PSA a GM couvají z aliance. Nejspíš kvůli Číně i přehnaným představám

  12:42aktualizováno  12:42
Jedním z hlavních výsledků spolupráce koncernů PSA Peugeot Citroën a General Motors měla být společná platforma pro malé automobily. Jenže tento projekt nakonec nejspíš realizován nebude. Na vině jsou podle všeho přehnané původní představy obou automobilek, ale asi také aktuální námluvy PSA v Číně.

Corsa už hodně zastarává. Opel potřebuje náhradu, které mohl dodat techniku Peugeot 208. Ale z toho asi nakonec sejde. | foto: Opel

Celkové úspory, které měly díky alianci pro PSA dosáhnout ve střednědobém horizontu asi jedné miliardy dolarů, budou tedy ve skutečnosti nižší, pokud vůbec nějaké. Společná platforma pro malé modely, jako jsou Peugeot 208, Citroën C3 a Opel Corsa, která měla být klíčovou součástí partnerství, byla zrušena, a celkové úspory se tak výrazně sníží.

Ačkoliv automobilky říkají, že na spolupráci v tomto případě nedojde proto, že "podrobné analýzy ukázaly, že pro tuto příležitost neexistoval vhodný obchodní model," důvody mohou být jiné. Je sice pravda, že GM potřebuje corsu nahradit brzy a PSA právě uvedlo nový model 208, takže společná platforma by připadala v úvahu až pro další generaci vozů. Jenže skutečný problém zřejmě tkví v tom, že si u GM svou angažovanost v alianci rozmysleli.

"Zdá se, že GM už se na alianci s Peugeotem téměř vůbec nesoustředí. Nechtějí být partnerem firmy v nesnázích a mají jiné postupy, jak vylepšit svou situaci," řekla pro server Automotive News analytička společnosti Barclays Kristina Churchová.

U PSA ovšem tvrdí, že vše jde zatím podle plánu. Automobilky mají naplánovány i jiné společné projekty, které jeden po druhém prověřují a rozhodují o jejich realizaci. Plán na společnou výrobu příští generace minivanů v továrně GM v Zaragoze od roku 2016 zatím zůstává v platnosti. Firmy by také měly společnými silami vytvořit kompaktní crossover a zatím zůstává v platnosti i plán na společný nákup komponent od externích dodavatelů.

Už dříve byly některé původně zamýšlené projekty aliance zrušeny. Hned zpočátku firmy zavrhly těsnější propojení problémového evropského Opelu a PSA. Pak zase čínský partner GM, automobilka SAIC, zablokoval možnou spolupráci na velkých sedanech a dalších větších modelech. Na nich totiž s GM pracuje ona. A případné čínské partnerství PSA s automobilkou Dongfeng, které je prý už údajně dojednané, avšak zatím nepotvrzené, by mohlo celou alianci ještě více zmrazit.

Americký koncern je totiž znám nedůvěrou vůči čínským společnostem. Kromě svého partnera SAIC se GM dívá na téměř kteroukoli čínskou automobilku skrz prsty. To mělo v minulosti už několik neblahých následků, včetně definitivního pádu Saabu, který mohly několikrát zachránit právě čínské peníze, ovšem GM tyto možnosti vetovalo kvůli obavám z ohrožení jeho intelektuálního vlastnictví (Saab používal jeho platformy a motory). Podle původních dohod má navíc GM právo z celé aliance s PSA vycouvat, právě pokud dojde ke změnám ve vlastnické struktuře francouzského koncernu.

Od původního oznámení aliance se toho u General Motors hodně změnilo. Koncern se rozhodl svou prodělečnou evropskou pobočku Opel vytáhnout z potíží sám, s odbory se dohodl na uzavření nejproblematičtější továrny v Bochumi, získal pro značku nového šéfa Karla-Thomase Neumanna, který působil u VW, a firma pracuje na globálních platformách, které má používat napříč všemi svými značkami. GM si jednoduše hodlá pomoci samo a alianci s PSA už tolik nepotřebuje.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz