Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aluminiový koráb po českých ministrech je na prodej, prozkoumali jsme ho

Českým internetem koluje inzerát na limuzínu, která vozila ministry vnitra. Třísetkoňový luxusní polykač dálničních kilometrů s patnáctilitrovou spotřebou je důležitým milníkem pro značku Audi. Světu na modelu A8 totiž dokázala, že se dá postavit tak velké a bezpečné auto celé z hliníku.

A8 představené před třiceti lety na autosalonu v Ženevě tak definitivně posunulo německou značku mezi prémiovou automobilovou smetánku.

Autosalon Ženeva vstává z mrtvých. Skromná výstava dává šanci Číně a Renaultu

Budoucnost patří aluminiu

V roce 1982 podepsalo Audi smlouvu s Aluminum Company of America (Alcoa). Umanutý génius, skvělý technik, vizionář a šílenec Ferdinand Piëch chtěl pro automobilku, kterou se rozhodl popostrčit do klubu prémiových značek, vyvinout vůz, který by byl podstatně lehčí než jakákoli jiná vozidla ve své třídě a zároveň kompenzovat to, že standardní pohon všech kol přidá další asi metrák hmotnosti oproti konkurenci zůstávající u tradičního pohonu zadní nápravy.

Audi Space Frame (ASF)

Nástupce vlajkové lodi V8 značky představené v roce 1988 dostal finální podobu v roce 1990, autory designu byli Chris Bird a Dirk van Braeckel, ano to jméno znáte ze Škodovky.

V září 1993 byl na frankfurtském autosalonu představen koncept Audi Space Frame, prototyp z leštěného hliníku ohromoval publikum. To nejzajímavější se ovšem skrývalo pod hliníkovými panely karoserie.

Vývoj skončil na začátku roku 1994, kdy Ferdinand Piëch mohl udělat sumu na účtu za svůj první velikášský projekt, koncern VW to stálo 700 milionů dolarů.

Autofotka týdne z tajného archivu Škody: první fabii navrhl Brazilec

Finální Audi A8 (Typ 4D) debutovalo v březnu roku 1994 na autosalonu v Ženevě, výroba se rozjela v červnu. Oproti předchůdci, modelu Audi V8 spočívajícím na ocelové platformě, tvořil základ A8 celohliníkový monokok, slavný „Audi Space Frame“. Vysoce tuhá struktura prostorového rámu byla svou koncepcí odlišná od všeho ostatního. Od tehdy už převládajících samonosných karoserií se ASF lišil. Podívejte se do galerie na fotografie rámu z muzea značky, je fascinující, jak jsou trubičky, které ho tvoří, tenké. O to náročnější musela být práce konstruktérů s možnostmi tehdejší výpočetní techniky při jeho konstrukci. Výhodou oproti oceli je také možnost libovolně tvarovat odlévané díly a složité profily. Nevýhodou je složitá (tehdy spíš nemožná) opravitelnost v případě nehody.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Prezidentská limuzína byla k mání ve se standardním rozvorem s délkou přesahující o tři centimetry pět metrů, v české inzerci je nyní na prodej varianta, která přidává mezi nápravami 127 milimetrů prostoru prodlužující místo pro nohy vzadu. Audi A8 mířilo hlavně proti německé konkurenci - Mercedesu třídy S a BMW řady 7. S odstupem pak exotičtějšímu Jaguaru XJ a Lexusu LS .

Zemřel despota, génius, šílenec a největší osobnost světa aut

Audi A8 a A6 byly v roce 1997 podle wikipedie prvními vozidly s pohonem všech kol (quattro využívající Torsen) se speciálně odladěným elektronickým stabilizačním systémem a měly být také prvními sériové vyráběnými vozy na světě s předními i zadními bočními airbagy. K mání byla ovšem i jednodušší varianta s pohonem předních kol, ta mohla mít i šestiválcový motor (190 k), jinak byl ovšem standardem samozřejmě osmiválec (230 koní u 3,7litru nebo 300 koní u 4,2 litru).

