Američan si zaregistroval a pojistil auto, federálové ho sešrotovali

aktualizováno 
Pokud žijete v Americe, jste opravdový automobilový fanoušek a máte rádi exotická auta vyrobená mimo území Spojených států, nemáte zrovna na růžích ustláno. Americké úřady nedávno zlikvidovaly oficiálně zaregistrovaný Nissan Skyline R33 majiteli, který neobratně nahlásil dopravní nehodu pojišťovně.

Billy Crider si červený Nissan Skyline R33 koupil za 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) minulý rok na Floridě. Osobně si pro vůz doletěl z Ohia a pak s ním přejel domů.

Skyline z roku 1995 s originálním 11místným VIN kódem (v USA se používá 17 čísel) poté úspěšně prošel úřední kontrolou, získal oficiální poznávací značku Ohia a plné pojištění.

Loni v květnu se však Crider stal účastníkem menší dopravní nehody, kterou nahlásil pojišťovně. „Zaměstnanec pojišťovny si všiml, že můj nissan není v souladu s federálními zákony. Na vůz se pak přišel podívat chlápek v přestrojení, po týdnu se objevili federální úředníci a vůz zabavili,“ popisuje Crider.

Úředník se prý sám divil, jak se Criderovi podařilo vůz zaregistrovat, nicméně krásný skyline nakonec skončil na vrakovišti. Podobný osud potkává v Americe dost nepovolených aut, federálové si v jejich ničení libují. V roce 2014 například sešrotovali 40 nelegálně dovezených land roverů, na konci stejného roku pak například krásné mini, které údajně ohrožovalo bezpečnost amerických silnic. Podobných příkladů koluje na internetu poměrně dost.

Pro šrotování těchto aut se ve Spojených státech využívá poměrně ostrý zákon o dovozu vozidel vyrobených mimo území USA, který má zamezit takzvanému šedému importu.

Stručně řečeno, neamerická auta mladší než 25 let si můžete koupit jen od oficiálních distributorů značky, kteří mají povolení k prodeji určitých modelů na území USA a jejichž vozy splňují americké bezpečnostní a emisní normy. Ostatní modely jsou na území USA zakázané, ať už proto, že automobilky o homologaci těchto modelů nikdy neusilovaly, nebo je z nějakých důvodů nedostaly.

Výjimku tvoří auta evidovaná u NHTSA (Národní úřad dopravní bezpečnosti) v režimu „Show or Display“ (něco jako veteráni u nás, maximální nájezd 2 500 mil, tzn. 4 000 kilometrů za rok) a dočasně registrované vozy zahraničních návštěvníků. O legální import ostatních modelů se starají certifikovaní dovozci, kteří však upravují automobily tak, aby vyhovovaly americkým předpisům.

Láska nezná zákony

Na internetu se nejdříve objevily informace o tom, že Crider nevěděl, že na Floridě kupuje ilegální vůz. Ale jak nakonec sám potvrdil magazínu Jalopnik, už při nákupu počítal s tím, že by skyline mohl na vrakovišti skončit.

Crider také podepsal prohlášení, ve kterém stvrzuje, že ví o tom, že vůz je na území USA nelegální a že proti prodejci Bullet Motorsport nebude podnikat žádné právní kroky. Skyline prý jednoduše koupil proto, že pro něj má slabost.

Billy Crider musel při koupi Nissanu Skyline R33 na Floridě podepsat prohlášení...

„S šedým importem nemám žádný problém. Jen jsem nevěřil, že by se federální úředníci mohli objevit zrovna v Ohiu. Navíc jsem nefalšoval VIN kód ani jinak nepodváděl, ostatně i kvůli tomu se mi podařilo vůz zaregistrovat,“ prohlásil Crider.

Americký novinář Raphael Orlove, který celou kauzu sledoval, tvrdí, že právě kauza červeného skylinu nejlépe ukazuje nesmyslnost amerických zákonů bojujících s šedým importem. „Občas se stane, že jakmile se nelegální auto dostane na pobřeží Spojených států, nemusí se setkat s odporem ze strany našich úřadů. Ani ho nekontrolovali. Policisté to auto milovali,“ dokresluje podivnou atmosféru Billy Crider.

Šedá zóna kvůli Evropanům

Velký nárůst dovozu automobilů zaznamenali v USA po druhé světové válce, kdy si Američané vozili domů hlavně britské supersporty. První omezení dovozu přišlo v roce 1968.

Takzvaný „šedý trh“ s automobily nabírá na síle v 80. letech. Zahraniční automobilky tehdy sice dokázaly plnit požadavky úřadů Spojených států, ale jen za cenu toho, že americké verze svých modelů dodávaly v méně výkonných verzích (např.Mercedes-Benz a BMW).

Zákazníci proto začali sami vyhledávat vozy s evropskými specifikacemi. „Tato auta měla trochu jiný design, výkonnější motory a další drobnosti, kvůli kterým stálo za to dovézt si je individuálně,“ napsal pro časopis Forbes novinář Roman Turna.

„Mercedes-Benz a další automobilky tedy vzaly Kongres útokem a v roce 1988 se jim podařilo protlačit Vehicle Safety Compliance Act, který zakazuje import aut mladších 25 let, jež zde nikdy nebyla prodávaná,“ doplňuje Turna.

Podle The Washington Post se dovoz zahraničních vozidel do USA snížil z 66 900 vozidel v roce 1985 na pouhých 300 vozidel v roce 1995. Zákon i nadále zůstává v platnosti a komplikuje život všem individuálním importérům. Ostatně, Billy Crider a jeho Skyline R33 jsou toho vzorným příkladem.

Na drsné předpisy naráželi v minulosti i lidé, kteří chtěli zařadit do sbírky například kultovní Porsche 959 nebo raritní BMW Z1.

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
15. 1. (San Juan - Pisco )
16. 1. (Pisco)
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Další z rubriky

Recept na ucpaná města: vyměnit volant za bicykl a dotovat šlapání

Mexičané se účastnili akce nazvané - Světová projížďka na kole a nazí. (11. 6....

Až 25 eur za měsíc pro toho, kdo jezdí do práce na kole, to je nabídka starosty jihoitalského Bari. Antonio Decaro, šéf...

Ghosna ve vazbě zastrašují a trápí zimou a hladem, tvrdí jeho manželka

Carlos Ghosn

Manželka bývalého předsedy správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna si v dopise adresovaném...

Detroitský autosalon letos představuje novinky naposledy v lednu

Nový Ford Explorer při premiéře na autosalonu v Detroitu

Premiér se tentokrát chystá méně než v předchozích letech a někteří významní producenti jako německé Audi, BMW a...

Najdete na iDNES.cz