Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Široké pneu líp brzdí, úzké jsou výhodou na vodě, potvrdil test

aktualizováno 
Chcete vyměnit úzké pneumatiky na svém autě za širší? Německý autoklub ADAC se podrobně podíval na jednotlivé vlastnosti, výhody i nevýhody úzkých nebo širokých pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ADAC

Mnoho motoristů si myslí, že čím širší pneu, tím více auto drží na silnici a vypadá lépe. Navíc, když k nim zvolíte velké hliníkové ráfky, tak to prý autu dodá jinou tvář a eleganci. Je však nemalá investice do jiného obutí opravdu tak žádoucí s ohledem na bezpečnostní vlastnosti a pohodlí?

Německý autoklub si vzal do testu rovnou čtyři rozměry schválených letních pneumatik pro model VW Golf sedmé generace, tedy té, která se loni přestala vyrábět. Šlo o letní obutí velikosti 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 a 225/40 R18.

Přilnavost

Všechny typy pneumatik byly testovány na suché silnici v délce brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h. Tady vyhrály ty širší a rovnou experti výsledek hodnotili slovy „čím širší, tím větší přilnavost“. Patnáctipalcová pneumatika zabrzdila ze stovky na nulu za 38,4 m, šestnáctipalcová pneumatika už měla brzdnou dráhu 37,5 m, se sedmnáctipalcovou brzdil golf 36,9 m a vítězná osmnáctipalcová zastavila auto za 36,7 m což je o 1,7 m méně než patnáctka.

Aquaplaning

Úzké pneumatiky dominují při jízdě za deště. Technici zkoumali, za jaké rychlosti pneumatika nezvládne odvod vody a dojde ke ztrátě přilnavosti. U patnáctipalcové pneumatiky držely až do rychlosti 82,7 km/h, šestnáctky odpadly při 76,9 km/h, sedmnáctky ještě dříve při rychlosti 72,0 km/h a osmnáctky dokonce při 71,4 km/h. Rozdíl mezi patnácti a osmnáctipalcovou pneumatikou byl 11,3 km/h.

Pohodlí

V této kategorii asi nikoho nepřekvapí, že nejpohodlnější jsou ty nejmenší. Při měření se vyhodnocovala data ze senzorů v autě umístěné pod sedadlem řidiče. Díky své konstrukci mají úzké pneumatiky s vysokou bočnicí větší schopnost odpružení, než ty široké s nízkým profilem - v bočnici pneumatiky s vyšším profilovým číslem je více gumy a uvnitř taky více vzduchu, který odpruží nerovnosti. V číslech je podle měření ADAC rozdíl mezi patnáctkou a šestnáctkou 3,3 %, když srovnáme patnáctku a sedmnáctku tak je rozdíl 3,8 % a největší rozdíl 9,8 % je mezi patnáctkou a osmnáctkou. 

Opotřebení

Z pohledu hospodárnosti je na tom nejlépe široká pneumatika i přesto, že osmnáctipalcová pneumatika je o zhruba pět kilogramů těžší než patnáctipalcová, zjistil ADAC. S patnáctipalcovou ujedete v průměru 30 200 km, se šestnáctipalcovou 33 600 km, se sedmnáctipalcovou 34 000 km a s největší vítěznou pneumatikou 34 400 km.

Zimní pneumatiky

To, co v zásadě platí pro letní pneumatiky, platí i pro ty zimní. Nejužší rozměr 195/65 R15 je mnohem lepší na sněhu a v břečce než širší alternativy. Lépe se také chovají na blátě a při aquaplaningu. Kdo chce široké zimní pneumatiky, měl by si i zkontrolovat možnost nasazení sněhových řetězů, jelikož některé automobilky je pak od určitého rozměru zakazují nasadit, aby nedošlo k poškození vozu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Dva miliony volv musí do servisu s pásy, které automobilka prosadila

Volvo svolává ke kontrole téměř 2,2 milionu aut, která byla vyrobena mezi lety 2006 a 2019. Důvodem jsou možné problémy...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Vezu dítě, začínám, nelep se mi na zadek. Co napoví nálepky na autě

Už je jich tolik, že jsme si na ně zvykli a často je ani nevnímáme. Na druhou stranu, kolečka, čtverce a piktogramy...

Minutové půjčovny mají být lékem na ucpaná města a drahý provoz auta

Počet uživatelů carsharingu, tedy sdílených aut, v Evropě letos překročí 15 milionů, což je o 70 procent více než před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz