Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v novém formátu představilo koncept elektromobilu Q4 Spotback e-tron concept, který se do roka promění v sériový automobil. Mimochodem ve vůz, který bude velikostí a koncepcí blízký Škodě Enyaq.

Automobilka Audi se probouzí z koronavirových omezení a začíná servírovat novinky, které by měly firmě pomoci stabilizovat situaci. „Představoval bych si trochu jiný začátek, ale jsem rád, že už zase fungujeme,“ řekl na začátku přenosu Vorsprung.live nový šéf Audi Markus Duesmann, který do vedení automobilky nastupoval ve chvíli, kdy přicházela největší omezení kvůli koronaviru.

Jeho úkolem bude automobilku připravit na „novou budoucnost“. „Na tom, abychom tuto krizi překonali, pracuje tvrdě opravdu mnoho kolegů a to mě naplňuje optimismem,“ říká Duesmann. „Naší prioritou je podpořit značku super-emocionálními produkty a přetvoření našeho portfolia,“ dodává nový šéf Audi. Podle něj je v nabídce prostor i pro nový kabriolet. Velmi důležitou roli budou hrát elektromobily, jejichž nabídku chce Audi výrazně rozšířit. Zatím má dva modely: větší SUV e-tron a od něj odvozený e-tron Sportback.

Vedle nového čtyřdveřového kupé e-tron GT se bude Audi soustředit na rozšiřování palety elektrických SUV. Loni představený koncept Q4 e-tron by se tak měl letos dočkat sériové podoby a Audi mu rovnou chystá sourozence, čerstvě představená studie Q4 Sportback e-tron concept opět sází na osvědčený recept, k běžné variantě přidává provedení SUV-kupé. I tato novinka by se do roka měla dočkat sériové výroby, tou dobou má jít o celkově sedmý elektromobil v nabídce Audi.

Oba modely Q4 e-tron stojí na koncernové platformě MEB, která je určena pro elektromobily kompaktní velikosti. Chystaný Q4 Sportback e-tron tak bude jasným sourozencem připravované Škody Enyaq, jejíž premiéry bychom se měli dočkat v závěru tohoto roku a jejíž podobu naznačila studie Škoda Vision E (špionážní fotky zde). Audi a Škoda tak budou mít v nabídce koncepčně i velikostně shodné auto, což se moc často nestává.

Z této dvojice ovšem bude Audi prémiovějším a dynamičtějším modelem – minimálně po stránce vzhledu. „Je to asi nejsportovnější SUV-kupé, jaké jsme kdy udělali, možná nejsportovnější SUV-kupé vůbec,“ rozplývá se nad designem exteriéru šéf designu Audi Mark Lichte. A upozorňuje především na provedení zadních partií vozu s extrémně svalnatě tvarovanými blatníky a velmi pozvolna padající linií střechy.

Design konceptu jde tak daleko, že je zadní okno rozdělené spojlerem, což je efektní, ale z hlediska výhledu vzad nepříliš praktické řešení. Jenže Q4 Sportback e-tron concept si takové výstřely může dovolit, a to nejen proto, že je to studie. Vzhledem k existenci běžné karosářské varianty Q4 e-tron jednoduše může praktičnost trochu obětovat a zdá se, že spojler zůstane i v sériovém provedení.

Můžeme očekávat, že zatímco Škoda Enyaq se oproti studii Vision E trochu umírní, sériové provedení Q4 Sportback e-tron bude koncepční studii hodně podobné. Dramatické změny oproti studii se nejspíš nebudou konat ani v interiéru, ten není zdaleka tak futuristický, jak u konceptů bývá (a jak tomu bylo třeba u Vision E). Audi ukazuje praktické uspořádání s virtuálním kokpitem před řidičem a velkou obrazovkou infotainmentu natočenou směrem k němu. V rámci podpoření dynamického pojetí převládají v interiéru různé horizontální linie.

Po stránce technické bude Audi Q4 Sportback e-tron se Škodou Enyaq velmi blízce příbuzné. Studie Audi má rozvor náprav 2,77 metru (Enyaq přesně 2 765 mm), celkovou délku 4,6 metru (Enyaq 4,64). Audi slibuje nejsilnější provedení s výkonem 225 kW, to je totéž, co nabídne Enyaq RS. Zrychlení z nuly na 100 za 6,3 sekundy a maximální rychlost 180 km/h jsou opět hodnoty, kterými se koncept Audi chystané elektrické škodovce velmi blíží. Q4 Sportback e-tron dále slibuje dojezd 450 kilometrů v WLTP cyklu pro nejsilnější čtyřkolku a přes 500 kilometrů u varianty s nejsilnější baterií a pohonem pouze zadní nápravy.

To jsou hodnoty pro variantu s největší baterií o nominální kapacitě 82 kWh. Teprve u sériového provedení se nejspíše dozvíme, zda Audi nabídne i verze s menším dojezdem a nižší kapacitou baterie. Platforma MEB má v zásobě varianty s 55 a 62 kWh.

Co se dalšího vývoje elektromobilů u Audi týče, budou auta na platformě MEB a také s Porsche sdílené platformě PPE jen jakýmsi začátkem. Duesmann pověřil počátkem června tým inženýrů prací na takzvaném projektu Artemis, který si klade za cíl přinést na trh elektrický automobil s vysoce automatizovaným stupněm řízení už v roce 2024. Projekt by především měl být průkopníkem ve zcela novém způsobu práce napříč koncernem a měl by ukázat, jak se dá dramaticky urychlit vývoj nových automobilů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...