Úterý 4. srpna 2020, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 4. srpna 2020 Dominik

Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

  13:00aktualizováno  13:00
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím vším se umí srovnat jeho Acar. Náklaďák na baterky, který se s cenou musí vejít do deseti tisíc eur, tedy necelých 270 tisíc.

Kvůli tomu, aby pochopil, co slabě motorizovaná Afrika potřebuje, se vydal do Ghany, Keni, Tanzánie a Nigérie. Acar postavili v rámci studentského projektu na univerzitě v Mnichově. „Samotný projekt trval tři roky, já na autě pracoval ještě o rok a půl déle,“ popisuje pro iDNES.cz Martin Šoltés, který s kolegy při univerzitě v Mnichově založil firmu „Evum Motors GmbH“, jež Acar posune k reálné výrobě.

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Martin Šoltés a jeho Acar

V Německu chtějí postavit továrnu, která bude modelovou fabrikou a zároveň školícím střediskem. Auta se pak budou vyrábět přímo na místě, v Africe. „Naším záměrem je, aby výroba probíhala lokálně, v malých objemech, klidně do tisíce aut ročně, vlastně ve větších dílnách, jakýchsi montovnách, které budou fungovat i jako opravny,“ vysvětluje. Teoreticky by k sestavení auta měla stačit svářečka, klíč a šroubovák. Auto musí být vlastně jednoduchá skládačka. Šoltés vysvětluje, že se při stavbě snažili zachovat maximální jednoduchost a především využívat už vyvinuté díly. Rám podvozku, který je vlastně základem auta, tak pochází z náklaďáčku italského Piaggia. Elektromotor a baterie budou muset být dodávané, zbytek by měl být v co největší míře záležitostí lokální produkce.

„Důležitá je modularita, my budeme dodávat základní šasi bez nástavby,“ popisuje pro iDNES.cz. Na rám se pak dá uchytit korba nebo třeba krytá budka, ve které domorodci odvezou rodinu i se zvířectvem.

Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku
Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku
Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku

Motor na elektřinu jede maximálně 60 km/hod

Martin Šoltés odešel po maturitě studovat do Stuttgartu letecké a raketové inženýrství, na univerzitě v Mnichově pak přidal automobilové. První prototyp spartánského a maximálně praktického auta pro Afriku vyjel v květnu 2016, po testech v Německu ho letos v červenci odvezli do Ghany pro zátěžové zkoušky v místním prostředí, testovali funkčnost techniky ve vysokých teplotách a ve velké vlhkosti. Místní z něj prý byli nadšeni.

Fotogalerie

Acar má pohon všech kol, dva 8kilowattové elektromotory živí Li-ion baterie dobíjená z klasické zásuvky, něco energie dodají solární panely na střeše. Auto je dostatečně robustní, aby zdolalo africké cesty-necesty a k tomu odvezlo až tunu nákladu. Při vývoji se stavitelé zaměřili mimo jiné na redukci hmotnosti (auto váží 800 kilogramů) a co nejlepší výhled z vozu, hranaté pravidelné tvary jsou v tomto případě výhodou. Auto je 3,7 metru dlouhé a metr a půl široké.

Elektrický pohon podle Šoltése nezvolili jen kvůli ekologičnosti, je prý lepší volbou než spalovací motory kvůli nižším nárokům na údržbu a také lepší momentové charakteristice (pohon Acaru nabídne 42 Nm od nejnižších otáček), díky níž je pro daný způsob použití výhodnější. O rychlost tu rozhodně nejde, Acar umí jet maximálně šedesátkou.

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Šoltésův kolega Sascha Koberstaedt dodává, že akumulátor navíc může posloužit uživatel i jinak, třeba jako zdroj elektřiny pro obydlí. Akumulátor s kapacitou 20 kWh má vystačit na 80 kilometrů jízdy. Z běžné zásuvky se naplní za sedm hodin.

Zdá se vám subsaharská Afrika to nejpitomější místo, kde provozovat elektromobil, když má k elektřině přístup jen třetina populace? Jenže za poslední rok se v této oblasti proinvestovalo 110 miliard eur do zakládání malých autonomních elektráren živených energií ze slunce, větru a vody, které nabíjejí záložní baterie. A jednou z nich může být třeba akumulátor toho modrého náklaďáčku.

Acar má navíc fungovat také jako „motor“ pro rozvoj ekonomiky dané oblasti, protože dá domácím práci v jeho výrobě.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Crashtest elektromobilu Polestar 2

VIDEO Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Citroën Ami má na straně řidiče dveře otevíravé proti a u spolujezdce po směru...

VIDEO Dost bylo konceptů, studií a tlachání. Citroën spouští sériovou výrobu svého minielektromobilu. A...

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Pirát je i ten, kdo jede zbytečně pomalu, říká šéf dopravní policie

„Nepamatuji si, že by mě někdy kontrolovala policie,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý v diskuzním pořadu...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se...

Prosazováním elektra Evropa likviduje autoprůmysl, říkají čeští ekonomové

Podle bývalého viceguvernéra České národní banky Mojmíra Hampla je špatné, že evropské politické špičky rozhodly o...

Nabídka ojetin je chudší, chybí auta z dovozu

Na českém trhu ojetin chybí proti loňsku přes dvacet tisíc automobilů. Důvodem jsou koronavirová opatření a s tím...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Vojta Kotek měl nehodu na motorce, skončil v nemocnici

Vojta Kotek (32) skončil po úterní nehodě v nemocnici. Podle informací iDNES.cz byl herec a režisér převezen na...