Aston Martin Vantage umí všechno, co potřebujete: jezdí rychle a pohodlně

Aston Martin Vantage je sporťák pro každý den. Pohupovat se v obřím SUV při cestě do kanceláře, pak do školky a nakonec na tenis samozřejmě můžete. Ale zábavy je s ním jako s mrtvolou. Frigidní tlustou Bertu můžete vyměnit za šťavnatého dandyho, který vás oblaží při každém polechtání plynu.

Bonvivánský Aston Martin si užívá život lva salonů, o kterém nikdo moc neví, čím si na svůj nákladný bezstarostný život vydělává, ale každopádně je to šarmantní frajer, ozdoba společnosti; pořádně hlasitá.

Tak si to vysvětlíme: automobilka Aston Martin je dnes hračkou kanadského miliardáře Lawrence Strolla. Sobě dělá radost aristokratickou automobilkou s nádechem exotiky, synovi pak plní sen stájí Formule 1; jen na okraj, „mladý Stroll“ není rozhodně jen marný miliardářský synek, talentovaný a rychlý závodník rozhodně je, má ale vedle sebe holt génia Fernanda Alonsa, mazáka, který by si zahrával s konkurencí snad i na parostroji…

Aston Martin Vantage

Ale to jsme odbočili. Každopádně má dnes Aston Martin, na rozdíl od mnoha dalších britských značek, které jsou tak nějak dlouhodobě zvyklé živořit, naprosto luxusní pozici. Silný investor do výrobce luxusních aut pro labužníky je tak trochu smířený s tím, že automobilka nebude zrovna terno z pohledu ziskovosti. A přesně takové mecenáše firmy v okrajových segmentech potřebují. Dnes možná víc než kdy jindy, aspoň v autoprůmyslu.

A tak si Aston fanfaronsky vyvinul vlastní dvanáctiválec, což je dnes světové unikum, navíc ve světle toho, že si dal limit jich ročně vyrobit jen do tisíce kusů, pro vrchol nabídky v podobě kupé Vanquish. Pro Vantage, toho mandarinkově oranžového krasavce na fotkách, kupuje motory od Mercedesu. Ikonické osmiválce ale v Gaydonu, kde automobilka jména Aston Martin Lagonda sídlí, rozeberou a „poštelují“ podle svého.

Použitím vlastního softwaru motoru, novou ventilovou sadou, většími turbodmychadly a dalšími úpravami z něj vymámí víc výkonu. Přesněji: dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec od Mercedesu-AMG nabídne 489 kW a 800 kroutících newtonmetrů, které putují výhradně na zadní kola přes skvělý osmistupňový automat (ZF), kde tvrdí muziku elektronicky řízený samosvorný diferenciál. To znamená velký talent k přetáčivým hrátkám.

Dávkovat plyn se naučíte rychle a pak už jen usazujete vantage na zadní při výjezdu ze zatáček. Jako celek je skvěle vyvážený a čitelný. Na dálnici pak skvěle stabilní, tam nepředvede ani náznak nervozity, jen relaxovaný strhující sprint, však umí maximální rychlost 325 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 3,5 sekundy. Mohutná síla ve středních otáčkách je podmanivá. Skvělé je řízení – tuhé, přesné, pevné.

Aston Martin Vantage v číslech

  • motor: V8, benzin, twinturbo, 3 982 ccm
  • max výkon: 489 kW (665 koní) při 6 000 otáčkách
  • max točivý moment: 800 Nm při 2 000 otáčkách
  • max rychlost: 325 km/h
  • 0–100 km/h: 3,5 s
  • délka × šířka× výška× rozvor (mm): 4 495× 1 980× 1 275× 2 705
  • kufr: 346 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 1 745 kg
  • pneumatiky 275/35–325/30 ZR21
  • základní cena bez DPH: 166 386 eur (4,2 milionu korun)

Spotřeba 17,5 litru benzinu – když jedete trochu víc zostra – patří k žánru (loudat se můžete za nějakých dvanáct), na druhou stranu, když budete s elektromobilem nabíjet jen u rychlonabíječek, budete mít náklady podobné. S osmiválcovým vantage se ale určitě o řády líp svezete. Motor nádherně zpívá, zvučí… umí všechny věci, které má sporťák umět. Osmiválec halasí, prská a burácí do výfuku, a když vám je to málo, má ještě tlačítko, které otvírá klapky ve výfuku, aby byl ještě hlasitější.

