Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

aktualizováno 
Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití komunikace mezi vozidly zajistí, že auto bude rovněž vědět, jestli je za zatáčkou náledí.

Continental vyvíjí systém varování před akvaplaningem | foto: Continental

Němečtí vývojáři chtějí auta naučit, aby sama dokázala rozpoznat, jestli je na silnici mokro, sníh nebo sucho. Continental pracuje na funkci Road Condition Observer, kterou nedávno rozšířil o možnost rozpoznání akvaplaningu. Praktické nasazení obojího je věcí blízké budoucnosti.

Fotogalerie

„U Road Condition Observeru používáme senzory, které již běžně jsou v autě, k tomu, abychom určili přilnavost pneumatiky na vozovce,“ vysvětluje Bernd Hartmann, který se v Continentalu zabývá vývojem pokročilých asistenčních systémů. „Znalost přilnavosti nám umožňuje ovlivnit nastavení asistenčních systémů. Například takové nouzové brzdění musíte na mokré silnici zahájit o poznání dříve než za ideálních podmínek na suchu,“ dodává. 

Systém má zprvu pomáhat řidiči, kterého upozorní na nebezpečí smyku předtím, než nastane, a připraví na něj zároveň asistenční systémy. V budoucnu by však měl podobnou službu poskytovat autonomním vozům. V takovém případě bude jeho role důležitější.

Funkce v zásadě sází na senzory stabilizačního systému (ESC), které monitorují prokluz kol, a monokameru. ESC je dnes povinnou standardní výbavou moderních aut a monokamera je v souvislosti s rozšiřováním jízdních asistentů také stále častější součástí vozů. 

Road Condition Observer následně hodnotí situaci v okolí auta na základě obrazu z této kamery, který kombinuje s daty senzorů ESC, informacemi o počasí (teplota, intenzita stěračů a online data) a chováním pneumatiky. 

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Na základě těchto podkladů pak dokáže spočítat koeficient tření mezi pneumatikou a silnicí. „Nechceme skončit jen u toho, že dokážeme kluzkou silnici rozpoznat. V další fázi připravujeme takové dynamické chování ESC, které podle stavu vozovky upraví svoje nastavení,“ upozorňuje Hartmann.

Kamery odhalí riziko akvaplaningu

Novinkou v systému je také inteligentní detekce rizika akvaplaningu. K tomu Continental využívá širokoúhlé kamery zabudované ve vnějších zpětných zrcátkách i na přídi a zádi vozidla (dnes běžně dostupné mj. v rámci parkovacího pomocníka – tzv. sokolího pohledu). 

„Jakmile je na silnici dost vody na to, aby vznikly podmínky akvaplaningu, začne se na kamerách vytvářet identifikovatelný obraz rozstřikující vody. S jeho pomocí dokážeme v předstihu detektovat hrozící akvaplaning,“ vysvětluje Hartmann.

Následně pak lze používat i data získaná pomocí senzorů v tzv. chytrých pneumatikách. Systém se jmenuje eTIS (electronic Tire Information System). „V informacích z akcelerometru vestavěného do pneumatiky lze, jakmile dojde k akvaplaningu, najít specifický vzorec,“ popisuje Andreas Wolf z Continentalu. Systém eTIS dokáže navíc získat data o zbývající hloubce dezénu pneumatiky, která má na nástup akvaplaningu zásadní vliv. Díky tomu řidiči doporučí bezpečnou rychlost.

V době internetu věcí samozřejmě Continental počítá s tím, že o riziku náledí, kluzké vozovky nebo akvaplaningu se budou auta na silnicích vzájemně informovat pomocí komunikace vozidlo-vozidlo (systémy V2V, nebo V2X). Varování tak řidič nebo „autopilot“ dostane s předstihem. Všechny informace o nebezpečí na silnici nebo intenzitě provozu se přesunou do takzvaného elektronického horizontu – cloudové mapy s relevantními daty o stavu pozemních komunikací.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Najdete na iDNES.cz