Aktivisté nasypou na autosalonu ve Frankfurtu kamení do převodovky kapitalismu

aktualizováno 
Frankfurtský autosalon začíná už příští týden. Bude mnohem menší a skromnější, protože mnoho značek zrušilo svou účast, která stojí až stovky milionů korun. Zbrojí ovšem ekologičtí aktivisté, kteří chystají protesty proti kapitalistům prosazujícím zastaralý způsob dopravy poškozující klima.

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm. | foto: AP

Na poslední chvíli se z frankfurtského autosalonu odhlásila například korejská Kia, která má hned za rohem od hlavního vchodu na výstaviště svou evropskou centrálu. Domácí automobilky tak z veletrhu IAA 2019 udělají hlavně německý autosalon. Velké množství premiér má společné aktuální téma: elektromobilita. Ani to však nestačí environmentalistickým křiklounům. Situace dospěla tak daleko, že policie varuje před bezpečnostním rizikem.

Poslední sezony bývá na prvních dnech frankfurtského autosalonu veselo. Na představení inženýrského (a marketingového) umu se kvůli emisním skandálům a přístupu automobilek příliš nehrnou ani němečtí politici, bez jejichž účasti se kdysi frankfurtský autosalon nedal otevřít. Předloni, na posledním IAA, nebylo do poslední chvíle jisté, zda na tradiční návštěvu dorazí německá kancléřka Angela Merkelová. Německá politická reprezentace se zkrátka v rámci evropského tažení proti automobilové dopravě od autoprůmyslu odvrací.

Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se objevili aktivisté z Greenpeace

Aktivisté Greenpeace protestovali na autosalonu ve Frankfurtu už před dvěma roky.

Rychlost, s jakou zavedené automobilky zavelely k elektřině, je v tradicemi svázané branži přímo raketová. Ale podle kritiků to nestačí. A tak více než politici a stejně jako marketingová oddělené automobilek zbrojí na Frankfurt ekologičtí aktivisté.

Před dvěma roky před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, tehdy protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ hřímali. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“

Kameny do převodovky kapitalismu

Letos radikálové přitvrzují. Politici, manažeři a odborníci mířící na první dny autosalonu by měli zvážit, zda si k obleku a kravatě nevzít helmu, možná totiž budou lítat dlažební kostky.

Německá policie od tohoto týdne vyšetřuje radikální skupinu, která si říká „Kamení v převodovce“ (“Rocks in Gearbox“) a která o sobě dala vědět minulý týden, kdy prodejci automobilů v Kronbergu na okraji Frankfurtu zdemolovala více než čtyřicet luxusních vozidel. Policie ve Wiesbadenu uvádí, že vyšetřuje „Kamení v převodovce“ poté, co se skupina přihlásila k odpovědnost za poničení vozidel značek Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Vandalové podle policejního mluvčího rozbili okna aut, poškodili kapoty a také skleněné dveře autosalonu. „Používali kladiva a páčidla, skupinu vyšetřujeme,“ uvedl mluvčí.

IAA

Autosalon ve Frankfurtu

Počátky akce s celým názvem Mezinárodní automobilová výstava (IAA) se datují k roku 1897. Pravidelně se koná každé dva roky a vystavené kousky si v nejlepších ročnících prohlédl téměř milion návštěvníků, letos se čeká návštěvnost kolem 900 tisíc. Cena jednodenní vstupenky činí 13 eur.

Zpravodajství z autosalonu sledujte na iDNES.cz

Další ekologičtí aktivisté, včetně jiné skupiny nazvané poněkud jemněji „Písek v převodovce“, vyzvaly veřejnost, aby se připojila k protestům ve Frankfurtu 14. září. Organizátoři autosalonu tedy přistoupili k varování návštěvníků. „Jsme v úzkém kontaktu s bezpečnostními úřady, stejně jako při každém IAA. Vstupní kontroly budou zpřísněny, vzhledem k tomu, že na výstavě mohou být spontánní nepokoje,“ řekl agentuře Reuters mluvčí pořádajícího německého svazu autoprůmyslu VDA Eckehart Rotter.

Rocks in Gearbox uveřejnili prohlášení, že „za dva týdny Frankfurt opět zahájí propagandistickou show, kde bude medializován zastaralý dopravní systém poškozující klima a životní prostředí. Chceme ukázat, jaká tato show vlastně je: vytváří zisky na úkor nejchudších a budoucích generací... Myslíme si, že je čas hodit kameny do převodovky ziskuchtivé kapitalistické logiky.“

Prohlášení požaduje větší kontrolu pracovních podmínek v souvisejících průmyslových odvětvích, včetně přepravy nebo výroby bavlny a gumy; a pro lidi těžící drahé kovy pro výrobu akumulátorů pro elektromobily.

Začátkem srpna obsadili klimatičtí aktivisté železniční tratě zásobující továrnu Volkswagenu, připomíná policie a dodává, že zahájila vyšetřování potenciálně nebezpečného narušení železniční a lodní dopravy.

Greenpeace a německá aktivistická organizace Deutsche Umwelthilfe svolali na 5. září do Berlína panelovou diskuzi se zástupci automobilek Daimler a BMW a svazem VDA, aby diskutovali o klimatické krizi a mobilitě budoucnosti.

Osmašedesátý ročník autosalonu IAA 2019 startuje 10. září a končí v neděli 22. září. Jednou z hlavních premiér má být představení bateriového Volkswagenu ID.3, který má podle plánu automobilky odstartovat éru masové elektromobility.

Podívejte se na záběry z autosalonu ve Frankfurtu z roku 2017:


Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz