Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aluminiový koráb po českých ministrech je na prodej, prozkoumali jsme ho

Českým internetem koluje inzerát na limuzínu, která vozila ministry vnitra. Třísetkoňový luxusní polykač dálničních kilometrů s patnáctilitrovou spotřebou je důležitým milníkem pro značku Audi. Světu na modelu A8 totiž dokázala, že se dá postavit tak velké a bezpečné auto celé z hliníku.

A8 představené před třiceti lety na autosalonu v Ženevě tak definitivně posunulo německou značku mezi prémiovou automobilovou smetánku.

Autosalon Ženeva vstává z mrtvých. Skromná výstava dává šanci Číně a Renaultu

Budoucnost patří aluminiu

V roce 1982 podepsalo Audi smlouvu s Aluminum Company of America (Alcoa). Umanutý génius, skvělý technik, vizionář a šílenec Ferdinand Piëch chtěl pro automobilku, kterou se rozhodl popostrčit do klubu prémiových značek, vyvinout vůz, který by byl podstatně lehčí než jakákoli jiná vozidla ve své třídě a zároveň kompenzovat to, že standardní pohon všech kol přidá další asi metrák hmotnosti oproti konkurenci zůstávající u tradičního pohonu zadní nápravy.

Audi Space Frame (ASF)

Nástupce vlajkové lodi V8 značky představené v roce 1988 dostal finální podobu v roce 1990, autory designu byli Chris Bird a Dirk van Braeckel, ano to jméno znáte ze Škodovky.

V září 1993 byl na frankfurtském autosalonu představen koncept Audi Space Frame, prototyp z leštěného hliníku ohromoval publikum. To nejzajímavější se ovšem skrývalo pod hliníkovými panely karoserie.

Vývoj skončil na začátku roku 1994, kdy Ferdinand Piëch mohl udělat sumu na účtu za svůj první velikášský projekt, koncern VW to stálo 700 milionů dolarů.

Autofotka týdne z tajného archivu Škody: první fabii navrhl Brazilec

Finální Audi A8 (Typ 4D) debutovalo v březnu roku 1994 na autosalonu v Ženevě, výroba se rozjela v červnu. Oproti předchůdci, modelu Audi V8 spočívajícím na ocelové platformě, tvořil základ A8 celohliníkový monokok, slavný „Audi Space Frame“. Vysoce tuhá struktura prostorového rámu byla svou koncepcí odlišná od všeho ostatního. Od tehdy už převládajících samonosných karoserií se ASF lišil. Podívejte se do galerie na fotografie rámu z muzea značky, je fascinující, jak jsou trubičky, které ho tvoří, tenké. O to náročnější musela být práce konstruktérů s možnostmi tehdejší výpočetní techniky při jeho konstrukci. Výhodou oproti oceli je také možnost libovolně tvarovat odlévané díly a složité profily. Nevýhodou je složitá (tehdy spíš nemožná) opravitelnost v případě nehody.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Prezidentská limuzína byla k mání ve se standardním rozvorem s délkou přesahující o tři centimetry pět metrů, v české inzerci je nyní na prodej varianta, která přidává mezi nápravami 127 milimetrů prostoru prodlužující místo pro nohy vzadu. Audi A8 mířilo hlavně proti německé konkurenci - Mercedesu třídy S a BMW řady 7. S odstupem pak exotičtějšímu Jaguaru XJ a Lexusu LS .

Zemřel despota, génius, šílenec a největší osobnost světa aut

Audi A8 a A6 byly v roce 1997 podle wikipedie prvními vozidly s pohonem všech kol (quattro využívající Torsen) se speciálně odladěným elektronickým stabilizačním systémem a měly být také prvními sériové vyráběnými vozy na světě s předními i zadními bočními airbagy. K mání byla ovšem i jednodušší varianta s pohonem předních kol, ta mohla mít i šestiválcový motor (190 k), jinak byl ovšem standardem samozřejmě osmiválec (230 koní u 3,7litru nebo 300 koní u 4,2 litru).

„V roce 1998, po nástupu do úřadu, si německý kancléř Gerhard Schröder vybral A8 jako svůj oficiální státní vůz, čímž se vymykal z tradice, protože jeho předchůdci preferovali modely Mercedes-Benz třídy S,“ popisuje wikipedia, tím se stvrdily kvality nejvýše postaveného audi, které tak zaparkovalo definitivně mezi smetánku prémiové kategorie.

V roce 2000 se představilo faceliftované provedení. Rok na to se představila královská verze s motorem W12, který konstruktéři postavili na Piëchův příkaz spojením dvou jím milovaných motorů exotické řadovo-vidlicové konstrukce VR6. Až do konce produkce první generace A8 v srpnu 2002 postavilo Audi prý jen 750 dvanáctiválcových provedení. Celkem Audi vyrobilo 105 092 "á-osmiček“ první generace.

VW GTE: nové kupé z rodiny Passatu vrací do hry legendární VeRunu

Kočár pro ministra

České ministry vnitra vozili v prodloužené variantě z úplného závěru produkce z posledního roku výroby (2002), která ten rok dostala do standardní výbavy xenonové světlomety, vyhřívaný volant nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Auto s větším z osmiválců má najeto 350 tisíc kilometrů. „Vůz zakoupilo ministerstvo vnitra v roce 2002,“ popisuje Jan Řezáč, který má auto se zajímavou historií od roku 2015. Za necelých deset let ním ovšem najel jen nějakých dvanáct set kilometrů. „Od roku 2008 využívalo auto krajské ředitelství policie jihočeského kraje,“ dodává.

Řezáč zdůrazňuje, že auto vozilo tehdejšího ministra vnitra Františka Bublana, šestý ministr samostatné České republiky byl ovšem ve funkci pouze dva roky od srpna 2004 do září 2006. Byl však velmi viditelný, protože mimo jiné musel řešit kauzu CzechTek z léta 2005. Auto však sloužilo na ministerstvu vnitra déle, už za ér Bublanova předchůdce Stanislava Grosse i nástupce Ivana Langera. Audi A8 s registrační značkou 1A0 9152 se ovšem proslavilo právě za Bublanova působení, když se ním jeho řidič brázdil dvoustovkou republiku.

Bublan hájil body, jeho vůz zatím stál na zákazu

„Na vozidle jsou původní SPZ, tyčky na vlajky s koženým pouzdrem a druhá sada zimních kol,“ popisuje Řezáč v inzerátu, který nyní auto nabízí za 250 tisíc korun. „Zvenku se kosmetické vady najdou, má odřený zadní nárazník, promáčklý přední blatník a víko kufru.“

Z pravého zadního místa lze ovládat přední sedačku spolujezdce. Auto má roletky v zadních bočních a oknech, ta na zadním okně je pak ovládaná elektricky.

„Auto jezdí velice hezky a tiše, do patnácti litrů se člověk vejde,“ komentuje spotřebu benzinu Řezáč.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...