Úterý 20. října 2020, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. října 2020 Vendelín

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu svítí pětice dronů, které letí společně s ním, a díky kamerám ještě ukazují řidiči, co ho na cestě čeká.

Automobilka Audi představila na autosalonu ve Frankfurtu studii terénního elektrického vozu AI:Trail, který místo konvenčních světel využívá ke svícení pětici bezpilotních letounů. Bezrotorové elektrické drony využívají LED světlomety a dobíjejí se na střeše auta.

Létající objekty s označením Audi Light Pathfinder mohou díky lehké konstrukci letět před vozem s relativně nízkou spotřebou energie a osvětlovat cestu. Kamery na bezpilotních strojích poskytují na přání řidiče obraz, který se prostřednictvím wifi přenáší na displej před řidiče.

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Drony vzlétají zpravidla ve dvojici. V případě potřeby však mohou během letu vytvářet i skupiny až pěti létajících objektů, které poskytují ještě větší intenzitu světla nebo zajišťují osvětlení ploch kolem vozu. Cestující mohou funkce dronů ovládat prostřednictvím příslušného softwaru na chytrém telefonu. Jakmile AI:Trail zastaví, mohou drony také osvětlovat okolí ze svého místa na střeše, například během pikniku v blízkosti auta. Transparentní panoramatickou střechou osvětlují interiér, pokud se chtějí cestující zdržovat uvnitř vozu.

Čtyřmístná studie Audi AI:Trail quattro kombinuje funkci automatizované jízdy s vynikající průchodností terénem. Kabina, prosklená až k podlaze, umožňuje dosud nevídaný výhled všemi směry. Velkorysá kapacita akumulátorů zajišťuje dostatečný dojezd i mimo oblasti s dobrým pokrytím sítěmi nabíjecích stanic.

Krátký a široký

Šéfdesignér Audi Marc Lichte popisuje možnosti použití nového vozidla: „AI:Trail je náš koncept terénního vozidla s bezemisním elektrickým pohonem pro nové zážitky z jízdy mimo asfaltované silnice. Monolitické základní těleso karoserie jsme proto důsledně opatřili maximálním prosklením, abychom vytvořili intenzivní spojení posádky s okolím. Je to koncept trvale udržitelné mobility podle požadavků zákazníka.“

Koncept je 4,15 metru krátký, šířka je ovšem velkorysých 2,15 metru, výška je 1,67 metru. Obrovská 22“ kola jsou obutá do balonových pneumatik o vnějším průměru 850 mm . Světlá výška je 34 centimetrů. Vozidlo se chlubí brodivostí více než půl metru.

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Karoserii má AI:Trail vyrobenou z kombinace materiálů, která zahrnuje ocel i hliníkové povrchové panely a kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny. Hmotnost se podařilo srazit na pouhých 1750 kilogramů.

Interiér je minimalistický, stačí pedály, řídicí páka místo volantu, několik tlačítek a k tomu chytrý telefon, připevněný k sloupku řízení a sloužící jako displej a ovládací centrála pro funkce vozidla a navigaci.

Minimalismus

V interiéru je pod bočními okny nejvíce volného místa tam, kde ho cestující nejvíce potřebují – v oblasti ramen a loktů. A tam, kde také subjektivně nejintenzivněji vnímají zvětšení volného prostoru. Proto poskytují hluboko dolů protažená boční okna volný výhled na zem, až mezi kola. Přední okno je stejně jako v kokpitu vrtulníku protaženo hluboko dolů. Cestující mají při pohledu vpřed i do stran ničím nerušený výhled. Prosklené a průhledné jsou nejen příď a boční stěny. Dokonce i svislá maska je průhledná.

Druhou řadu míst tvoří sedadla koncipovaná jako houpací síť. Textilní pruhy napnuté v přenosném trubkovém rámu tvoří sedáky a opěradla. Sedadla lze z vozu dokonce vyjmout a používat jako přenosný nábytek.

Do nárazníku je integrovaný oddělený prostor pro znečištěné propriety, jako je turistická obuv nebo mokré oděvy. Boční prahy pod dveřmi, které se otevírají od sebe, jsou koncipovány jako výsuvné schůdky. Díky tomu lze snadno nakládat zavazadla na střešní nosič nebo je vykládat.

„Na pneumatikách je již na první pohled vidět, že mají nevšední konstrukci. Jejich dezén vyvolává dojem, že přesahuje až do vysokých bočnic. Za tím se však skrývá struktura nosných výztuh, které jsou integrovány do běhounu a povrchové vrstvy. Pneumatiky díky této konstrukci prodlužují dráhu propružení o dalších 60 milimetrů. Kromě vylepšených terénních vlastností to také znamená enormní zvýšení komfortu pro cestující,“ popisuje automobilka.

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Pneumatiky jsou navíc vybavené variabilní regulací tlaku. Optické senzory detekují ve spolupráci se stabilizačním systémem stav povrchu vozovky a podle toho mění tlak v pneumatikách. Například snížením tlaku se zvětší styčná plocha, lze tak zvýšit trakci na písečném povrchu. Naopak zvýšení tlaku po přejetí na asfaltovanou silnici posiluje jízdní stabilitu.

Čtyři elektromotory

Audi AI:Trail má čtyři elektromotory, každý pohání jedno kolo. Nejvyšší celkový výkon dosahuje 320 kW, maximální točivý moment je 1000 Nm. Z toho je zpravidla zapotřebí jen zlomek, a často postačuje pouze pohon jedné nápravy.

Fotogalerie

Díky individuálně poháněným kolům bylo možné upustit od diferenciálů a uzávěrek, protože i tyto komponenty spotřebovávají energii. Díky přiměřeně kalkulované nejvyšší rychlosti může být převod i bez vícestupňové převodovky koncipován tak, aby byl na každé kolo vždy přenášen dostatečný točivý moment.

Elektronika koordinuje jízdní stabilitu a trakci. Lze-li zabránit prokluzu kol, který je spojený s energetickými ztrátami, sníží točivý moment přenášený na příslušné kolo. Je-li naproti tomu prokluz žádoucí, například ve stoupání s kluzkým povrchem, pak jej systém automaticky umožní. Maximální rychlost na silnici je v zájmu co nejdelšího dojezdu omezena na 130 km/h. V Li-ion akumulátorech je schovaná energie na až 500 kilometrů, v terénu to má být polovic.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Motor se třemi tisíci koňmi se při měření před diváky rozletěl na kusy

Tři tisíce koní. Tolik údajně vydolovalo americké tuningové studio Industrial Injection z naftového motoru v pickupu...

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Obří průšvih na obzoru: Japonci zkoumají miliony vadných bezpečnostních pásů

Nechvalně proslulý dodavatel automobilových komponent, japonská Takata, jejíž dodnes kompletně nedořešené problémy s...

Autofotka týdne: Rollsy budoucnosti budou létat a vypadat jako želva

Rolls-Royce vyhlásil vítěze soutěže mladých designérů. Děti měly za úkol navrhnout svůj „vysněný Rolls-Royce...

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva
Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva

Brit ke své řadě granulí bez obilovin pro malá plemena uvedl na trh i novou řadu kapsiček Brit Care Mini. Ty jsou obohaceny o prebiotika pro dobré...

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Vypadá jak matka třicátnice, co má ráda víno, kritizuje Billie Eilish bloger

Autor herních recenzí, Angličan Chris (29), zkritizoval zpěvačku Billie Eilish (18) kvůli jejímu vzhledu na momentce,...