Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tajemný iCar zas nabírá zpoždění. Apple nemá autonomní technologii

  11:00
Ambiciózní projekt Titan, jehož vývoj přijde každoročně společnost Apple na jednu miliardu dolarů, zatím ke svému vyvrcholení nespěje. Vedení společnosti nyní připouští, že vize plně autonomního vozidla, na němž pracují prakticky od roku 2014, není se stávající dostupnou technologií proveditelná.
Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je...

Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je obestřen spekulacemi. | foto: Profimedia.cz

O záměru technologického gigantu vytvořit elektrický a plně autonomní vůz se hovoří přinejmenším posledních osm let. Veškerá debata o tzv. projektu Titan nicméně podléhá zkreslení a informační prostor po celou dobu vyplňují senzace, spekulace a skandály. Zřejmého a potvrzeného je dosud známo jen málo. Společnost Apple se totiž snaží všechny podrobnosti držet pod pokličkou. Což nepřímo nahrává nepodloženým pověstem o tom, že se dílu zatím moc nedaří.

Do ranku ne až tak potvrzených, ale se situací uvnitř vývojového oddělení prý dobře obeznámených lidí, spadá i aktuální informace o tom, že Apple odsunul datum pro debut Titanu na rok 2026. Tento komunikační šum, šepot mediálně vděčných, leč oficiálně zcela nepotvrzených informací, je vlastně charakteristický pro celý projekt Titan.

Odborníci na automobilový průmysl prošli patenty podané technologickou firmou Apple, aby si představili, jak by mohl vypadat navrhovaný vůz této společnosti.

Trefně to už v roce 2016 komentoval šéf konkurenční Tesly Elon Musk slovy: „Je dost těžké něco skrýt a dělat v tajnosti, když si na to najmete tisícovku inženýrů.“ A skutečně, nejrůznějších vývojářů, techniků, designérů a odborníků se už kolem projektu Titan od té doby protočily tisíce. Naposledy v roce 2018, kdy to ještě s Titanem vypadalo opravdu nadějně, na něm pracovalo přes pět tisíc lidí.

Jenže pak nastala doba útlumu, rozvazování pracovních smluv a rušení kontraktů, propouštění. A velmi dynamických změn v přednastavených strategiích. Udržet s takovou fluktuací zaměstnanců záměr utajený pak skutečně nebylo snadné ani pro společnost Apple. V několika posledních měsících to skoro vypadalo, že celý záměr už definitivně zamířil k ledu.

Termín posunul střet s realitou

Aktuální zprávy – od dobře informovaných zdrojů, jež si nepřejí být jmenovány – ale naznačují, že toto „ticho po pěšině“ bylo vyvolané tím, jak se vedení společnosti Apple poněkud nelehce potýkalo s realitou, že původní vize plně autonomního vozidla – stroje zcela bez volantu a pedálů – není se současnou technologií proveditelná.

Stávající podoba a předpokládaný design před-prototypu iCar odráží, že se koncepce i strategie vývoje mnohokrát měnila.

Současný vedoucí projektu Kevin Lynch prý nejprve tlačil na to, aby byl stroj hotový do roku 2025. Nyní už trochu své divoké očekávání snižuje, ale s tím, že v roce 2026 projekt Titan skutečně dotáhne na trh.

Apple nicméně plánuje realizovat o něco méně ambiciózní projekt – elektromobil s pedály a volantem – který bude funkci částečně autonomní jízdy podporovat jen na dálnicích. Mělo by jít o model řízení, které za specifické situace umožní řidiči vyvázat se povinnosti sledovat provoz na silnici a místo toho například sledovat film nebo hrát hru, aby byl včas upozorněn a mohl přepnout na ruční ovládání, kdyby se například dopravní situace zkomplikovala nebo zhoršilo počasí.

V Applu se ještě nerozhodli pro konkrétní design vozu a hypotetické vozidlo, jež jednou snad vzejde z projektu Titan, je zatím považováno za „před-prototyp“. Cílem společnosti je připravit design do příštího roku a do konce roku 2024 mít nastavené funkce. V roce 2025 pak plánuje vůz podrobit rozsáhlému testování.

Nahlédnout společnosti Apple pod pokličku nelze. Mnohé ale vyvodíte z podaných patentů anebo registrovaných značek a domén.

Zkazky o tom, že by snad tento částečně samořízený model měl být designován pro americké dálnice a americký trh (a teprve pak expandovat někam dál do světa) však vedení společnosti Apple, jako už tradičně, odmítlo komentovat.

Co se o Projektu Titan šeptá?

  • Původní vize počítala s designem pro technologii 5. úrovně (úplné) autonomie, tedy zcela nezávislého řízení. Této mety zatím nedosáhla žádná vývojářská firma ani automobilka.
  • Srdcem celého stroje má být výkonný systém palubního počítače s kódovým označením Denali a také soustava patentovaných senzorů a palubního radaru a lidaru.
  • Procesor vozu se svým výkonem vyrovná čtyřem čipům MacApple nejvyšší dostupné řady. Čip pro projekt Titan by měl být „téměř připravený k sériové produkci“, ale ještě je třeba optimalizovat jeho výrobu.
  • Palubní počítač, který se stará o automatické úkoly, využívá bázi ne nepodobnou Tesle. Apple se však plánuje od Tesly lišit tím, že používá kombinaci lidaru a radaru spolu s kamerami. Tato sestava pomáhá vozu určit svou polohu, vidět jízdní pruhy a vyhodnotit, jak daleko je od ostatních objektů a lidí. Tesla sází jen na kamery.
  • Kromě palubního hardwaru má systém i vlastní cloudovou složku pro zpracování některých dat, s využitím umělé inteligence. Apple se při hostingu dat spoléhá na Amazon Web Services, což výrobce iPhonů stojí asi 125 milionů dolarů ročně. To je však jen zlomek z částky zhruba jedné miliardy dolarů, kterou společnost na projekt automobilu ročně vynakládá.
  • Apple zkoumá myšlenku vzdáleného řídicího centra, které by pomáhalo řidičům a ovládalo auta na dálku v případě nouze.
  • Velká část testovacích prací pro vznikající vůz probíhá na bývalé trati Chrysleru u Phoenixu. Testovací areál s kódovým označením „Sahara“ koupila firma zastupující Apple v roce 2021 za sumu 125 milionů dolarů.
  • Apple už několikrát jednal s několika automobilkami o poskytnutí licence na jejich vlastní platformy, ale jediné vážné jednání proběhlo před několika lety s Volkswagenem. Platformy pro elektromobily zahrnují základ vozu, systém kol a baterii.
  • Společnost Apple již dřív hovořila o uvedení vozu, který vypadá podobně jako Lifestyle Vehicle společnosti Canoo. Mělo mít interiér podobný limuzíně, kde by cestující mohli sedět čelem k sobě. Nyní je spíš v plánu vyrobit něco, co se bude víc podobat tradičnímu automobilu, se sedadlem řidiče.
  • Vedení společnosti Apple původně očekávalo, že každý vůz se bude prodávat za víc než 120 000 dolarů (2,76 milionu korun). Nyní je ale spíš tlak na výrobu něčeho do limitu 100 000 dolarů, aby se vůz zařadil mezi základní verze Modelu S od Tesly a EQS od Mercedesu-Benz.
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...