Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

Nový aston přeskočil kvůli Bondovi desítku. A nasadil soft-downsizing

aktualizováno 
Legendární britská značka, jejíž modely častěji než na ulicích vídáme ve filmech s agentem 007, se na ženevském autosalonu prezentovala nástupcem stárnoucí "débédevítky". Moderní, technikou a luxusem nabité granturismo s přeplňovaným motorem dostalo označení DB11.

Aston Martin DB11 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po třinácti letech výroby nahrazuje Aston Martin své luxusní gran turismo DB9 s nestárnoucím designem od Henrika Fiskera nečekaně modelem označeným DB11. Jméno DB10 tak zůstane vyhrazeno pouze konceptu, který byl v deseti exemplářích vyroben výhradně pro 24. díl bondovky s názvem Spectre. Ačkoliv bude jeden z prototypů v letošním roce vydražen a prodán do soukromých rukou, kvůli neexistující homologaci se asi nikdy neobjeví v provozu.

Inspirace konceptem DB10 se v modelu DB11 nezapře. Navenek sice nepůsobí tak agresivně, ale má podobně svalnaté blatníky, dlouhou kapotu a krátký zadní převis.

Elegantní a nadupaný originál

Fotogalerie

Sériový aston ale zdobí výrazně propracovanější detaily a celkově elegantnější design. Karoserie navíc nese řadu charakteristických znaků, díky kterým nezapře svůj původ. Na rozdíl od předchůdce, jehož vzhled byl často kritizován kvůli snadné zaměnitelnosti s ostatními modely značky, je DB11 originální a jasně identifikovatelná.

Aston Martin byl jedním z mála automobilových výrobců odolávajících „motorové revoluci“ zvané downsizing. S novým modelem DB11 teď trendu podlehl i on. Těžkou hlavu ale budou mít majitelé spíš kvůli přetížení při akceleraci než z obav o pohonnou jednotku. V Gaydonu si totiž snižování objemu vykládají po svém.

Downsizing, který opravdu potěší

Atmosférický dvanáctiválec s objemem šesti litrů byste už pod kapotou hledali marně, dvakrát přeplňovaný agregát V12 s objemem 5,2 litrů je ale určitě důstojnou náhradou tím spíš, pokud se zaměříte na jeho výkonové parametry.

Nový vidlicový dvanáctiválec vlastní konstrukce nabízí díky dvojici turbodmychadel výkon 608 koní a 700 Nm točivého momentu, navíc je podle slov výrobce o 20 % úspornější než předchůdce.

Mohutný potenciál motoru je přenášen na zadní kola skrze osmistupňovou převodovku ZF a samosvorný diferenciál. Silnější motor ve spojení se skeletem, na kterém se použitím moderních materiálů podařilo mezigeneračně ušetřit výrazných 300 kilogramů, se výrazně promítají do dynamiky. DB11 akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti přes 320 km/h.

Aston Martin DB11
Aston Martin DB11

Kromě motoru, pevnější a lehčí konstrukce z vysokopevnostní oceli, kompozitních materiálů a lepených hliníkových částí, se konstruktéři zaměřili především na komfortní obsluhu vozu a luxus posádky. V nabídce proto nechybí třeba volič jízdních režimů s programy GT, Sport a Sport +, množství bezpečnostních asistentů, 360° kamera nebo samočinný parkovací systém.

Velikost vnitřního prostoru mezigeneračně narostla jen nepatrně, výrazně se však zlepšil celkový dojem a vnímaný pocit kvality. Interiér modelu DB11 sází na špičkové materiály jako kůže, ušlechtilé dřevo a hliník, totéž lze říci o technice.

Aston Martin DB11

O základních provozních údajích je řidič informován prostřednictvím dvanáctipalcového displeje umístěném v moderním přístrojovém štítu. Menší, osm palců velký zobrazovač zasazený do horní části středového panelu, slouží pro navigaci a palubní infotainment a lze jej ovládat otočným voličem nebo pomocí touchpadu. Zavazadlový prostor by měl podle výrobce pojmout standardní dvojici cestovních a jedno příruční zavazadlo.

Základní cena na německém trhu začíná na 204 900 eur, tedy zhruba na 5,5 milionech korun. Pro letošní rok ale bude zřejmě vyprodáno, automobilka totiž uvedla, že na DB11 eviduje už více než 1 400 objednávek.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Tesla chce v Německu vyrábět půl milionu elektroaut ročně

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje ve svém novém závodě v Německu vyrábět 500 000 vozů ročně. Uvedl to...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se prvním plně...

Premium

Cybertruck je kubistická karikatura, která změní svět aut

Tesla, to není obyčejná automobilka, je to fenomén a její zákazníci tak trochu sekta. Každopádně je její šéf Elon Musk...

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

TIPY NA VÁNOCE: Kosmetika, kterou doporučují skutečné uživatelky
TIPY NA VÁNOCE: Kosmetika, kterou doporučují skutečné uživatelky

Ať už budete chystat balíček pro sestru, kamarádku, maminku, babičku… anebo přemýšlet, jaká kosmetika by se vám hodila, v rozhodování pomohou názory žen, které ji vyzkoušely.

Najdete na iDNES.cz