Na Teplicku vyvíjí nová autoskla, snižuje se hmotnost, přidávají funkce

aktualizováno 
Firma AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku vyvíjí nová skla do automobilů. Splnit musí požadavek na bezpečnost. S ohledem na rozvoj elektromobility je tlak na snížení hmotnosti skel.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Barevnost se mění podle požadavků zákazníků, posledním trendem je čirá šedá. „Stále žádanější jsou také panoramatická střešní skla,“ říká ředitel AGC Automotive Czech Luděk Steklý.

Skla ve vozidlech původně chránila posádku před nepřízní počasí. Postupně se stala důležitým bezpečnostním prvkem. „Pro přední skla je především vzhledem k bezpečnosti, tedy pro případ nehody a poškození skla, nutné využívat vrstvená skla. U těchto skel PVB fólie zabraňují poranění posádky tím, že sklo zůstává vcelku,“ říká ředitel Steklý.

Pro výrobu čelních skel se využívá to nejkvalitnější ploché sklo. „Při pohledu skrz čelní sklo totiž nesmí docházet ke zkreslení venkovního obrazu, což musí odpovídat stanoveným normám a pečlivě se kontroluje,“ uvedl ředitel. Čelní skla také například zabraňují pronikání UV slunečnímu záření do vnitřku automobilu a mají tepelně izolační vlastnosti.

Základními barvami jsou čirá, zelená a bronzová pro některé typy bočních skel. „Posledním trendem je takzvaná pure grey (čirá šedá) barva. Hlavní výhodou této barvy je, že působí přirozeně a nezkresluje pohled z a do automobilu,“ uvedl Steklý.

Stále žádanější jsou podle něj panoramatická střešní skla. Důraz je kladen především na komfort a bezpečnost. Pro značku Mercedes společnost AGC vyvinula a v Chudeřicích vyrobila největší samozatmavovací panoramatické sklo na světě. „Jde o největší panoramatické střešní sklo, které se dokáže pomocí jednoho tlačítka zcela ztmavit nebo zprůhlednit. To umožňuje speciálně vyvinutá fólie, ve které pomocí elektřiny dochází ke změně směru atomů a tím i zbarvení skla,“ řekl Steklý.

Standardem jsou dnes protisluneční pruhy. Systémy vyhřívání autoskel jsou různé. V Chudeřicích se realizuje projekt vyhřívání čelního skla pod stěrači a v části, kde je instalovaná kamera. Pomocí robota se do fólie vkládají speciální drátky a speciální sběrna. Takto připravená fólie se vkládá do skla, které pak vyhřívá pouze v požadované části čelního skla.

V rámci rozvoje elektromobility je větší tlak automobilek na snižování hmotnosti. To se dotýká i autoskel. „V tomto případě proti sobě jdou dva trendy, a to snižování hmotnosti a zachování bezpečnosti a funkčnosti skel,“ podotkl Steklý. Dalším významným trendem je zvyšování konektivity ve sklech, která tak obsahují stále více senzorů a čidel přenášejících informace posádce vozu.

Stále více se autoskla vyrábějí v menších sériích. Speciální sklo v Chudeřicích vyvinuli pro český projekt vozu pro vozíčkáře s vyklápěcím čelním sklem.

Firma v Chudeřicích zaměstnává přes 2400 lidí, jde o jeden z největších závodů na výrobu autoskel v Evropě.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz