

Jak vlastně vypadá vozový park na evropských silnicích? Zpráva Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) shrnuje celkový stav, včetně průměrného stáří vozidel, podílu typů pohonu, počtu automobilů na osobu a mnoha dalších údajů. Ne vždy jsou čísla úplně lichotivá. Zvlášť pro elektromobilitu.
Autor: Getty Images
V zemích Evropské unie v průměru připadá 563 osobních automobilů a 83 užitkových vozidel (a autobusů) na každých tisíc obyvatel. To je ovšem hrubý průměr, který se mezi jednotlivými zeměmi dost liší.
Autor: Profimedia.cz
Největší hustota osobních automobilů v EU byla podle zprávy ACEA zaznamenána v Itálii. V přepočtu 694 vozů na 1 000 obyvatel, zatímco na Kypru byla zaznamenána nejvyšší hustota užitkových vozidel a autobusů. V přepočtu 138 na 1 000 obyvatel.
Autor: Profimedia.cz
Oproti tomu Lotyšsko mělo jak nejnižší hustotu osobních automobilů - jen 381 vozů na 1 000 obyvatel – tak i nejnižší hustotu užitkových automobilů a autobusů. Na každých tisíc obyvatel jich tu jezdí necelá padesátka.
Autor: Profimedia.cz
V Česku připadá na každých tisíc obyvatel 609 osobních automobilů. Tím přepočtem se řadíme na čtvrté místo v Evropě. Ovšem vlastnictví osobního vozu nemusí nutně odrážet kvalitu nebo ekonomickou úroveň. Průměrný věk našich osobních vozů z česku je druhý nejvyšší v Evropě.
Autor: Profimedia.cz
Kdo je tedy v Evropě tím vyvoleným automobilovým národem? Dánové určitě ne. V roce 2023 v Dánsku téměř 40 procent domácností nevlastnilo automobil. Slibnější to bude ve Francii, kde mělo jednatřicet procent domácností osobní automobily dva.
Autor: Profimedia.cz
Když jedno auto nestačí, pořídíte si domů druhé. A pokud je i to málo? Tři a více auta v garáži jsou v rámci Evropy pořád ještě poměrně unikátní záležitostí. Ale setkat se s ní můžete. V Rakousku se to týká šesti procent, ve Francii pěti a v Lucembursku dokonce jedenácti procent domácností.
Autor: Profimedia.cz
Nemít auto, to je standard pro 27 procent polských domácností. Podobně to má zavedené i pětina domácností v Rakousku. Život bez auta si naopak neumí představit v Lucembursku. Alespoň jedno vozidlo tu má 77 procent domácností.
Autor: Profimedia.cz
Máte pocit, že jezdíte nadprůměrně často? Zkontrolujte si kilometráž. Hrubý roční průměr najeté vzdálenosti, přepočítaný na všechny vozidla v EU, činí 12 346 kilometrů. Češi v průměru najezdí „jen“ 10 112 kilometrů.
Autor: ČTK
Tím nejvíc „vyježděným“ národem Evropy jsou podle statistik ACEA Belgičané. Jejich celonárodní průměr odježděných kilometrů činí 14 231 na řidiče. Pokud bychom hledali pojídače kilometrů mimo pevninskou Evropu, zabodovali by i řidiči z Islandu. V průměru odřídí 13 432 kilometrů ročně.
Autor: Profimedia.cz
Kolik je v EU autobusů? Zpráva Evropské asociace výrobců automobilů jejich počet vyčísluje na 679 802. Nejvíce jich jezdí v Itálii (100 078), Německu (84 628) a Polsku. Průměrný věk autobusů v EU činí 12,2 let. Průměrně nejstarší autobusy jezdí v Řecku a Rumunsku (17,6 a 17,5 let).
Autor: Profimedia.cz
Autobusy se počítají k obvyklým podezřelým, když přijde na vysoké emise. A skutečně: dieselové autobusy tvoří 89,2 procent vozového parku celé EU. Pouze 2,5 procenta autobusů je čistě bateriových, elektrických a 2,2 procenta má hybridní pohon.
Autor: Profimedia.cz
Ovšem v tom, kde v Evropě přesně jezdí autobusy čistě a bez emisí, panují velké rozdíly. V čele Evropy stojí Nizozemsko, kde elektrobusy tvoří 17,7 procent z národní flotily autobusů. Podobně výrazné zastoupení elektrobusů mají i v Lucembursku (14,7 procenta) a Irsku (13,5 procenta).
Autor: Profimedia.cz
Tím se nenápadně dostáváme k elektromobilům. Pokud budeme optimisté, můžeme pochválit, že nyní patří osobní auta na baterky k třetím nejčastěji registrovaným novým vozům. Jako pesimisté ale musíme dodat, že dohromady reprezentují jen 1,8 procenta ze všech osobních vozů v EU.
Autor: Profimedia.cz
Navzdory výraznému nárůstu prodejů v posledních letech elektricky dobíjené automobily, bateriové i plug-in hybridy, stále tvoří pouze 3,9 procent z celkového vozového parku EU. A to ještě se započítáním lehkých užitkových vozidel a autobusů.
Autor: Profimedia.cz
Pouze ve čtyřech zemích EU činí podíl elektricky dobíjených automobilů více než 4 procenta. Konkrétně pak v Nizozemsku, Lucembursku a Švédsku. Na švédských silnicích je zastoupení elektromobilů bezkonkurenčně nejvyšší v celé Evropě, činí 5,9 procent.
Autor: Profimedia.cz
V Evropě zatím osobních aut neubývá. V roce 2023 jich dohromady bylo 249 milionů. Což je oproti předchozímu roku navýšení stavu o 1,4 procenta. Rozšiřování vozového parku osobních automobilů bylo zaznamenáno téměř ve všech zemích EU.
Autor: Profimedia.cz
Nejvyšší meziroční nárůst počtu osobních automobilů se odehrál v Chorvatsku. Šlo o navýšení o 4,3 procenta, zaregistrovali tu skoro 80 000 vozů. Extrémní vývoj ale proběhl v Estonsku, jediné zemi, kde se flotila osobáků zmenšila. Propad činil dvaadvacet procent, aut tu mají o 188,5 tisíc méně
Autor: Profimedia.cz
Lehká užitková vozidla poháněná naftou zůstala v Evropské unii i nadále dominantní. Tvoří s 90,5 procent vozového parku. Pouze 1,1 procent ze všech lehkých užitkových vozů bylo na baterie.
Autor: Profimedia.cz
Na silnicích EU se přitom předloni pohybovalo přes 30,1 milionů dodávek. Není bez zajímavosti, že polovina z celkového počtu dodávek jezdí vlastně jen ve třech zemích. A to ve Franci (6,5 milionu), Itálii (4,5 milionu) a Španělsku (4 miliony).
Autor: Profimedia.cz
Pokud je trojice Francie - Itálie – Španělsko zasvěcená dodávkám, střední a těžká užitková vozidla jsou „doma“ hlavně v Německu a Polsku. Z celkových šesti milionů takových v celé EU jich 977 673 jezdí v Německu a 832 294 v Polsku.
Autor: Profimedia.cz
96,4 procent všech nákladních vozidel v EU jezdilo na naftu, jen procenta vozového parku jezdilo na benzín. Ačkoliv se nákladní vozidla považují za ty největší znečišťovatele, pouze 0,1 procenta z nich na silnicích EU disponovalo pohonem s nulovými emisemi.
Autor: Profimedia.cz
Průměrné stáří lehkých užitkových vozidel v EU bylo 12,7 roku. Ty nejstarší jezdí v Itálii a Španělsku (14,8 a 14,4 let). Nákladní vozidla byla v EU v průměru stará 14,1 roku. Ten nejstarší vozový park náklaďáků uvidíte v Řecku. Jezdí tu „veterány“ staré v průměru 22,6 let.
Autor: Profimedia.cz