Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Nissan postrčil Mitsubishi k pádu, teď s ním chce být světovou jedničkou

  12:00
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Carlos Ghosn, jeden z nejmocnějších mužů v autoprůmyslu dneška, má jedinečnou šanci být vládcem největšího výrobce aut světa. Jeho aliance Renault-Nissan se stane do konce roku významným podílníkem v japonském Mitsubishi.

Mitsubishi představuje na autosalonu v Paříži koncept, který nemá ambice na výrobu. Jméno GT-PHEV je vlastně šifra, skrývá hříčku i vysvětlení, co je zač. PHEV znamená hybridní pohon (tři elektromotory + čtyřválcový 2,5litrový benziňák), GT neznamená „gran turismo“, jako u velkých kupé, ale „ground tourer“, což odkazuje na schopnost poprat se i s terénem. Auto má umět ujet 120 kilometrů čistě na elektřinu; v hybridním režimu dokonce přes 1200 km. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ghosn, který je malý vzrůstem, ale velký činy a charismatem, pro magazín Automotive News při příležitosti právě probíhajícího pařížského autosalonu potvrdil, že se chystá na převzetí automobilky oslabené po skandálu s falšováním údajů spotřeby modelů prodávaných na domácím japonském trhu (více čtěte zde).

Nissan koupil za 53 miliard korun 34procentní podíl v Mitsubishi už letos v květnu. Akvizice má být schválena příslušnými úřady do konce letošního roku.

Jestli byla na začátku celé operace jen náhoda, nebo úmysl, ví jen Ghosn a nejvyšší manažeři zúčastněných značek. Na startu všeho totiž bylo letos v dubnu upozornění Nissanu na nesrovnalosti v údajích spotřeby malých modelů Mitsubishi, které se na japonském trhu prodávají pod oběma značkami. Pád automobilky tří diamantů do náruče Ghosnovy aliance tak vlastně odstartoval Nissan.

Fotogalerie

Ghosn chce co nejdříve přesně specifikovat synergická místa partnerství, které má být velmi silné. Nákupem komponent počínaje, přes sdílení platforem, společný vývoj až po přebírání celých technických řešení, například v oblasti plug-in hybridizace. Takto intenzivně sdílí techniku dnes Renault s Nissanem. Nové propojení by mělo začít u Nissanu, který má stejně jako Mitsubishi základnu v Japonsku a značky už si stejně některé modely vypůjčují (kromě malých kei cars třeba i přeznačkované Infiniti M prodávané jako Mitsubishi Proudia, značka infiniti je luxusní odnoží Nissanu). Časem ale Ghosn počítá i s tím, že se do spojení přidá Renault. Speciální plán chce mít Ghosn pro severoamerický trh.

Plány Carlose Ghosna ale tímto nekončí, jeho cílem je Mitsubishi plně zahrnout do své aliance, které vládne už 17 let. Tím by se japonsko-francouzský mamut vyšvihl na pozici největšího výrobce aut na světě před Toyotu a koncern VW.

Mitsubishi za letošní rok nastřádalo ztrátu 7 miliard jenů (1,6 miliardy korun eur), k tomu je třeba připočíst náklady na odškodnění za manipulaci s údaji o spotřebě a ztrátu z následného propadu prodejů, které kvůli aféře musela automobilka v Japonsku na čas zastavit.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

ANALÝZA: Toyota převálcovala GM na jeho vlastním hřišti. I díky tsunami

Premium Automobilka Toyota definitivně dobyla americký trh, když dostala po 90 let vedoucí koncern General Motors na lopatky....

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...