Pondělí 26. července 2021, svátek má Anna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. července 2021 Anna

Nové Audi R8 se vyhnulo přeplňování a může jezdit i na elektřinu

  11:00
Nový supersport od Audi přijíždí po osmi letech. Opět má atmosferický motor od Lamborghini. Kromě burácivého desetiválce může ale pohon obstarávat také elektřina. Design ubral z extravagance, standardem jsou LED světla.

Audi R8 jsem viděl na vlastní oči, ale jen schované pod plachtou. Na exkluzivní novinářské prezentaci v Ingolstadtu ukázal německý supersport svá laserová světla.

Audi R8
Audi R8

Nové R8 bude v číslech i na pohled hlavně mnohem mohutnější než předchůdce. Ten působil při osobním setkání nečekaně subtilně. Ingolstadtský supersport dostane mohutný čumák s velkou mříží masky chladiče, tentokrát bude ve stylu moderních audi ostře řezaná. Auto působí nezvykle vysokým dojmem. Čistou klínovitou siluetu nahradily proporce a tvary bližší klasickým kupé. Předchůdce měl na boku extravagantní vertikální panel za dveřmi, který opticky rozbíjel hmotu boku, novinka na toto řešení odkazuje dvěma malými odlišně zbarvenými prvky

Nové Audi R8, jehož premiéra je naplánovaná na autosalon do Ženevy, dostane LED světlomety, které mohou být na přání vybaveny laserovým modulem dálkovek. Laserová dálková světla se mohou pochlubit téměř dvojnásobným dosahem v porovnání s dálkovými světlomety LED. Všechny osvětlovací funkce zajišťuje 37 elektroluminiscenčních diod v každém světlometu.

Audi R8

Budoucnost patří LEDovým světlům a laseru

Audi patří ve vývoji světelné techniky mezi průkopníky, od LED technologie je k laseru jen kousek, technicky je to velmi blízké řešení. S laserem si ve vývojovém centru Audi v Ingolstadtu doslova „hrají“, pro přední světla plánují autům takové vychytávky jako naváděcí linky do úzkých jízdních pruhů. Systém se aktivuje například při vjíždění do zúženého dálničního pruhu. Pro předjetí kamionu v úzkém koridoru pomohou světelné pruhy, které auto promítne na silnici a vyznačí tak v závislosti na dráze a natočení volantu obrys vozu. Podobné řešení by podle představ vývojářů mohlo být použito také pro navádění, instrukce z navigace by se promítaly řidiči na silnici.

Laserový světlomet má umět osvítit jízdní dráhu až na osm set metrů. V každém světlometu pracuje jeden laserový modul, který obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody, každá má v průměru tři desetiny milimetru. Diody vytvářejí čtyři svazky monochromatického koherentního modrého světla s vlnovou délkou 450 nanometrů. Paprsek dopadá na fosforový konvertor, který změní jeho barvu na bílou, která je vhodnější pro použití na silnici (barevná teplota 5500 Kelvinů). Laserová světla se aktivují při rychlostech nad 60 km/h. Do laseru vkládají u Audi velké naděje, je to další vývojový stupeň LED světel, které právě zažívají obrovský rozmach (viz. box).

Vyhnuli se přeplňování

Nové Audi R8 dostane před zadní nápravu atmosferický desetiválec 5,2 litru od Lamborghini ve dvou výkonových verzích. Základní provedení nabídne 540 koní (397 kW) a 540 kroutících newtonmetrů. Verze V10 Plus bude mít 610 koní (449 kW) a 560 Nm. Stovku pokoří slabší provedení za 3,5, výkonnější za 3,2 sekundy. Maximálky jsou 323 a 330 km/h. R8 tedy končí s osmiválcem.

Fotogalerie

Jedinou převodovkou v útrobách nové R8 má být sedmistupňový dvouspojkový automat.

V nabídce má být také elektrické provedení R8 e-tron, vybavený dvěma elektromotory. Dohromady mají výkon 340 kW a točivý moment 920 Nm, z klidu na 100 km/h umí auto, které se bude vyrábět v nové fabrice v Heilbronnu vystřelit za 3,9 sekundy, maximálka je elektronicky omezena na 210 km/h. Audi udává dojezd dokonce 450 kilometrů (kapacita baterií 92 kWh), akumulátory bude možné nabíjet stejnosměrným i střídavým proudem, stačit na to mají dvě hodiny.

Audi R8

Spekuluje se také o šestiválcovém provedení, hybridu a dokonce i o turbodieselu.

Auto vypadá mohutnější neže předchůdce, míry ale zůstaly ve většině případů stejné, neměnil se rozchod ani rozvor kol a délka (4,4 m). Rozvor je 265 cm. Auto má být ale širší a je také lehčí o 65 kilogramů (suchá hmotnost 1454 kg).

Karoserie je tužší, hliníková konstrukce využívá také prvky z karbonu. Kola zavěšená na lichoběžníkových ramenech budou moci dostat adaptivní magnetoreologicky řízené tlumiče. Základní provedení dostane devatenáctipalcová kola, „plusko“ dvacítky. Základní brzdy budou moci za příplatek nahradit karbokeramické.

Přepracovaný pohon všech kol preferuje zadní nápravu, v případě potřeby pošle elektrohydraulická lamelová spojka sílu na přední kola. U předchůdce to obstarávala viskózní spojka.

„Prodej nového modelu Audi R8 bude zahájen v létě 2015. Ceny byly stanoveny na 165 000 eur za R8 V10, resp. 187 400 eur za vrcholnou verzi R8 V10 plus,“ uvádí české zastoupení značky.

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: První elektrický supermercedes přistižen v Česku

Exkluzivně Čtenář iDNES.cz při procházce za focením přistihl první exemplář luxusního elektromobilu od značky Mercedes-EQ v Česku....

Nová Škoda z Plzně má 250koňový diesel a až 36 míst

Plzeňská Škoda Transportation představila nový městský autobus s dieselovým motorem. Devítimetrový vůz s označením...

OBRAZEM: Tisíce koní ve smyku. Poláci oslavili výročí města závody v driftu

Polská Ketř (Kietrz) leží nedaleko českých hranic. Na oslavu sedmi set let toho nevelkého města se jeho představitelé...

Daimler urychlí přechod k elektřině, dá na to více než bilion

Německý výrobce osobních a nákladních automobilů Daimler oznámil, že mezi lety 2022 a 2030 investuje do vývoje vozů s...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...