Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

aktualizováno 
Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití komunikace mezi vozidly zajistí, že auto bude rovněž vědět, jestli je za zatáčkou náledí.

Continental vyvíjí systém varování před akvaplaningem | foto: Continental

Němečtí vývojáři chtějí auta naučit, aby sama dokázala rozpoznat, jestli je na silnici mokro, sníh nebo sucho. Continental pracuje na funkci Road Condition Observer, kterou nedávno rozšířil o možnost rozpoznání akvaplaningu. Praktické nasazení obojího je věcí blízké budoucnosti.

Fotogalerie

„U Road Condition Observeru používáme senzory, které již běžně jsou v autě, k tomu, abychom určili přilnavost pneumatiky na vozovce,“ vysvětluje Bernd Hartmann, který se v Continentalu zabývá vývojem pokročilých asistenčních systémů. „Znalost přilnavosti nám umožňuje ovlivnit nastavení asistenčních systémů. Například takové nouzové brzdění musíte na mokré silnici zahájit o poznání dříve než za ideálních podmínek na suchu,“ dodává. 

Systém má zprvu pomáhat řidiči, kterého upozorní na nebezpečí smyku předtím, než nastane, a připraví na něj zároveň asistenční systémy. V budoucnu by však měl podobnou službu poskytovat autonomním vozům. V takovém případě bude jeho role důležitější.

Funkce v zásadě sází na senzory stabilizačního systému (ESC), které monitorují prokluz kol, a monokameru. ESC je dnes povinnou standardní výbavou moderních aut a monokamera je v souvislosti s rozšiřováním jízdních asistentů také stále častější součástí vozů. 

Road Condition Observer následně hodnotí situaci v okolí auta na základě obrazu z této kamery, který kombinuje s daty senzorů ESC, informacemi o počasí (teplota, intenzita stěračů a online data) a chováním pneumatiky. 

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Na základě těchto podkladů pak dokáže spočítat koeficient tření mezi pneumatikou a silnicí. „Nechceme skončit jen u toho, že dokážeme kluzkou silnici rozpoznat. V další fázi připravujeme takové dynamické chování ESC, které podle stavu vozovky upraví svoje nastavení,“ upozorňuje Hartmann.

Kamery odhalí riziko akvaplaningu

Novinkou v systému je také inteligentní detekce rizika akvaplaningu. K tomu Continental využívá širokoúhlé kamery zabudované ve vnějších zpětných zrcátkách i na přídi a zádi vozidla (dnes běžně dostupné mj. v rámci parkovacího pomocníka – tzv. sokolího pohledu). 

„Jakmile je na silnici dost vody na to, aby vznikly podmínky akvaplaningu, začne se na kamerách vytvářet identifikovatelný obraz rozstřikující vody. S jeho pomocí dokážeme v předstihu detektovat hrozící akvaplaning,“ vysvětluje Hartmann.

Následně pak lze používat i data získaná pomocí senzorů v tzv. chytrých pneumatikách. Systém se jmenuje eTIS (electronic Tire Information System). „V informacích z akcelerometru vestavěného do pneumatiky lze, jakmile dojde k akvaplaningu, najít specifický vzorec,“ popisuje Andreas Wolf z Continentalu. Systém eTIS dokáže navíc získat data o zbývající hloubce dezénu pneumatiky, která má na nástup akvaplaningu zásadní vliv. Díky tomu řidiči doporučí bezpečnou rychlost.

V době internetu věcí samozřejmě Continental počítá s tím, že o riziku náledí, kluzké vozovky nebo akvaplaningu se budou auta na silnicích vzájemně informovat pomocí komunikace vozidlo-vozidlo (systémy V2V, nebo V2X). Varování tak řidič nebo „autopilot“ dostane s předstihem. Všechny informace o nebezpečí na silnici nebo intenzitě provozu se přesunou do takzvaného elektronického horizontu – cloudové mapy s relevantními daty o stavu pozemních komunikací.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický nebo hybridní...

Najdete na iDNES.cz