Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

V ráji amerických bouráků: „Na Kubě jsme všichni automechanici“

aktualizováno 
VARADERO (Od zvláštní zpravodajky) - Na Kubě jsou desítky tisíc aut ze 40. až 60. let, která dodnes brázdí tamní silnice. Mnozí jejich majitelé by raději měli v garáži úspornější moderní auta – nový zákon konečně jejich koupi umožňuje, ale "máquiny“ jsou prostě dostupnější.

Veteráni na kubánských silnicích | foto: Desmond BoylanReuters

Poplácá ho po kapotě jako starého kamaráda, a proč také ne, vždyť je od sebe dělí jen čtyři roky. Muž a jeho vůz. Mladší je José, jedenapadesátiletý Kubánec z přímořského letoviska Varadero, který si amerického veterána Chevrolet Wisconsin z roku 1958 pořídil před necelými dvěma lety. Není vášnivým sběratelem starých aut ani spekulantem na automobilovém trhu. 

José prostě potřeboval auto a tohle bylo dostupné a na ostrově prolezlém byrokracií i sehnatelné. "Tohle je dobré auto. Má své mouchy,ale na to, že mu je přes půl století, funguje skvěle," říká José, jenž se však neubrání lehce závistivému pohledu na moji Kiu Picanto s automatickou převodovkou z půjčovny, která se krčí za jeho dvakrát tak velkým vozem.

Fotogalerie

"Upřímně, takové auto bych si přál. Jenže na něj prostě nemám. Tohle mě vyšlo na pět tisíc dolarů, tamta Kia by stála tak dvacet tisíc," pokračuje, zatímco našinci mohou jeho slova znít absurdně. Jenže tak to prostě je. Na Kubě dodnes silnice brázdí desítky tisíc aut, které jako by vypadly z filmů s Jamesem Deanem. 

Zkrátka staré ameriky – plymouthy, lincolny, buiky nebo fordy, jimž se na ostrově svobody říká "máquinas", podle slovníku to znamená "stroj", ale jsou to spíš  "fára" nebo "bouráky". Přesný počet těchto aut není nikde uveden, ale bude jich kolem šedesáti tisíc. Mnozí majitelé veteránů vědí, jak jsou jejich auta ceněná na "Západě". Josému to často říkají turisté, kteří si fotí jeho chevyho v oblíbeném přímořském letovisku.

"Co je mi to ale platné," pokrčí rameny muž, jenž v životě docestoval nejdál do dvě stě padesát kilometrů vzdáleného Camaguey. "Nikdy nejedu rychleji než sto deset kilometrů v hodině. Když na to zatlačíš, slyšíš, jak začne naříkat," vysvětluje. Stáří auta však není jediný důvod k pomalejší jízdě. 

Součástka? My si poradíme

Kubánské silnice včetně dálnic nemají daleko k tankodromům, jsou plné děr a rozdroleného asfaltu. Mnohde pamatují dotek silničáře naposledy z předrevolučních let, tedy v době, kdy se na ostrov dostaly poslední americké vozy. 

V roce 1962 USA uvalily na ostrov obchodní embargo, tehdy kvůli obavám z jaderné krize. A toto embargo platí dodnes, což vlastníci "máquin" pociťují hlavně při shánění náhradních dílů pro své vozy. Kubánci, kteří si desítky let nemohli pořídit nové auto, se naučili své veterány udržovat v chodu za každou cenu. "Za ty roky jsme se naučili vyrobit skoro každou součástku,“ říká José. 

Dlouhé roky si místní pomáhali i díly z aut, jež na Kubu až do 90. let posílal Sovětský svaz. Takže i lady, moskviče a volhy hojně zpestřují kubánský vozový park. Nyní si mnozí nechávají posílat originální náhradní díly z USA. Ne že by to bylo povolené, materiál však u gringů nakoupí jejich příbuzní a známí, kteří emigrovali. A skoro každý má někoho venku.

Třeba jako postarší muž z Havany, majitel bílého Lincolnu Capri Sedan ze začátku 50. let. "Věděl jsem odjakživa, že tohle auto zdědím," říká, potěšený zájmem o své otlučené auto, nedaleko havanského Kapitolu. "Znám ho celý život, otec ho koupil, když mi byly dva roky. Procestovali jsme v něm celou Kubu, a když mi bylo třicet, dal mi ho," vypráví, zatímco vůz složitě zamyká. 

Tedy zamknout jde snadno, ale okénko u spolujezdce nelze vytáhnout jen tak. K tomu jsou potřeba dva dráty, šikovné prsty a očividně mnoholetá zkušenost. "Takhle to dělám už řadu let, my Kubánci si vždycky poradíme, tady je každý automechanik," směje se muž, podle kterého se koupě nového auta na Kubě podobá sci-fi. Brzy to tak ale být nemusí.

Kubánská vláda před několika dny představila nový zákon o dovozu a obchodu s motorovými vozidly. Platit by mohl už brzy. Už před třemi lety nastalo uvolnění, když prezident Raúl Castro povolil prodej aut z dovozu, byť jen těch, která byla vyrobená před rokem 1959. Díky tomu si svůj chevrolet mohl koupit třeba i José. Nový zákon jakoukoli časovou hranici ruší, byrokratický šiml však ržát nepřestane. Kubánci si budou moci koupit auta jen od státem určených firem, a to rozhodně  nebude zadarmo.

  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Policie i v nouzovém stavu měří rychlost a kontroluje alkohol

Policisté v České republice i v době nouzového stavu měří rychlost a kontrolují řidiče, zda například neřídí pod vlivem...

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....