„V roce 1998, po nástupu do úřadu, si německý kancléř Gerhard Schröder vybral A8 jako svůj oficiální státní vůz, čímž se vymykal z tradice, protože jeho předchůdci preferovali modely Mercedes-Benz třídy S,“ popisuje wikipedia, tím se stvrdily kvality nejvýše postaveného audi, které tak zaparkovalo definitivně mezi smetánku prémiové kategorie.

V roce 2000 se představilo faceliftované provedení. Rok na to se představila královská verze s motorem W12, který konstruktéři postavili na Piëchův příkaz spojením dvou jím milovaných motorů exotické řadovo-vidlicové konstrukce VR6. Až do konce produkce první generace A8 v srpnu 2002 postavilo Audi prý jen 750 dvanáctiválcových provedení. Celkem Audi vyrobilo 105 092 "á-osmiček“ první generace.

VW GTE: nové kupé z rodiny Passatu vrací do hry legendární VeRunu

Kočár pro ministra

České ministry vnitra vozili v prodloužené variantě z úplného závěru produkce z posledního roku výroby (2002), která ten rok dostala do standardní výbavy xenonové světlomety, vyhřívaný volant nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Auto s větším z osmiválců má najeto 350 tisíc kilometrů. „Vůz zakoupilo ministerstvo vnitra v roce 2002,“ popisuje Jan Řezáč, který má auto se zajímavou historií od roku 2015. Za necelých deset let ním ovšem najel jen nějakých dvanáct set kilometrů. „Od roku 2008 využívalo auto krajské ředitelství policie jihočeského kraje,“ dodává.

Řezáč zdůrazňuje, že auto vozilo tehdejšího ministra vnitra Františka Bublana, šestý ministr samostatné České republiky byl ovšem ve funkci pouze dva roky od srpna 2004 do září 2006. Byl však velmi viditelný, protože mimo jiné musel řešit kauzu CzechTek z léta 2005. Auto však sloužilo na ministerstvu vnitra déle, už za ér Bublanova předchůdce Stanislava Grosse i nástupce Ivana Langera. Audi A8 s registrační značkou 1A0 9152 se ovšem proslavilo právě za Bublanova působení, když se ním jeho řidič brázdil dvoustovkou republiku.

Bublan hájil body, jeho vůz zatím stál na zákazu

„Na vozidle jsou původní SPZ, tyčky na vlajky s koženým pouzdrem a druhá sada zimních kol,“ popisuje Řezáč v inzerátu, který nyní auto nabízí za 250 tisíc korun. „Zvenku se kosmetické vady najdou, má odřený zadní nárazník, promáčklý přední blatník a víko kufru.“

Z pravého zadního místa lze ovládat přední sedačku spolujezdce. Auto má roletky v zadních bočních a oknech, ta na zadním okně je pak ovládaná elektricky.

„Auto jezdí velice hezky a tiše, do patnácti litrů se člověk vejde,“ komentuje spotřebu benzinu Řezáč.

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Ďábel přiburácel před 35 lety. Lamborghini Diablo je automobilová sexbomba

Premiéru nekompromisně tvarovaného supersportu ze Sant´Agaty Bolognese viděl hotel Paříž v Monte Carlu 20. ledna 1990. Nástupce legendárního modelu Countach dostal jméno po zuřivém býku, který se v...

21. ledna 2025

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností,...

21. ledna 2025

Po 30 letech opět double Čecha na Dakaru. Poslouchejte Macíkovo vyprávění

Přímý přenos

Martin Macík obhájil vítězství v kategorii kamionů na Rallye Dakar. Pětatřicetiletý pilot při třinácté účasti na slavné soutěži navázal na loňský triumf. První dojmy po návratu domů a zážitky ze 47....

20. ledna 2025,  aktualizováno  13:05

Zadržte dech. Nádherné BMW Skytop bude v Česku, jedno z padesáti na světě

Premium

Unikátní kousek automobilového designu se loni na jaře poprvé představil v prostředí slavné přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Como. Místo, kam se sjíždějí nejkrásnější...

20. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...