A je to apríl! Připomeňte si povedené kachny v podání automobilek

  • 19
Někdy má člověk sledující dění v autoprůmyslu pocit, že aprílové fórky jsou na denním pořádku. Hlavně v poslední době. Ten opravdový a jediný den, kdy je čas na vypečené vtípky, kterými se otestuje důvěřivost, ostražitost a zabedněnost publika, je ovšem prvního dubna.

Prvního dubna je vždy jistější brát informace s rezervou. Už od 16. století je tento den spojen s různými žertíky, člověk si nemůže být nikdy jistý, komu sedne na „lep“. A automobilky se tradičně předhánějí v tom, kdo vymyslí originálnější aprílovou zprávu. Jejich kreativci evidentně apríla přímo milují a první dubnový den si nenechají ujít příležitost vás napálit.

Photoshop v hlavní roli: Hyundai N Roadster, představený 1. dubna 2019, vypadal velmi reálně a nebylo těžké se nechat napálit.

Vybrali jsme zajímavé nápady, kterými nás automobilky nachytaly v uplynulých letech.

Opel Adam C s pohonem na setrvačník, luxusní jachta a sněžná rolba od Škody, Yeti se srstí místo laku, BMW M3 pick-up, papamobil na bázi Hyundaie i10, neviditelná auta, dioptrické čelní sklo nebo pes, který v bazaru dokáže vyčenichat výhodnou nabídku. Tyto a další „kachny“ přinesly uplynulé roky na 1. dubna. A také jeden aprílový vtip, který se nakonec stal skutečností. Tady jsou ty nejzajímavější.

Tequila od Muska šla na dračku

Ti, kdo aprílové vtípky vymýšlejí, to však mají stále těžší, často jsou totiž jen slabým odvarem toho, co přináší každodenní realita během roku. Fakta od fikce dnes mnohdy není snadné odhalit. 

Jako aprílové někdy připadají zprávy od Evropské komise, ale třeba i ty, že Britové své slepice oblékají do reflexních vest, nebo, že Nissan se rozhodl v arabských zemích u svých aut udávat výkon „ve velbloudech“, neboť koňská síla se mu jevila pro definici schopnosti vozů v dunách jako nepřesná. 

Jako apríl působila i čerstvá informace, že se Volkswagen chystá přejmenovat na Voltswagen (čtěte zde). A mnozí zpozorněli, když Dodge oznámil, že omezí výkon osmiválcových motorů Charger a Challenger na 2,8 koně, než se dále ve zprávě dočetli, že je to jen v nouzovém režimu kvůli zlodějům. 

Pozdvižení kdysi vyvolala i Muskova firma The Boring Company zaměřená na stavbu tunelů, když oznámila, že nově nabízí k prodeji plamenomety. Ale i ona byla míněna vážně. Velmi rychle si jich zákazníci objednali za 10 milionů dolarů.

První dubnový den roku 2018 si však Musk skutečně vystřelil z novinářů stále informujících o neodvratném krachu automobilky Tesla. Tweet, že Tesla zbankrotovala, doprovodil i sugestivní „bezdomoveckou“ fotografií a informací, že ho našli v bezvědomí se stopami uschlých slz na tváři a prázdnými lahvemi „Teslaquily“ všude okolo. 

Jeden jeho fanoušek mu napsal, že s tequilou je to dobrý nápad, a Musk o několik dní později na Instagramu zareagoval fotografií lahve „Teslaquily“. A loni v listopadu Tesla skutečně začala na svých stránkách nabízet „Tesla Tequilu” v lahvi tvaru blesku za 250 dolarů. Limitovaná série se vyprodala během pár hodin a posléze se strhlo hotové šílenství s prázdnými lahvemi na eBayi, kde se ceny šplhaly i přes 1 000 dolarů (čtěte více). Původně to přitom byla jen jedna krátká zmínka v aprílové zprávě…

Škoda v aprílové první lize

Velmi aktivní je 1. dubna tradičně Škoda, a to ať již přímo ta mladoboleslavská nebo její britský dovozce. Je to již hodně dlouhý seznam všelijakých „kachen“, z nichž ty nejlepší můžete vidět v přiložené galerii. Vzpomeňme alespoň na některé. 

