Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Audi e-tron quattro alias Q6 je připraveno na jízdu bez řidiče

  12:20
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Je to nejprovařenější veřejné tajemství autosalonu. Z petrolejově modrého obra, který je hlavním magnetem monumentálního stánku Audi na frankfurtském výstavišti, bude model Q6. Zatím se ale jmenuje e-tron quattro a namísto silného turbodieselu si hraje na ekologa. A představuje výbavu pro autonomní jízdu.

„Sportovní SUV poskytuje výhled na první velkosériově vyráběný elektromobil Audi,“ uvádí trochu krkolomně automobilka v tiskovém prohlášení.

„Audi představí začátkem roku 2018 luxusní sportovní SUV s čistě elektrickým pohonem. Studie Audi e-tron quattro concept je konkrétní předzvěstí tohoto vozu,“ doplňuje srozumitelněji Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi zodpovědný za technický vývoj

Obrovitý koncept je od základu navržen jako elektromobil. Designéři pro jeho tvarování vymysleli nový pojem „Aerosthetics“, jenž vysvětluje, že vzhled vozu spojuje designérskou invenci s exaktností aerodynamiky. Pohyblivé prvky na přídi, bocích a zádi vylepšují obtékání vozu vzduchem. Spodní část vozu je ze stejného důvodu kompletně zakrytá. Zrcátka nahradily kamery. I přes vzhled dálničního buldozeru má e-tron quattro skvělý koeficient aerodynamiky cx = 0,25. Je však třeba mít na paměti, že je to koeficient vztažený k mírám vozu, špičatý přikrčený sporťák bude samozřejmě řezat vzduch lépe.

Audi e-tron quattro

Koncept stojí na druhé generaci modulární platformy koncernu VW pro vozy s motorem uloženým vpředu podélně, která umožňuje použití různých systémů pohonu a rozmanitých uspořádání technických komponentů a interiéru.

Délkou se řadí mezi Audi Q5 a Q7, že z něho tedy vznikne model Q6 je tedy skoro stoprocentní. Narozdíl od „pětky“ a „sedmičky“ má klást větší důraz na dynamické linie. Však se konceptu snažili designéři dát vzhled kupé. Vzhledem k tomu, že model, který na e-tron naváže, bude spíše stylově zaměřený, nebylo by překvapením, kdyby i sériové provedení mělo čtyřmístnou kabinu, stejně jako frankfurtský koncept. Ten je dlouhý 4,88 metru, široký 1,93 metru a vysoký jen 1,54 metru. Kufr je 615litrový.

Elektrifikované quattro

O pohon konceptu se už podle jména starají elektrony. Velký lithium-iontový akumulátor s kapacitou 95 kWh, uložený kvůli rovnovážnému rozložení hmotnosti mezi nápravami a pod prostorem pro cestující, živí tři elektromotory se souhrnným výkonem 320 kW (krátkodobě 370 kW). Jeden je na přední nápravě a dva na zadní. Maximální točivý moment je více než 800 Nm. Z klidu na 100 km/h vystřelí za 4,6 sekundy, elektronicky omezená nejvyšší rychlost je 210 km/h. Audi slibuje dojezd více než 500 kilometrů.

Kombinovaný systém nabíjení CCS (Combined Charging System) umožňuje nabíjení stejnosměrným, nebo střídavým elektrickým proudem. Kompletní nabití akumulátoru stejnosměrným proudem na nabíjecí stanici s výkonem 150 kW trvá pouhých 50 minut. Alternativou je bezkontaktní indukční nabíjení systémem. Něco energie dodají také solární články na střeše.

V zatáčkách má na obratnosti vozu přidávat takzvaný Torque Control Manager, který podle potřeby aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, a nahrazuje tak funkci samosvorného diferenciálu. Agilitě také prospívá natáčení zadních kol. V závislosti na rychlosti jízdy a jízdní situaci jsou zadní kola natáčena opačným nebo stejným směrem jako přední kola.

Adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči snižuje ve vyšších rychlostech světlou výšku.

