Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

aktualizováno 
Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu svítí pětice dronů, které letí společně s ním, a díky kamerám ještě ukazují řidiči, co ho na cestě čeká.

Automobilka Audi představila na autosalonu ve Frankfurtu studii terénního elektrického vozu AI:Trail, který místo konvenčních světel využívá ke svícení pětici bezpilotních letounů. Bezrotorové elektrické drony využívají LED světlomety a dobíjejí se na střeše auta.

Létající objekty s označením Audi Light Pathfinder mohou díky lehké konstrukci letět před vozem s relativně nízkou spotřebou energie a osvětlovat cestu. Kamery na bezpilotních strojích poskytují na přání řidiče obraz, který se prostřednictvím wifi přenáší na displej před řidiče.

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Drony vzlétají zpravidla ve dvojici. V případě potřeby však mohou během letu vytvářet i skupiny až pěti létajících objektů, které poskytují ještě větší intenzitu světla nebo zajišťují osvětlení ploch kolem vozu. Cestující mohou funkce dronů ovládat prostřednictvím příslušného softwaru na chytrém telefonu. Jakmile AI:Trail zastaví, mohou drony také osvětlovat okolí ze svého místa na střeše, například během pikniku v blízkosti auta. Transparentní panoramatickou střechou osvětlují interiér, pokud se chtějí cestující zdržovat uvnitř vozu.

Čtyřmístná studie Audi AI:Trail quattro kombinuje funkci automatizované jízdy s vynikající průchodností terénem. Kabina, prosklená až k podlaze, umožňuje dosud nevídaný výhled všemi směry. Velkorysá kapacita akumulátorů zajišťuje dostatečný dojezd i mimo oblasti s dobrým pokrytím sítěmi nabíjecích stanic.

Krátký a široký

Šéfdesignér Audi Marc Lichte popisuje možnosti použití nového vozidla: „AI:Trail je náš koncept terénního vozidla s bezemisním elektrickým pohonem pro nové zážitky z jízdy mimo asfaltované silnice. Monolitické základní těleso karoserie jsme proto důsledně opatřili maximálním prosklením, abychom vytvořili intenzivní spojení posádky s okolím. Je to koncept trvale udržitelné mobility podle požadavků zákazníka.“

Koncept je 4,15 metru krátký, šířka je ovšem velkorysých 2,15 metru, výška je 1,67 metru. Obrovská 22“ kola jsou obutá do balonových pneumatik o vnějším průměru 850 mm . Světlá výška je 34 centimetrů. Vozidlo se chlubí brodivostí více než půl metru.

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Karoserii má AI:Trail vyrobenou z kombinace materiálů, která zahrnuje ocel i hliníkové povrchové panely a kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny. Hmotnost se podařilo srazit na pouhých 1750 kilogramů.

Interiér je minimalistický, stačí pedály, řídicí páka místo volantu, několik tlačítek a k tomu chytrý telefon, připevněný k sloupku řízení a sloužící jako displej a ovládací centrála pro funkce vozidla a navigaci.

Minimalismus

V interiéru je pod bočními okny nejvíce volného místa tam, kde ho cestující nejvíce potřebují – v oblasti ramen a loktů. A tam, kde také subjektivně nejintenzivněji vnímají zvětšení volného prostoru. Proto poskytují hluboko dolů protažená boční okna volný výhled na zem, až mezi kola. Přední okno je stejně jako v kokpitu vrtulníku protaženo hluboko dolů. Cestující mají při pohledu vpřed i do stran ničím nerušený výhled. Prosklené a průhledné jsou nejen příď a boční stěny. Dokonce i svislá maska je průhledná.

Druhou řadu míst tvoří sedadla koncipovaná jako houpací síť. Textilní pruhy napnuté v přenosném trubkovém rámu tvoří sedáky a opěradla. Sedadla lze z vozu dokonce vyjmout a používat jako přenosný nábytek.

Do nárazníku je integrovaný oddělený prostor pro znečištěné propriety, jako je turistická obuv nebo mokré oděvy. Boční prahy pod dveřmi, které se otevírají od sebe, jsou koncipovány jako výsuvné schůdky. Díky tomu lze snadno nakládat zavazadla na střešní nosič nebo je vykládat.

„Na pneumatikách je již na první pohled vidět, že mají nevšední konstrukci. Jejich dezén vyvolává dojem, že přesahuje až do vysokých bočnic. Za tím se však skrývá struktura nosných výztuh, které jsou integrovány do běhounu a povrchové vrstvy. Pneumatiky díky této konstrukci prodlužují dráhu propružení o dalších 60 milimetrů. Kromě vylepšených terénních vlastností to také znamená enormní zvýšení komfortu pro cestující,“ popisuje automobilka.

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Pneumatiky jsou navíc vybavené variabilní regulací tlaku. Optické senzory detekují ve spolupráci se stabilizačním systémem stav povrchu vozovky a podle toho mění tlak v pneumatikách. Například snížením tlaku se zvětší styčná plocha, lze tak zvýšit trakci na písečném povrchu. Naopak zvýšení tlaku po přejetí na asfaltovanou silnici posiluje jízdní stabilitu.

Čtyři elektromotory

Audi AI:Trail má čtyři elektromotory, každý pohání jedno kolo. Nejvyšší celkový výkon dosahuje 320 kW, maximální točivý moment je 1000 Nm. Z toho je zpravidla zapotřebí jen zlomek, a často postačuje pouze pohon jedné nápravy.

Fotogalerie

Díky individuálně poháněným kolům bylo možné upustit od diferenciálů a uzávěrek, protože i tyto komponenty spotřebovávají energii. Díky přiměřeně kalkulované nejvyšší rychlosti může být převod i bez vícestupňové převodovky koncipován tak, aby byl na každé kolo vždy přenášen dostatečný točivý moment.

Elektronika koordinuje jízdní stabilitu a trakci. Lze-li zabránit prokluzu kol, který je spojený s energetickými ztrátami, sníží točivý moment přenášený na příslušné kolo. Je-li naproti tomu prokluz žádoucí, například ve stoupání s kluzkým povrchem, pak jej systém automaticky umožní. Maximální rychlost na silnici je v zájmu co nejdelšího dojezdu omezena na 130 km/h. V Li-ion akumulátorech je schovaná energie na až 500 kilometrů, v terénu to má být polovic.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Najdete na iDNES.cz