Sněžná rolba Snowman jako reakce na spekulace ohledně jména chystaného SUV, luxusní jachta VisionSea, Yeti s umělou srstí místo laku či Fabia, kterou lze prostřednictvím středového displeje vybarvovat jako omalovánky, nebo projekční systém ProjectaPal. Ten prý umožní promítat po otevření řidičových dveří na zem upomínky a další zprávy. Pod touto vychytávkou je podepsán Dr. Ivor Tüchskreen, který prý hledal způsob, jak si vzpomenout na to, že má vždy pravidelně každý týden vysypat koš, a tradiční papírky přilepené na vnitřní kličky dveří mu prý vždy odpadly.

Nebo také možnost „pronajmout“ jednotlivé členy rodiny na testovací jízdu, aby byl zážitek z rodinného cestování autentický. Na výběr byl prostřednictvím online konfigurátoru třeba mrzutý teenager, vystresovaní rodiče, plačící děti, nevrlá babička či štěkající pes. Nesmíme ale zapomenout ani na hlavové opěrky s vestavěnými reproduktory, které měly jednou provždy vyřešit problém s hlučícími dětmi na zadních sedadlech, či speciální deštníky pro psy. 

Ti jsou poměrně častými účastníky aprílových vtípků. Volkswagen se pochlubil, že je v rámci nového výukového programu pro ty záchranářské naučil řídit pick-up Amarok. Britská firma CarGurus zase představila kokršpaněla Bobo, který dokáže zákazníkům „vyčenichat“ mezi ojetinami tu nejvýhodnější nabídku. Co by na to asi řekli v „Áčkách“?

Bavorské vdolečky

Na domácí mazlíčky myslelo i BMW, které patří k dalším pravidelným „dodavatelům“ aprílových vtípků. Inovativní psí „pelech“ ve tvaru BMW i8 využívá průkopnickou technologii dDrive (myšleno dog Drive), která jim umožňuje užít vzrušení z jízdy s „větrem v chlupech“ v teple domova.

Ke kultovním aprílovým vtípkům od modrobílé značky patří skutečná přestavba BMW M3 na pick-up. Expresního pracanta představila divize M na tiskové konferenci přímo ve své centrále i při jízdě na okruhu. Není tedy divu, že těch, co se nepodívali do kalendáře a naletěli, nebylo zrovna málo.

Nová funkce rozhraní infotainmentu, přes jehož středový displej bylo možné při jízdě domů z práce na dálku sledovat, jak se vám peče kuře v domácím grilu, bylo z těch úsměvných a prvoplánových, které hned každý odhalil. Jak se technika vyvíjí, tak se to ale z dnešní perspektivy již nezdá nijak nereálné. U BMW ovšem vymysleli mj. i stěrač loga na přídi a svého času šokovali oznámením, že jejich znak bude možné mít v barevné kombinaci podle své oblíbené politické strany.

Poněkud divokou mystifikací bylo jakési magnetické lano, jehož prostřednictvím se bylo možné nechat táhnout vozem před vámi, čímž bylo možné dosáhnout ne nevýznamné úspory paliva. V roce 2012 zase v Mnichově vymysleli funkci „Coachless Running Coach“, která umožnila přeměnit auto v jakéhosi fitness trenéra, který sledoval svého majitele při běhu a prostřednictvím exteriérových reproduktorů ho povzbuzoval a motivoval. Tvůrci přitom mysleli na vše. Běžec se do auta nedostal, dokud nedokončil plánovaný okruh.

Také Mini, další značka BMW Group, apríl přímo miluje a každoročně přichází s něčím zajímavým. Nezapomenutelná je speciální verze pro hipstery s retro „kazeťákem“ a potahy ze sepraného denimu, obojživelný Mini Cooper Yachtsman či Cooper T jezdící na biomasu z čajových lístků.

