Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

Andrea Hlaváček, vývojářka ve Škoda Motorsport | foto: Škoda Auto

Exkluzivně
S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno perfektně do hloubky zná, vysvětlí. Rozhovor s Andreou Hlaváček, šéfkou vývoje motorů a oddělení kvality ve Škoda Motorsport, čtěte exkluzivně na iDNES Premium.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Pak mě dovede k motoru: „Vidíte tenhle díl, ten jsem navrhovala, když jsem byla na stáži u Audi.“ Ukazuje na soudečkovitý tvar bloku válců, kde je uložena vyvažovací hřídel na oceňovaném čtyřválci EA888, který známe ze superbu. Andrea Hlaváček ho ovšem šlechtí pro soutěžáckou Škodu Fabii Rally2, nejúspěšnější rallyový speciál všech dob.

Výrazná šarmantní dáma mluví o automobilové technice s obrovským zaujetím, korunovaným dokonalou erudicí. Třeba právě tu ventilovou pružinu umí spočítat a navrhnout prý jako jedna z mála.

Motorsport je váš život? Jak jste se k tomu dostala?
Můj tatínek byl fanda do motorsportu, motorek. On pravidelně navštěvoval závody silničních motocyklů v Brně nebo v Holicích na mistrovství světa v motokrosu, rally, mne pak bral na závody do vrchu Česká Kamenice – Líska, do Dolního Bousova na autokros. To byly věci, ke kterým mě přitáhl. Umřel, když mi bylo 19 let. Hodně mě to zasáhlo a víceméně jsem převzala jeho roli v rodině. Matka to měla těžké, mám bratra, který byl tou dobou také na škole, a bylo těžké to utáhnout. Já jsem začala přemýšlet, kde pak v budoucnu pracovat, na co se upnout. Motorsport pro mě byl atraktivní, ale velmi vzdálený. Začala jsem studovat spalovací motory a následně aplikovanou mechaniku, která mě přes trainee program dostala do Škodovky. Výsledky byly dobré, takže jsem se dostala do vývoje motorů, což bylo k motorsportu relativně blízko.

Můj tehdejší šéf, pan Mansfeld, byl velký fanda do motorsportu a tím směrem mě vedl. Tehdy se začala rodit Fabia S2000 a hledal se člověk, který by dal motoru ducha. Vybral se partner pro výběr motoru, ale chyběl protipartner na straně Škodovky. Měla jsem tehdy na starosti technické výpočty v oblasti vývoje agregátu, tedy motory a převodovky. Tehdy jsem začala komunikovat s motorsportem a začali jsme dávat dohromady motor jako takový na straně Škodovky. Sbírali jsme první zkušenosti.

Já až na vysoké škole pochopila, k čemu je dobrý integrální počet a dodnes jsem za to vděčná. Spousta inženýrů to dnes úplně nechápe, dnes jsou software systémy, které to dělají za ně, my jsme to neměli a museli jednoduché integrální počty dělat sami. Myslím si, že jim to v konstruování chybí.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Exkluzivně

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.