Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na jiném břehu, a začali se od něj distancovat přelepováním log svých aut, a to jak na protest, tak i na obranu své reputace.
Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly?...

Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly? Třeba nálepkou: „To auto jsem si koupil dřív, než Elon zcvoknul.“ | foto: Sons of Battery

Na jedné straně stojí produkt, který se vám líbí, a máte k němu plnou důvěru. Na druhé ovšem stojí osoba, jejíž tvář je s tím produktem neodlučně propojená. Nelíbí se vám a důvěru k ní určitě nemáte. Vlastně, právě ta osoba za produktem vám a všem okolo teď pěkně pije krev.

Znamená to tedy, že když budete dál ke své spokojenosti využívat daný produkt, budete tím vyjadřovat i podporu vychýleným postojům jejího tvůrce?

Dá se vůbec nějak oddělit váš kladný vztah k produktu od zklamání, které vám jeho tvůrce přináší? Abychom to položili úplně naplacato: Můžete nějak vyjádřit, že Teslu pořád ano, ale Elona Muska opravdu ne? Nejen u našich sousedů na západě je z toho teď velké celospolečenské téma.

Němci už tu historickou zkušenost mají.

V rámci poválečného vyrovnání se museli prokousat tím, co na Evropu a celý svět jejich národ uvalil. A při tom zpytování svědomí nezapomněli, že se na vlně nacismu svezly i jejich nejpřednější korporace. Společnosti z předlouhého seznamu, jako například AEG, BASF, Allianz, Bayer, Zeiss nebo Maggi, které přímo profitovaly na válce jako takové. Nacistickou válečnou mašinérii totiž nehnaly kupředu jen zbrojovky Krupp, ale i produkty Continental a stroje z automobilek Opel, Mercedes-Benz a BMW, vyráběné nuceně nasazenými.

Zákazníci Tesly hledali alternativu ke konvenčním spalovacím motorům. Nehledali alternativu v podobě krajně pravicových názorů.

V mysli poválečných Němců se s těmi tradičními značkami pojila pachuť, ne náhodou připomínající koncentráčnickou šlichtu. Pocity hluboké historické viny a touha po mezigeneračním vyrovnání jsou v Německu stále patrné, a promítaly se donedávna i do vstřícné proimigrační politiky a chuti udělat svět lepším skrze ambiciózní ekologickou agendu.

Proto jsou Němci teď tolik hákliví na to, že se na jejich trhu prosadil produkt, který je nyní široce dáván do souvislosti s nacistickou symbolikou, byť vše je trochu nafouknuté.

Zvednutá pravice Elona Muska pro ně byla jen poslední kapkou, i když kdo vše viděl v souvislostech, tak mu bylo jasné, že se o žádné hajlování nejedná. Šlo jen o záminku, jak Muska napadnout. Ve zmiňovaném vystoupení totiž šéf Tesly posílal pozdravy přítomným „od srdce“.

Musk si ale naběhl už svou předvolební podporou krajně pravicové německé strany AfD, a to se neodpouští. Pro tuto stranu ale v posledních parlamentních volbách hlasovala více než pětina voličů.

Znelíbil se i nekonečnou řadou kontroverzních výroků na sociálních sítích a ochotou následovat amerického prezidenta Trumpa při konfrontační komunikaci USA s EU a Německem.

Tesle padají akcie a prodeje. Může za to hajlující Musk radící Trumpovi?

Prakticky neuplyne den, kdy by Musk neučinil něco, co by mnohé Němce neznechutilo. Proto je jim teď příjemný asi tak, jako Hugo Boss, který šil šik uniformy esesákům. Bohužel pro ně Elon Musk nešije uniformy, které by bylo možno hodit do prvního kontejneru. Jeho Tesla na trh dodává elektromobily.

Němci jsou na propojení populární značky elektromobilů a extrémní pravicové postoje Elona Muska alergičtí.

Vozy, které si Němci pořád spojují s vizí lepšího světa, čistější budoucnosti, ekologičtější přepravy. Je to něco, k čemu se zavázali, a čeho se úplně vzdát nechtějí.

Cesta z pravého rohu

V nyní hojně citovaném rozsáhlém průzkumu veřejného mínění dali Němci jasně najevo, že si teď Teslu od Elona Muska koupit nehodlají. Ta shoda v názoru byla ohromující, odpor vůči značce spojené s ještě nedávno vzývaným podnikatelem dosáhla 94 procent.

Problém mají především ti, kteří si už Teslu koupili dříve. Krkolomně hledají cestu, jak se vypořádat s tím, že výsledný produkt automobilky je o poznání lepší než její generální ředitel. Že elektromobil není špatný, ale vůči postojům Elona Muska pociťují silnou averzi.

Odpovědí, řešením, se pro ně staly nálepky.

Folie s kvalitními polepy, kterými mohou svůj elektromobil značky Tesla náležitě vyzdobit.

Musk se dlouhá léta snažil dokonale splynout se značkou Tesla, stát se skutečnou tváří produktu. A to se mu teď nevyplácí.

Mezi nejlépe prodávané teď patří popisky jako: „Tohle jsem si koupil, než se Elon zbláznil“ nebo „Elon stojí za prd“. Poměrně dobře se prodávají i samolepky s textem: „Koupil jsem auto, ne fašistické myšlenky“ případně „Jezdím v Tesle, nejsem její generální ředitel“ nebo „Miluji tohle auto, ne Elona Muska“. Populární je i zkratkovité FCK ELN.