Photoshop a vychytávky všeho druhu

Grafické programy jsou před prvním dubnovým dnem v permanenci. Takto vzniklo třeba čtyřdveřové provedení Mazdy MX-5 pro ty, komu se rozrostla rodina, nebo také limuzína na bázi sportovního kupé 370 Z. Také v případě ultra dlouhého Fiatu 5000 to tvůrci trochu přehnali. Stejně jako Volkswagen, když nechat Caddy „srazit“ do podoby pouhých 2,4 m dlouhé pididodávky Maxi Mini á la Smart. A také McLaren s „opeřeným“ modelem 570GT. Naopak Hyundai N Roadster vypadal tak reálně, že se nechaly napálit i mnohé motoristické servery.

Všelijakým nápadům se 1. dubna daří. Ať již se jedná o „udržovač kondice“ od Nissanu, který deaktivuje posilovače a zvyšuje odpor v pedálech. Podobně vtipnou kaši jedli i u britské značky Vauxhall. Simply clever prvek v podobě bezpečnostní podložky pod plynovým pedálem dostal za úkol zabránit jeho stlačení až na podlahu, přičemž zrychlení na stovku se protáhlo z 6,2 s na „bezpečnějších“ 14,06 s. Svéráznou vychytávku předvedlo i BMW. Pod sloganem „Pomalá jízda nikdy nebyla tak rychlá“ představilo simulátor rychlé jízdy, který simuluje přetížení pomocí vzduchového proudění z ventilace a elektrického vedení v sedadlech. 

Seat svého času pro změnu zaujal startováním vhozením mincí a Suzuki zase speciálním asistenčním systémem pro flirtování s chodkyněmi. Peugeot svého času šokoval personalizací zvuku klaksonu, kdy jste si mohli zvolit třeba melodii oblíbené kapely nebo štěkot psa. Ten nápad Suzuki by dnes asi zaváněl opletačkami s odbojnými sufražetkami, kterým vadí, že se za nimi nikdo neotáčí, nebo otáčí. A různé hlasy, které mají varovat chodce před tiše vrnícími elektromobily, jsou dnes velkým tématem – automobilky si na to dokonce najímají renomované skladatele.

Se svou troškou do mlýna přišel na apríla i Lexus, když vylepšil boční vedení sedadel tím, že je vybavil proužky na suchý zip, které vás výborně podrží v zatáčkách. O to těžší ale potom je z vozu vstoupit... Vymyšleností Lexusu je i systém Lane Valet, kterým ovládáte auto před vámi, jež vám blokuje cestu.

Inspirována herními konzolami představila Kia v roce 2008 koncept KEE_Wii. Chybějící volant a pedály nahradil ovladač, díky němuž bylo ovládání auta hračkou i pro děti sedící na zadních sedadlech.

Sportu zdar!

Stranou pravidelných plánovaných mystifikací tradičně nezůstává ani sport. Na fotbalové téma vznikly Opel Astra Copacabana se sedadly pokrytými trávou a Mini Paceman Goalcooper z roku 2014, který posloužil i coby jakýsi fotbalový trenažér. Spolupráce Citroënu a fotbalového týmu Arsenal Londýn zase virtuálně přinesla jeho stadionu posuvnou střechu řešenou podobně jako u Citroënu C1.

BMW se na apríla rozhodlo pomoci ragbistům. Jeho speciální chrániče zubů ve tvaru tradičních ledvinek jsou vyrobené z ochranných těsnění dveří všech modelů značky. Kolínská voda s vůní benzínu a spálené gumy od Porsche zase slíbily dodat běžné firemní poradě atmosféru velkých závodů.

Stranou aprílové smrště nezůstala ani formule 1. Tým Red Bull oznámil, že jeho piloti otestují nový typ volantu s přístupem na sociální síť Twitter, jejímž prostřednictvím budou moci fanoušky informovat v reálném čase o důležitých momentech závodu. Třeba o tom, že zrovna někoho předjeli. A také komunikovat se svými mechaniky.

Těch aprílových zajímavostí bylo během uplynulých let samozřejmě ještě daleko více. Snad i letos automobilky přispějí do již tak bohatého aprílového fondu dalšími výživnými „kachnami“, na které budeme ještě po letech s úsměvem vzpomínat.

Spoustu dalších automobilových aprílových vtípků najdete v naší komentované fotogalerii: 

Photoshop v hlavní roli: Hyundai N Roadster, představený 1. dubna 2019, vypadal velmi reálně a nebylo těžké se nechat napálit.