Sporťák na každý den

Vantage je z poctivého… hliníku, z něj vyrobili rám a na něj uchytili kompozitní panely karoserie; lichoběžníková přední a víceprvková zadní náprava jsou u auta zaměřeného na jízdní výkony „povinné“. Celek je neuvěřitelně ovladatelný, příjemný; vantage skvěle padne do ruky. Na první posazení si ho rychle ochočíte. A to i přesto, že je to klasické sportovní coupé, ze kterého je špatně vidět jinam než dopředu, sedáte někam k zemi a hlavu máte někde ve výšce pneumatik náklaďáků. Jen při najíždění na hlavní si brzy zvyknete najíždět víc na kolmo, abyste viděli dobře doprava. Nakonec zjistíte, že na poměry takových kupátek je to ještě dobré a akceptovatelné tak, aby to byl opravdu sporťák pro každý den.

On je totiž laděný na ty rozbité anglické okresky, které jsou hodně podobné jako ty naše: strupaté, děravé, s ulámanými krajnicemi. Takže Vantage moc hezky tlumí i ve sportovnějším režimu nastavitelných tlumičů. Na dlažebních kostkách, panelce i typické středočeské okresce se tak od náprav nesených jedenadvacetipalcovými ráfky neozývá lomoz, drnčení, skřípání, bouchání… Podvozek elasticky filtruje nerovnosti, tlumí – tlumiče, nápravy, zavěšení, fungují jako celek skvěle. Podvozek není ani až tak nízký, takže retardéry překonáváte bez zaškobrtnutí.

Takže se dá s vantagem opravdu fungovat úplně normálně. To, co z něj dělá ten sporťák, kterým je otrava každodenně jezdit, je vystupování. V kabině se totiž sedá opravdu nízko, tak to má u sportovního kupé být. Vyškrábat se z toho auta je trošku sportovní výkon, ale na to si prostě musíte zvyknout a musíte být ohebnější než když sedláte tlustou Bertu z rodu SUV.

Abychom byli přesní: Vantage není supersport, je to Grand Tourer, pozemský biz-jet pro dálkové „přelety“. A taky hračka sportsmana pro víkendové vyjížďky na riviéru nebo do kasina. Nepotřebujete do něj závodní výbavu a helmu, to spíš tvídové sako…

Hezky se do auta usadíte, obejme vás to. A je to trošku jiný styl, než u německých, italských sporťáků. A má to svého ducha. Nádherný volant skvěle padne do ruky, všechno je tak, jak má být. Ale dostal moderní pitomost v podobě dotykových plošek nahrazujících tlačítka. Na něco jsou tlačítka, na něco jsou točítka a na něco dotykové plošky, které ovládáte dotykem a jakýmsi skluzem prstu. A to je nepříjemnost. Když totiž točíte volantem, semtam něco pustíte, přeladíte, vypnete nevědomým letmým dotykem.

Volba znalců

Ergonomie je jinak perfektní, na palubce je spousta tlačítek, ale každé má svůj důvod. Není tady nic navíc, jsou to všechno potřebné věci, které mechanicky potřebujete ovládat, ne je hledat na dotykovém displeji. Vlastně jediné, co zdlouhavě hledáte, je vypínání asistenta udržování v jízdním pruhu na dotykové obrazovce. Vůbec, infotainment je asi nejslabší článek. Což o to, je rychlý a umí toho dost (kromě bezdrátového zrcadlení telefonu), ale vzhled rozhraní je prostě otřesný. Asi nezbylo na grafika, tak jí dělal ajťák – kromě toho, že je slušně řečeno neatraktivní, je také nepřehledná a na luštění titěrných písmenek potřebuje i řidič s dobrým zrakem víc času, než je dobré a bezpečné. To samé platí i pro to, co vidíte před volantem na displeji nahrazujícím budíky.

A ta praktická stránka? Kromě toho, že je kabina pro dva nečekaně velká, má také vantage otevírací celý zadek, jako liftbacky. Kufr není úplně velký, ale je skvěle přístupný. Je to taková vanička, do které se nakonec vejde to, co potřebujete. Před ní je ještě úložný prostor, kam se vejde třeba šála, čepice, rukavice, plavky… celkem tam naložíte 346 litrů, což je víc než do leckterého malého hatchbacku.

Stávající – druhá – generace Vantage je na trhu od roku 2018, loni se dočkala faceliftu; nejen vizuálního motor dostal díky úpravám víc koní a newtonmetrů. Je to skvělá alternativa okoukaným porschím a namachrovaným ferrari, řeklo by se volba znalců.

Nebo Jamese Bonda; Aston Martin je přece značka pro 007. A v něm mu to slušelo vždycky nejlíp. Aby to slušelo i vám, je třeba vyskládat čtyři miliony korun a ještě připočíst DPH. Za milion navíc je pak varianta se stahovací střechou, roadster ji umí složit za rekordních 6,8 sekundy.

Nejčtenější

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

20. června 2025

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.