Odkud se berou?

V Německu s jejich výrobou začal Patrik Schneider. Devětatřicetiletý podnikatel, který ve své firmě Sons of Battery ještě loni vyráběl zakázkové polepy na elektrokola. Teď ale zavětřil novou příležitost, v designu a produkci nálepek s proti-elonovským textem. Sám je totiž majitelem vozu značky Tesla, a jak rád dodává, je hrdým majitelem. Se svým vozem je maximálně spokojený.

Ovšem na to, co předvádí Elon Musk, rozhodně hrdý není.

„Majitelé elektromobilů byli pro ostatní vždy trochu podivíny, nebo rovnou za idioty,“ vysvětluje. „S elektromobilem jste byli automaticky považovaní za voliče Zelených, snaživé zachránce světa, milovníky přírody, narkomany přepočítávající všechno na emise oxidu uhličitého. Budiž. Ale to, co teď dělá Musk, nás přehrálo do jedné linie s extrémní pravicí. A to už není ani vzdáleně vtipné a většina řidičů Tesly na to nemá náladu.“

Kontroverzní postoje Elona Muska se do popularity Tesly promítaly vždy. Stávající manažerské angažmá v americké vládě ale činí značku Tesla pro jeho tradiční zákazníky nestravitelnou.

Schneider tedy vyprodukoval první várku polepů, kterými si vylepšil nárazníky u své Tesly, a nabídl je skrze svůj internetový obchod. Přišlo mu, že vtipnou nálepkou možná rozesměje pár podobně smýšlejících zákazníků a zlepší jim den. Nečekal, že podobných nálepek bude denně vyrábět dva tisíce a objednávky na ně mu budou chodit z celého světa.

Kromě Německa jsou nesmírně poptávané ve Švédsku, Norsku, Itálii a v Austrálii. Objednávky přichází i ze Spojených států, ale tam trh s polepy, které to dávají Elonovi takříkajíc sežrat, ovládly jiné firmy. AliExpress nebo Amazon je dodávají ve velkém, a podle všeho nedostatkem zájmu netrpí.

Nedá se ale říct, že by fungovaly.

Ve Státech je totiž situace okolo vlastnictví Tesly o dost víc vyhrocená než v Německu.

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

I tam se dřív daly rozlišit tábory fanoušků a odpůrců elektromobility. Přívrženci značky Tesla tu ale vcelku obstojně ustávali nápor kritiky, k níž patřilo i vyrovnávání se s virtuálními gesty poněkud prostořekého a roztržitého vizionářského zakladatele.

Jenže poté, co se nikým nezvolený Elon Musk stal součástí vládního establishmentu, a začal nemilosrdně škrtat ve státním rozpočtu výdaje, které sám donedávna hájil, a vyhazovat státní zaměstnance? Došlo k obtížně uvěřitelnému názorovému obratu.

Frustrovaní vandalové ve Státech čas se studováním nálepek na vozech značky Tesla neztrácí.

Mezi nejhlasitější obránce značky Tesla dnes patří radikálně pravicoví republikáni, podporovatelé politiky Donalda Trumpa. Zpravidla tedy ti, kteří si koupi nové Tesly dovolit nemohou. Zatímco levicově naladění demokraté, kteří už doma Teslu mají, se jí pokouší zbavit za každou cenu. Nikdo ji ovšem nechce.

Frustrace z kotrmelců Elona Muska tu dokreslují četné případy výtržností a vandalismu, jejichž terčem se stávají vozy Tesla, jejich prodejci, servisy, majitelé a dobíjecí stanice. Při destrukci nálepky mnoho nezmohou, snad proto, že už si jich Američané mezi sebou rozdali v posledních letech příliš.

Prodejte svou Teslu. Takové heslo ale naráží na problematickou realitu. Kdo by si ji teď chtěl koupit? Pro čtyřiadevadesát procent Němců je teď takový nákup za hranou slušnosti.

V Německu nálepka na nárazníku Tesly, vyjadřující nesouhlas s činy Elona Muska, zatím postačuje. Zkušenost s distancováním se od padouchů historie při zachování jejich kvalitních produktů na trhu už mají. V Americe tu zkušenost teprve musí získat.

Na druhé straně ale Musk není žádný zločinec. Copak někdo zapaluje čínská auta kvůli tomu, že tam utlačují miliony Ujgurů? Nebo snad na Ukrajině podpalují lady z nenávisti k Vladimiru Putinovi? Když Bush napadl Irák bez mandátu OSN, také v Evropě ani USA nikdo neničil auta amerických značek. A vůbec - od kdy ekologové ničí elektromobily? Svět se musí vrátit k normálu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi....

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

BYD Sealion 7

VIDEO Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje...

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého...

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

24. dubna 2025  15:42

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025

KVÍZ: Vejtřaska, kachna nebo prchající stan! Jak znáte přezdívky aut?

Soutěž

Přezdívky aut jsou jedinečným způsobem, jak lidé vnímají design, povahu nebo příběhy svých čtyřkolových miláčků. Někdy jsou láskyplné, jindy až nelítostné. Jak si s nimi poradíte v tomto kvízu?...

vydáno 23. dubna 2025

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.