4. Autoalarm burcuje ulici a někdy také vězní zloděje

aktualizováno 
- Autoalarm je v žebříčku elektronických ochranných systém ů prvním z aktivních. Na rozdíl od pasivní techniky, která vůz jenom mlčky zamyká, vyřazuje z provozu či jinak blokuje, se alarm staví zloději tváří v tvář.
Autoalarm je v žebříčku elektronických ochranných systém ů prvním z aktivních. Na rozdíl od pasivní techniky, která vůz jenom mlčky zamyká, vyřazuje z provozu či jinak blokuje, se alarm staví zloději tváří v tvář. V jednodušších verzích spustí rámus a varovně bliká, dokonalejší provedení vžene do kabiny plyn či s pobertou zastaví a zamkne všechny dveře v okamžiku prvního sešlápnutí brzdy. Zní to slibně,ale je poctivé přiznat, že ve lhostejném Česku má obyčejnější alarm zásadní handicap: troubící a blikající auto u chodníku málokoho vzruší a přiměje k ochraně cizího majetku.

Přesto alarm zaslouží respekt. »Ve většině případů bývá jednookruhovým, ale i tříokruhovým imobilizérem, takže po uvedení do pohotovosti rozpojí v autě až tři elektrické okruhy,« upozorňuje Martin Pajer, ředitel pražské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel a jejich zabezpečení. »Alarm střeží všechny vstupy do vozidla dveře i víka motoru a zavazadlového prostoru. Lze k němu připojit řadu čidel a rozšířit tím funkci. Například náklonové čidlo reaguje na pokus o naložení auta na odtahový vůz, otřesové čidlo zaznamená snahu o rozbití okna, prostorové čidlo chrání vnitřní prostor vozidla a podobně.« Protože profesionální zloději umějí napodobit kód dálkového ovládání, doporučují experti alarm s plovoucím - proměnným kódem, který nepovolané odjištění systému komplikuje. »Z praxe plyne,že zkušený zloděj si s alarmem poradí podle typu do dvaceti minut,« tvrdí Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. Nicméně ne každý zloděj je profesionál, a také čas zdolání alarm u není nejhorší. Vždyť jiná zařízení, o nichž jsme informovali v předchozích dílech seriálu, odolávají třeba jen vteřiny či pár minut. A utoalarm stojí od 3500 do 13 000 korun ve verzích v tuzemsku obvyklých. »Technika však jde rychle kupředu a nové výrobky svou složitostí, způsobem ovládání a komfortem různých funkcí již předběhly kapesní databanky a ovladače mají až šestnáct možností volby. Však také návod k použití může zahrnovat dvacet stran textu,« říká Michal Roček a upřesňuje, že cena takového zařízení se pohybuje kolem pětadvaceti tisíc korun. Jindřich Sojka, pražský obchodník s autodoplňky,ví, že nejlevnější autoalarm y kupují lidé, kteří původně měli zájem jen o dálkové ovládání centrálního zamykání vozu. »To stojí zhruba dva tisíce korun, zatímco za alarm, k němuž dálkové ovládání centrálu také patří, se platí jen zhruba o patnáct stovek víc,« podotýká Jindřich Sojka. Sám však doporučuje alarm y s plovoucím kódem, které lze pořídit od čtyř a půl tisíce korun. »Perspektivnější je nákup u značkových prodejců než na tržištích se zbožím nejistého původu,« dodává. Aktivním ochráncem automobilu, který v mnohém připomíná alarm, je pager. »Ten sice v autě nevydává zvukové ani světelné signály, ovšem prostřednictvím malého přijímače inform uje na vzdálenost pěti set metrů až tří kilometrů v nezastavěném prostředí o tom, že do vozidla někdo vnikl,« popisuje funkci zařízení Martin Pajer. Pager, který vůz střeží při parkování na ulici i v garáži, stojí od 3500 do 9000 korun. V olba typu je dána podmínkami, v nichž má zařízení pracovat. »Jestliže k alarm u v akci jsou mnozí lidé na ulici lhostejní, varuje pager při pokusu o krádež auta přímo jeho majitele,« zdůrazňuje hlavní přednost pageru Jindřich Sojka.


Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz