Mitsubishi představuje na autosalonu v Paříži koncept, který nemá ambice na...

Mitsubishi představuje na autosalonu v Paříži koncept, který nemá ambice na výrobu. Jméno GT-PHEV je vlastně šifra, skrývá hříčku i vysvětlení, co je zač. PHEV znamená hybridní pohon (tři elektromotory + čtyřválcový 2,5litrový benziňák), GT neznamená „gran turismo“, jako u velkých kupé, ale „ground tourer“, což odkazuje na schopnost poprat se i s terénem. Auto má umět ujet 120 kilometrů čistě na elektřinu; v hybridním režimu dokonce přes 1200 km. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nissan postrčil Mitsubishi k pádu, teď s ním chce být světovou jedničkou

  • 31
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Carlos Ghosn, jeden z nejmocnějších mužů v autoprůmyslu dneška, má jedinečnou šanci být vládcem největšího výrobce aut světa. Jeho aliance Renault-Nissan se stane do konce roku významným podílníkem v japonském Mitsubishi.

Ghosn, který je malý vzrůstem, ale velký činy a charismatem, pro magazín Automotive News při příležitosti právě probíhajícího pařížského autosalonu potvrdil, že se chystá na převzetí automobilky oslabené po skandálu s falšováním údajů spotřeby modelů prodávaných na domácím japonském trhu (více čtěte zde).

Nissan koupil za 53 miliard korun 34procentní podíl v Mitsubishi už letos v květnu. Akvizice má být schválena příslušnými úřady do konce letošního roku.

Jestli byla na začátku celé operace jen náhoda, nebo úmysl, ví jen Ghosn a nejvyšší manažeři zúčastněných značek. Na startu všeho totiž bylo letos v dubnu upozornění Nissanu na nesrovnalosti v údajích spotřeby malých modelů Mitsubishi, které se na japonském trhu prodávají pod oběma značkami. Pád automobilky tří diamantů do náruče Ghosnovy aliance tak vlastně odstartoval Nissan.

Ghosn chce co nejdříve přesně specifikovat synergická místa partnerství, které má být velmi silné. Nákupem komponent počínaje, přes sdílení platforem, společný vývoj až po přebírání celých technických řešení, například v oblasti plug-in hybridizace. Takto intenzivně sdílí techniku dnes Renault s Nissanem. Nové propojení by mělo začít u Nissanu, který má stejně jako Mitsubishi základnu v Japonsku a značky už si stejně některé modely vypůjčují (kromě malých kei cars třeba i přeznačkované Infiniti M prodávané jako Mitsubishi Proudia, značka infiniti je luxusní odnoží Nissanu). Časem ale Ghosn počítá i s tím, že se do spojení přidá Renault. Speciální plán chce mít Ghosn pro severoamerický trh.

Plány Carlose Ghosna ale tímto nekončí, jeho cílem je Mitsubishi plně zahrnout do své aliance, které vládne už 17 let. Tím by se japonsko-francouzský mamut vyšvihl na pozici největšího výrobce aut na světě před Toyotu a koncern VW.

Mitsubishi za letošní rok nastřádalo ztrátu 7 miliard jenů (1,6 miliardy korun eur), k tomu je třeba připočíst náklady na odškodnění za manipulaci s údaji o spotřebě a ztrátu z následného propadu prodejů, které kvůli aféře musela automobilka v Japonsku na čas zastavit.