Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První kilometry nové aerodynamické A6. Revoluční audi je elektrická zadokolka

  1:00
Jasnější důkaz toho, že se Audi definitivně mění, není. Nová generace A6, jednoho ze stěžejních modelů značky je definitivně elektrická. Jen elektrická. A kromě oblíbeného kombíku je i „základní“ karosářská verze jiná, namísto klasického tříprostorového sedanu je tu ladný Sportback, nejaerodynamičtější audi všech dob.
Část 1/3
Audi A6 e-tron

A6 dojíždějící generace v provedení s černou maskou sci-fi hrdiny příkrým pohledem přimhouřených světel byla neohroženým vymetačem loudalů z levého dálničního pruhu. Působí přízračně, drsně, možná trochu arogantně, tak to mají audináři rádi. Nová A6 e-tron, jak zní celý název modelu, čímž vyzdvihuje příslušnost k bateriové smečce Audi, má příď zaoblenou, možná kouká až trochu nejapně. Lakovaný panel nahrazující tradiční gril chladiče – designéři tak naznačují, že pod kapotou není spalovací motor, který prořezanou maskou potřebuje chladit a dýchat (aby nedošlo k mýlce, i elektroauta potřebují chlazení, a mohutné, ale jinak koncipované) – čumák vozu zaobluje a působí to až trochu těžkopádně.

Jako celek je ovšem A6 ladná, jako lehkonohý větroplach nejen vypadá. Ona takové je. Nová, čistě elektrická generace je totiž lekcí aerodynamiky. Podvozek a předek jsou pečlivě zakrytované, čumák je dokonale vyhlazený, s co nejtenčími spárami.

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

S aerodynamikou si v Ingolstadtu hrají po dekády, Audi 100 bylo nejaerodynamičtější auto své doby (psal se rok 1983). Do větrného tunelu značky jezdí „ofukovat“ svá nově vyvíjená auta Škodováci, protože nemají vlastní tunel, na fyzických modelech si tak v Ingolstadtu mohou ověřit, jestli to spočítali a namodelovali v počítači správně (jsou v tom prý velmi dobří).

Ale to jsme odbočili.

Ladný Sportback se splývavou zádi otvíranou i se zadním oknem se chlubí aerodynamickým koeficientem Cx=0,21 (v USA 0,23, protože tam nemůže mít digitální zrcátka, o nich si povíme později), kombík s protaženou siluetou a méně příznivým tvarem zádi má Cx=0,24.

Aerodynamici na silmulacích, ladění každé hranky, každého rádiusu strávili tisíce hodin, napočítali 2800 simulací. Polovinu času prý pak v aerotunelu věnovali právě zakrytování podvozku. Naměřili také o šest kilometrů kratší dojezd, když nahradili základní devatenáctipalcová kola největšími možnými s průměrem 21 palců. Audi ovšem zdůrazňuje, že všechny varianty originálních ráfků designéři a konstruktéři ladili s ohledem na co největší aerodynamickou efektivitu. Adaptivní vzduchový podvozek upravující světlou výšku přidal dalších šest kilometrů (Cx=-0,01), rozdíl mezi obyčejnými zrcátky a pahýly s kamerami dělá sedm kilometrů dojezdu (Cx=-0,007), aktivní lamely v předním nárazníku sníží Cx=-0,12.

Mnohem zajímavější jsou ale jiná čísla týkající se aerodynamiky. Vývojáři značky uvádějí, že aerodynamický odpor děla v oficiálním standardizovaném měřícím cyklu u spalovacího auta deset procent spotřeby, ovšem u elektrovozu 34 procent. Při detailním pohledu: ve WLTP cyklu jde na účet aerodynamiky 40 procent spotřeby, ovšem v jízdním cyklu běžného řidiče je to 44 procent a při dálniční jízdě už 59 procent. Aerodynamika je tedy klíčovou komponentou, a v boji o kilometry (dojezdu) je o to důležitější.

Co ovlivňuje spotřebu elektromobilu
  • Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

22. ledna 2025

Trump s elektromobilitou nehne, bude tlačit na stěhování výroby aut do USA

Politika „America first“ nového amerického prezidenta Donalda Trumpa bude mít negativní vliv na dovoz evropských vozů do USA. Méně to postihne automobilky, které již vyrábějí přímo v USA, proto by to...

22. ledna 2025

Ďábel přiburácel před 35 lety. Lamborghini Diablo je automobilová sexbomba

Premiéru nekompromisně tvarovaného supersportu ze Sant´Agaty Bolognese viděl hotel Paříž v Monte Carlu 20. ledna 1990. Nástupce legendárního modelu Countach dostal jméno po zuřivém býku, který se v...

21. ledna 2025

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností,...

21. ledna 2025

Už jste byli na testu cukrovky?
Už jste byli na testu cukrovky?

Miminko už měří přibližně 31 cm a váží asi 650 g. Slyší a vnímá zejména váš hlas, který ho uklidňuje. Slyší také tlukot maminčina srdce. Vše o 25....

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of...