Audi A3 s protáhlým zadkem si najde samo parkovací místo

aktualizováno 
Zvětšený rozvor slibuje dostatek prostoru a kufr má objem 425 litrů. Novinku bude pohánět čtveřice motorů včetně 2.0 TFSI ve špičkové verzi S3. Na trh přijde v polovině roku.

Audi S3 Sedan | foto: Audi

Dávno pryč jsou doby, kdy nabídka prémiové velké německé trojky (Audi, BMW, Mercedes) byla jednoduchá: tři až čtyři modelové řady sedanů a některých s verzemi kombi. Značky od devadesátých let postupně pronikly do nejrůznějších segmentů trhu a směrem dolů připravily malé hatchbacky.

Fotogalerie

A teď přichází návrat zpět ke kořenům. Nedávno přestavěl Mercedes hatchback řady A na svižný sedan CLA a nyní Audi překopalo hatchback řady A3 na sedan. Premiéra novinky proběhla na autosalonu v New Yorku a rozhodně to nebyla náhoda. Jak sama automobilka uvádí, sedany jsou nejpopulárnější karosářskou variantou na světě. Jenže většina prodejů se odehraje právě v USA, Číně a na dalších mimoevropských trzích. Naopak v Evropě se bude muset novinka prát s předsudky.

Nový sedan je samozřejmě menší než současný základní sedan z nabídky Audi, model A4. Jenže při srovnání s první generací A4 z devadesátých let mají obě auta skoro stejnou délku. Audi novinku označuje jako A3 Limuzína, což ovšem k malému sedanu moc nesedí.

Audi A3 Sedan

Audi A3 Sedan

Audi avizovalo malý sedan již před dvěma lety na autosalonu v Ženevě, kdy jako předzvěst nové generace řady A3 ukázalo právě tříprostorovou variantu. Dynamický styl se u produkční verze podařilo zachovat jen v omezené míře, ale tak to už u konceptů často chodí.

Malý sedan vzniklý z hatchbacku má často problémový design. Naroubování zádě se málokdy podaří na jedničku, často spíš převládají rozpaky. U Audi A3 se to však povedlo velmi dobře. Na fotografiích vypadá novinka větší, než ve skutečnosti je, a profil auta je rozhodně povedený. Přitom na délku měří A3 jen 4,46 metru, což je například o 10 centimetrů méně než nejnovější generace octavie.

S tou má přitom hodně společného. Stojí na stejné modulární platformě MQB jako letošní mladoboleslavská novinka. To pak samozřejmě platí i o hatchbacku A3, který byl vůbec prvním vozem postaveným na této platformě. Ten je o 15 centimetrů kratší než nový sedan a zároveň je o centimetr užší a vyšší. Rozvor sedanu je solidních 2,64 metru, tedy jen o necelé tři centimetry méně než u trojkové octavie, kde je místa v podélném směru dostatek.

Audi A3 sedan je lehká váha. Základní verze s motorem 1,4 TFSI má pohotovostní hmotnost jen 1 205 kilogramů.

Audi A3 Sedan

Audi A3 Sedan

Sedan A3 bude startovat s trojicí motorů a hned byla představena i špičková sportovní varianta S3. Všechny agregáty mají čtyři válce a jsou dobře známé z koncernové nabídky. Základní motorizací bude přeplňovaný benzinový motor 1.4 TFSI s výkonem 103 kW a točivým momentem 250 Nm. Motor dokáže při nízkém zatížení deaktivovat dva válce, a díky tomu má papírová spotřeba hodnotu jen 4,7 litru na 100 kilometrů.

Výkonově druhým agregátem bude dvoulitrový diesel TDI se 110 kW a 320 Nm. Tabulková spotřeba je oproti benzinovému motoru nižší jen o 0,5 litru na 100 kilometrů, ale v praxi bude mezi oběma agregáty větší rozdíl. Dynamické schopnosti obou motorů jsou shodné. Na stovku se z nuly dostanou za 8,4 sekundy a maximální rychlost je 213 kilometrů za hodinu.

Nejsilnější motorizací standardního sedanu A3 bude přeplňovaný zážehový agregát 1.8 TFSI, naladěný na výkon 132 kW a točivý moment 250 Nm. Spotřeba má být podle výrobce 5,7 litru na 100 kilometrů. Na stovku auto zrychlí za 7,3 sekundy a maximální rychlost bude 232 kilometrů za hodinu. U všech agregátů bude na výběr mezi šestistupňovým manuálem a automatickou převodovkou S tronic.

Audi S3 Sedan

Audi S3 Sedan

Top verze S3 přijede s dvoulitrovým TFSI o výkonu 221 kW a točivým momentem 380 Nm. Maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů za hodinu a sprint na stovku zvládne verze s dvojspojkovým automatem za 4,9 sekundy, s manuální převodovkou to je 5,3 sekundy.

Podvozek má u všech motorizací zadní čtyřprvkovou nápravu, což je rozdíl proti octavii. Ta ji bude mít jen u nejsilnějších verzí, v základu má vlečná ramena. Podvozek si zákazníci mohou nechat na přání snížit o 25 mm. Ve standardu budou k dispozici kola o rozměru 16 až 18 palců, na přání bude možné instalovat až 19placové ráfky.

V interiéru zaujme multimediální systém MIB s výsuvným displejem na středové konzoli u vyšších verzí. Vrcholný systém s navigací má pevný disk s kapacitou 64 GB, mechaniku DVD a sedmipalcový displej. Internetové připojení zajistí modul s podporou sítí čtvrté generace LTE. Dosud integrovaný modul zvládal jen sítě třetí generace.

Audi A3 Sedan

Audi A3 Sedan

Novinkou je integrovaná služba, která hledá nejbližší parkovací místa v okolí. Navíc umí informovat o počtu volných míst v garážích a ukazuje i výši poplatku za parkování. Tyto informace však musí být v daném místě k dispozici, systém je stahuje z internetu.

Na výběr bude z několika barevných odstínů interiéru. Sedadla mohou být látková, v kombinaci látky a syntetické kůže, nebo v několika kožených variantách. Vedle "obyčejných" sportovních sedaček bude možné na přání objednávat paket S line s vlastními sportovními sedačkami. Kufr má solidní objem 425 litrů a jeho víko se po odjištění otevře automaticky.

V Německu bude novinka startovat na ceně v přepočtu 640 tisíc korun a v Evropě bude v prodeji již od konce léta. Pro A3 sedan ovšem budou důležitější zámořské trhy. Tam se však objeví až na podzim, nebo dokonce na začátku příštího roku.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Najdete na iDNES.cz