Bond řádí v Itálii. Aston prohání městem, kde ještě nedávno žili v jeskyni

aktualizováno 
V kině zatajujete dech, slabší nátury zavírají oči, držíte palce svému hrdinovi a varujete ho před padouchem. Natáčení filmových honiček je ale spíš otrava. Ukazuje to video z natáčení bondovské honičky ve skalním městě Matera na jihu Itálie, kde se ještě v padesátých letech bydlelo v jeskyních.

Agent 007 bude v dalším filmu jménem No Time To Die (Není čas zemřít) operovat mimo jiné v Itálii. Daniel Craig se naposledy v roli Bonda představí také za volantem nejslavnějšího bouráku, který agent Jeho Výsosti řídil - Aston Martinu DB5. A prohánět ho bude po utajené perle jižní Itálie, „jeskynním“ městě jménem Matera.

Aston Martin DB5 Jamese Bonda

Aston Martin DB5 Jamese Bonda

Záběry z pozadí natáčení ukazují, jak bondovské honičky vznikají. A je jasné, že takový nervák a zábava jako na filmovém plátně to není. Zajímavé je sledovat pohyb matně černého mercedesu se speciálním jeřábem nesoucím kameru, jak se motá v cestě smykujícího astona, aby natočil záběry, při kterých se tají dech v kině.

V Mateře se po premiéře nové bondovky, naplánované na 8. dubna příštího roku, určitě zvedne turistická návštěvnost. Město je daleko od všech klasických turistických destinací jižní Itálie.

V jeho okolí se nacházejí nejvýznamnější místa pobytu jeskynního člověka v oblasti Středomoří. Město samotné má být údajně třetím nejstarším dochovaným městem na světě, první sídlo bylo v těch místech asi před deseti tisíci lety.

Cestovatelé její návštěvu často spojují s výletem do „hobitího“ městečka Alberobella. Matera je ovšem možná ještě zajímavější. Labyrint domů, na který jsme z italských měst zvyklí, je tu ještě působivější. Část města je totiž ukryta přímo v jeskyních.

Bydlení v jeskyni

Ve čtvrti „Sassi di Matera“ (Kameny Matery), kde žili lidé už v paleolitu, se bydlelo ještě v padesátých letech minulého století ve skalních příbytcích. Jeden prostor tam sdíleli společně lidé i domácí zvířata. Do tufu vydlabané lavice, postele, kuchyňský stůl a vedle něj umyvadlo a pak koryto pro dobytek.

Matera, Itálie

Poté co významný italský spisovatel Carlo Levi vyvolal národní diskuzi nad ubohostí jeskynních obydlí Mateřanů, se začalo o městě mluvit jako o symbolu chudoby a mizérie jihu země.

Katastrofální hygienické podmínky donutily italskou vládu jednat – speciálním dekretem rozhodla o vystěhování dvaceti tisíc jeskynních obyvatel do nově postavených čtvrtí města.

Dnes se do města visícího na skále nad hlubokým kaňonem, které se z „ostudy Itálie“ stalo turistickým magnetem, vrací život. Místní si jeskynní kobky upravují na stylové víkendové příbytky nebo originální hotel (prohlédněte si ho tady).

Kraj Basilicata, jehož je Matera jedním z největších měst, je však stále na poměry Itálie velmi chudý.

Fotogalerie

Server Motorbox uvádí, že už samotné natáčení pětadvacáté bondovky  přinese Mateře peníze: čtyřsetčlenný filmový štáb obsadil asi stovku staveb ve městě a okolí, příjmy z několika dnů natáčení prý dosahují asi dvanácti milionů eur (přes tři sta milionů korun).

Fotogeničnost Matery oceňují filmaři, záběry z města jsou k vidění hned v několika snímcích. Od Pier Paola Pasoliniho (Evangelium sv. Matouše) přes Mela Gibsona (umučení Krista) po Morgana Freemana (Ben Hur).

Letos se sluncem rozpálené kamenné město (Basilicata je jednou z nejsušších a nejnehostinnějších italských regionů) složené z křivolakých uliček a malebných zákoutí pyšní titulem Evropského města kultury.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Další z rubriky

Ekologičtí aktivisté protestují proti autům, blokovali přístup na autosalon

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Najdete na iDNES.cz