřebou 4,2 litru na 100 kilometrů. Benzinovým základem je motor 2.0 TFSI s výkonem 169 kW, verze TTS pak disponuje 228 kW.

Se slabším provedením zvládne kupé s manuální převodovkou sprint na stovku za šest sekund a maximální rychlost je tu už elektronicky omezena na 250 km/h. Provedení s týmž motorem vybaveným dvouspojkovou převodovkou S-Tronic (je šestistupňová) a pohonem všech kol zvládá sprint výrazně rychleji, za 5,3 sekundy. Výkonné provedení TTS zvládne sprint za 4,7 sekundy a to v provedení s manuálem. Pohon quattro je tu standardem.

Lahůdky ve výbavě

Nové Audi TT přináší i novou výbavu, která odpovídá aktuálním technickým možnostem. V základu tak malé kupé se čtyřmi kruhy ve znaku dostane světlomety Xenon plus, za příplatek bude možné zvolit čelní LED světla. Světlomety by měly umět například přisvěcovat automaticky do zatáčky podle dat z navigačního systému, takže oblouk bude vhodně osvětlený ještě před tím, než se do něj auto stočí.

Uvnitř je standardem nový multifunkční přístrojový štít, který je tvořen displejem. Klasické budíky jsou tedy ty tam a displej si může uživatel přizpůsobit svým potřebám. V základu jsou tu dva módy, jeden zaměřen na výkon a požitek z jízdy, druhý pro snazší ovládání funkcí auta. TTS má ještě třetí mód s velkým otáčkoměrem jako hlavním budíkem. Displej má úhlopříčku 12,3 palce a rozlišení 1 440 x 540 pixelů, o běh systému se stará technika Nvidia Tegra, která je podobná té u chytrých telefonů. K ovládání systému slouží krom tlačítek na volantu i ovladač MMI.

TT by mělo být standardně vybaveno SIM kartou s datovým připojením LTE, díky tomu lze v autě vytvořit hot-spot, ke kterému lze připojit smartphony v autě. Řidič si může svůj chytrý telefon uložit do schránky Audi Phone Box v loketní opěrce. Schránka zaručuje lepší příjem signálu i propojení s autem.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...