Audi e-tron quattro

OLED poprvé

Za pozornost stojí také světla, ta přední jsou laserová. LED diody jsou doplněny o extrémně ploché organické diody (OLED), které se prozatím do sériových aut nepropracovaly. OLED jsou použity také na koncových světlech.

Všechny displeje v interiéru používají technologii OLED. Extrémně tenké fólie lze vyříznout do jakéhokoli požadovaného tvaru. Jednou z inovací je Audi virtual cockpit curved OLED: po pravé a levé straně pod zcela digitálním panelem přístrojů jsou dva dotykové displeje s černým sklem a hliníkovým rámečkem. Řidič ovládá světlomety a systémy pro autonomní jízdu prostřednictvím levého displeje. Velký displej vpravo je určen pro ovládání multimediálního a navigačního systému.

Fotogalerie

Dotykové plochy jsou i na ramenech volantu. Na konzoli středového tunelu se nacházejí další dva displeje OLED, zobrazující stav poháněcího ústrojí, nastavení automatické klimatizace a volně konfigurovatelné informační funkce. Displeje se zakřivenými plochami v přední části dveří slouží jako digitální vnější zpětná zrcátka.

Cestující vzadu mohou na displejích OLED na středové konzole nastavit automatickou klimatizaci a informační a zábavní funkce pro svou část interiéru nebo si mohou jejich prostřednictvím vyměňovat data s řidičem. Modul LTE připojí Audi e-tron quattro concept k internetu.

Řidič jen obsluhuje stroj

E-tron quattro vybavilo Audi veškerou technikou, kterou značka vyvíjí pro autonomní jízdu: radarovými senzory, kamerou, ultrazvukovými senzory a laserovým senzorem. Data z těchto senzorů jsou shromažďována v centrální řídicí jednotce asistenčních systémů (zFAS) uložené v zavazadlovém prostoru, která na jejich základě vypočítává kompletní model okolí vozidla v reálném čase a poskytuje tuto informaci všem asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu. „Tyto technologie jsou již téměř připraveny pro použití v sériově vyráběných vozidlech,“ uvádí automobilka.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Vratné baterie: nápad na jejich pronájem do elektroaut se vrací do Škody

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

Aktivisté se snaží narušit zahájení autosalonu IAA Mobility v Mnichově.

VIDEO Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově doprovází demonstrace odpůrců...

Zákaz benzinových aut. Které strany se ho bojí a které mu chtějí jít naproti

ilustrační snímek

VIDEO Už za 14 let má podle plánů Evropské komise skončit prodej nových aut se spalovacími motory. Vozy...

Elektronissan z druhé ruky je dobrá volba. Je však třeba počítat a myslet

Nissan Leaf

VIDEO Ačkoli mají čeští motoristé k násilně vnucované elektromobilitě spíše odpor, stále více lidí začíná...

OBRAZEM: Elektromobily na safari dovedou k zvířatům blíž a neruší je

Národní rezervace Masai Mara vybavila své průvodce po safari elektromobily....

Národní rezervace Masai Mara na jihozápadě Keni vybavila své průvodce na safari novými auty značky...

  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: jméno Benzina zmizí. Takto se u ní 70 let tankovalo

Společnost PKN Orlen oznámila, že z českých silnic zmizí benzinky s tradičním jménem Benzina. Polský vlastník...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Jak se král kalkulaček, digitálek a počítačů přepočítal s elektrotříkolkou

Geniální britský vynálezce Sir Clive Sinclair, který zemřel minulý týden, stál u zrodu stovky inovativních produktů a...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Pokuta do 50 korun, k zaplacení nesmí úřad nutiti, říkala první pravidla

Pravidla silničního provozu se v Československu rodila jen pomalu, už za dob Rakouska-Uherska sice existovaly některé...

Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!
Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!

Celý týden hrajeme o 400 hodnotných cen a slevy na kosmetiku značek sebamed, sebamed PRO! a sebamed Baby. Vytočte si i vy na kole štěstí kompletní...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...