

Automobilka Škoda letos slaví 130 narozeniny, jednou z akcí, kde si kulaté jubileum připomíná, byla setinová rally 7 Castles Trial. Nejstarším ze čtveřice vozů, které na trať závodu v sobotu 26. dubna vyslala, byla Škoda Rapid OHV, auto z roku 1940 bylo zároveň nejstarším v celém startovním poli.
Autor: Škoda Auto
Trasa jubilejního 10. ročníku rally byla letos 260 kilometrů dlouhá a zavedla šest desítek veteránů na Benešovsko.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Ve startovním poli opět nechyběly vybrané historické vozy ze sbírek Škoda Muzea. „Na tuto intenzivní jednodenní veteránskou rally se každý rok rádi vracíme, neboť je to po zimní odmlce ideální příležitost k důkladnému provětrání našich exponátů,“ říká Andrea Frydlová vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Autor: Škoda Auto
„Letos jsme se i vzhledem ke 130letému výročí rozhodli potěšit diváky čtveřicí zajímavých aut, jež daly vzpomenout na různá období v historii mladoboleslavské automobilky,“ dodává Frydlová.
Autor: Škoda Auto
Raritním zároveň nejstarším vozem ve startovním poli, byla Škoda Rapid OHV z roku 1940 s aerodynamickou „dálniční“ karoserií. Podle archivu automobilky bylo totiž této karosářské verze, jež byla vybavena motorem s rozvodem OHV o výkonu 42 k, vyrobeno pouhých 110 kusů.
Autor: Škoda Auto
Poválečnou éru značky zastupovala Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1948, která se díky své odolnosti a spolehlivosti často účastní právě i náročnějších veteránských podniků. Její čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 tak bez problémů zvládl i trasu 7 Castles Trial.
Autor: Škoda Auto
Tento zelený exemplář v provedení polokabriolet objednala švýcarská ambasáda. Čtyři roky s ním pak jezdil švýcarský obchodní atašé v Praze.
Autor: Škoda Auto
Poté ambasáda vůz prodala a dekády sloužila soukromým majitelům. Tudor o sobě dal zas vědět v osmdesátých letech, kdy s ním jeden nadšenec dojel za polární kruh. To mělo modrou metalízou.
Autor: Škoda Auto
V devadesátých letech minulého století se pak auto dostalo do škodováckého muzea, kde ho zrenovovali a dali mu původní odstín karoserie.
Autor: Škoda Auto
Tudor se řídí zlehka. Řazení čtyřtupňové převodovky ovšem vyžaduje cvik a trpělivost, citlivou práci se spojkou a meziplyny, stejně občas „přepočítáte“ zuby. Zpočátku měl Tudor řazení na podlaze, následně se přestěhovalo pod volant - je to elegantní, a mezi sedadly nepřekáží řadící páka.
Autor: Škoda Auto
Zelený tudor má první variantu přístrojovky. Mladší kusy časem přešly na řešení s klasickými budíky.
Autor: Škoda Auto
Nádrž je pod kapotou.
Autor: Škoda Auto
Polokabriolet byl jedno u z několika verzí Tudoru, nejvzácnější je provedení kabriolet. „Kolik jednotlivých verzí vyrobili, nikdo neví, nečárkovali to tehdy,“ komentuje šéf renovátorské dílny Škody Auto Michal Velebný.
Autor: Škoda Auto
Přídavné světlo bylo za příplatek, stejně jako držák vlaječky.
Autor: Škoda Auto
Polokabriolet je parádní, na posádku moc nefouká. Řidiči hodně chybí pravé zpětné zrcátko, protože při stažené střeše není vůbec vidět šikmo vpravo vzad.
Autor: Škoda Auto
Posádka Auto.iDNES.cz dokončila závod mezi prvními, ale setinové rally se nejezdí na absolutní rychlost. Hlavními faktory jsou sehranost posádky, šikovnost řidiče a jeho um. V konečném účtování jsme skončili na 29. místě.
Autor: Škoda Auto
V setinové rallye se skutečně bojuje o setiny sekundy.
Autor: Škoda Auto
Startovní pole pomohl rozzářit také jeden z nejhezčích vozů české automobilové historie – Škoda Felicia z roku 1961, která uchvátí svými ladnými liniemi otevřené karoserie.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Na trať setinové rally Škoda Muzeum vyslalo další ceněnou raritu, 1100 MBX z roku 1969. Tento dvoudveřový automobil vychází z legendárního ‘embéčka’, avšak chybí mu horní část prostředních sloupků karoserie, takže při pohledu zboku vynikne jeho ničím nerušená prosklená plocha.
Autor: Škoda Auto
Setinová rally 7 Castles Trial se letos konala podesáté a pro posádky bylo připraveno celkem devět testů přesnosti, v nichž je průjezd soutěžního vozu měřen na setiny sekundy. Za každou setinu odchylky od předepsaného času dostává tým jeden trestný bod. Dokonalost souhry řidiče a spolujezdce navíc prověřilo i několik tajných testů, které nejsou značeny v roadbooku.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Tudor má ještě předválečnou konstrukci: Nosný podvozkový rám má v sobě zamontovaný pohon, nápravy i řízení, takže dokáže jezdit teoreticky i bez karoserie. Ta má dřevěnou konstrukci, na níž jsou uchycené plechy karoserie.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Navigátor má plné ruce práce, obsluhuje hned několikery stopky. Musí navigovat a má spoustu dalších úkolů.
Autor: Škoda Auto
Při setinové rallye musí posádky projet testovacím úsekem na setinu vteřiny přesně. Za každou odchylku do plusu nebo mínusu od stanoveného jízdního průměru dostává posádka trestný bod.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Organizátoři mají stanovený limit sedmdesáti aut na startu, víc by bylo složité obsloužit. Kvůli souběhu obrovského množství veteránských akcí, které se o posledním dubnovém víkendu konaly, letos poprvé v historii nemuseli organizátoři posádky odmítat.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Start a cíl je tradičně v obchodním centru v Tuchoměřicích.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto
Startu předcházely přípravy posádek i strojů.
Autor: Škoda Auto
Veteránské škodovky na rally 7 Castles Trial
Autor: Škoda Auto