Američan si zaregistroval a pojistil auto, federálové ho sešrotovali

aktualizováno 
Pokud žijete v Americe, jste opravdový automobilový fanoušek a máte rádi exotická auta vyrobená mimo území Spojených států, nemáte zrovna na růžích ustláno. Americké úřady nedávno zlikvidovaly oficiálně zaregistrovaný Nissan Skyline R33 majiteli, který neobratně nahlásil dopravní nehodu pojišťovně.

Billy Crider si červený Nissan Skyline R33 koupil za 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) minulý rok na Floridě. Osobně si pro vůz doletěl z Ohia a pak s ním přejel domů.

Skyline z roku 1995 s originálním 11místným VIN kódem (v USA se používá 17 čísel) poté úspěšně prošel úřední kontrolou, získal oficiální poznávací značku Ohia a plné pojištění.

Loni v květnu se však Crider stal účastníkem menší dopravní nehody, kterou nahlásil pojišťovně. „Zaměstnanec pojišťovny si všiml, že můj nissan není v souladu s federálními zákony. Na vůz se pak přišel podívat chlápek v přestrojení, po týdnu se objevili federální úředníci a vůz zabavili,“ popisuje Crider.

Úředník se prý sám divil, jak se Criderovi podařilo vůz zaregistrovat, nicméně krásný skyline nakonec skončil na vrakovišti. Podobný osud potkává v Americe dost nepovolených aut, federálové si v jejich ničení libují. V roce 2014 například sešrotovali 40 nelegálně dovezených land roverů, na konci stejného roku pak například krásné mini, které údajně ohrožovalo bezpečnost amerických silnic. Podobných příkladů koluje na internetu poměrně dost.

Pro šrotování těchto aut se ve Spojených státech využívá poměrně ostrý zákon o dovozu vozidel vyrobených mimo území USA, který má zamezit takzvanému šedému importu.

Stručně řečeno, neamerická auta mladší než 25 let si můžete koupit jen od oficiálních distributorů značky, kteří mají povolení k prodeji určitých modelů na území USA a jejichž vozy splňují americké bezpečnostní a emisní normy. Ostatní modely jsou na území USA zakázané, ať už proto, že automobilky o homologaci těchto modelů nikdy neusilovaly, nebo je z nějakých důvodů nedostaly.

Výjimku tvoří auta evidovaná u NHTSA (Národní úřad dopravní bezpečnosti) v režimu „Show or Display“ (něco jako veteráni u nás, maximální nájezd 2 500 mil, tzn. 4 000 kilometrů za rok) a dočasně registrované vozy zahraničních návštěvníků. O legální import ostatních modelů se starají certifikovaní dovozci, kteří však upravují automobily tak, aby vyhovovaly americkým předpisům.

Láska nezná zákony

Na internetu se nejdříve objevily informace o tom, že Crider nevěděl, že na Floridě kupuje ilegální vůz. Ale jak nakonec sám potvrdil magazínu Jalopnik, už při nákupu počítal s tím, že by skyline mohl na vrakovišti skončit.

Crider také podepsal prohlášení, ve kterém stvrzuje, že ví o tom, že vůz je na území USA nelegální a že proti prodejci Bullet Motorsport nebude podnikat žádné právní kroky. Skyline prý jednoduše koupil proto, že pro něj má slabost.

Billy Crider musel při koupi Nissanu Skyline R33 na Floridě podepsat prohlášení...

„S šedým importem nemám žádný problém. Jen jsem nevěřil, že by se federální úředníci mohli objevit zrovna v Ohiu. Navíc jsem nefalšoval VIN kód ani jinak nepodváděl, ostatně i kvůli tomu se mi podařilo vůz zaregistrovat,“ prohlásil Crider.

Americký novinář Raphael Orlove, který celou kauzu sledoval, tvrdí, že právě kauza červeného skylinu nejlépe ukazuje nesmyslnost amerických zákonů bojujících s šedým importem. „Občas se stane, že jakmile se nelegální auto dostane na pobřeží Spojených států, nemusí se setkat s odporem ze strany našich úřadů. Ani ho nekontrolovali. Policisté to auto milovali,“ dokresluje podivnou atmosféru Billy Crider.

Šedá zóna kvůli Evropanům

Velký nárůst dovozu automobilů zaznamenali v USA po druhé světové válce, kdy si Američané vozili domů hlavně britské supersporty. První omezení dovozu přišlo v roce 1968.

Takzvaný „šedý trh“ s automobily nabírá na síle v 80. letech. Zahraniční automobilky tehdy sice dokázaly plnit požadavky úřadů Spojených států, ale jen za cenu toho, že americké verze svých modelů dodávaly v méně výkonných verzích (např.Mercedes-Benz a BMW).

Zákazníci proto začali sami vyhledávat vozy s evropskými specifikacemi. „Tato auta měla trochu jiný design, výkonnější motory a další drobnosti, kvůli kterým stálo za to dovézt si je individuálně,“ napsal pro časopis Forbes novinář Roman Turna.

„Mercedes-Benz a další automobilky tedy vzaly Kongres útokem a v roce 1988 se jim podařilo protlačit Vehicle Safety Compliance Act, který zakazuje import aut mladších 25 let, jež zde nikdy nebyla prodávaná,“ doplňuje Turna.

Podle The Washington Post se dovoz zahraničních vozidel do USA snížil z 66 900 vozidel v roce 1985 na pouhých 300 vozidel v roce 1995. Zákon i nadále zůstává v platnosti a komplikuje život všem individuálním importérům. Ostatně, Billy Crider a jeho Skyline R33 jsou toho vzorným příkladem.

Na drsné předpisy naráželi v minulosti i lidé, kteří chtěli zařadit do sbírky například kultovní Porsche 959 nebo raritní BMW Z1.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

Najdete na iDNES.cz