Neděle 19. září 2021, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. září 2021 Zita

Pařížský experiment v ulicích Prahy: 30 vs 50 km/h? Rozdíl je pár sekund

Francouzská metropole rozvířila velkou debatu, když ve většině ulic zavedla maximální povolenou rychlost 30 km/h. Od odpůrců se ozývá, že se tím zpomalil provoz. Zda třicítka opravdu zásadně zvýší čas strávený za volantem, se rozhodl otestovat v ulicích Prahy videoreportér iDNES.cz Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Celoplošnou třicítku zatím nezavedlo žádné české město. Nicméně například v metropoli radnice namalovaly zóny s třicítkou v rezidenčních částech Prahy 7, v Karlíně a stále více třicítek se objevuje třeba v ulicích Prahy 10.

„Naším cílem bylo snížit počet nehod s chodci. To se týká i dětí a seniorů, kteří se pohybují na přechodech pomaleji. A je zásadní rozdíl mezi tím, když se nehoda s chodcem stane ve 30 km/h nebo v padesáti, takže ty bezpečnostní argumenty jsou pro nás naprosto zásadní,“ říká radní pro dopravu Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení).

Podle policejních statistik se menší rychlost v sedmé městské části osvědčila. Zatímco například v roce 2013 mělo 83 nehod následky na zdraví, v roce 2019 to bylo 52. Za poslední roky navíc nikdo nezemřel.

„Já jsem žádné nevýhody zón 30 zatím nenašel. Všechny nevýhody, které lidé říkají, jsou spíš subjektivními dojmy. V těch rezidenčních ulicích třicítka určitě funguje, protože na to musíme koukat i tím pohledem, že ulice jsou většinou zdrojem či cílem pohybu, jsou to ulice, kde lidé bydlí, kde parkují, takže pokud tam dojedou třicítkou a zaparkují, tak v tom není žádný zásadní rozdíl a naopak to zvyšuje i kvalitu života v dané ulici,“ dodává.

VIDEO: Proč jsou kanály v silnicích jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Třicítkou se v Praze 7 jezdí jen v takzvaných rezidenčních ulicích, naopak na hlavních komunikacích či tam, kde proudí tramvaje, platí stále padesátka.

Zmíněná bezpečnost je hlavním argumentem, proč se třicítky zavádějí. „Dále je to i rozhledový parametr na křižovatkách, protože samozřejmě řidič, který se blíží ke křižovatce nižší rychlostí, tak má daleko víc času vidět kolem sebe a zabránit rizikům, která mohou nastat při vyšší rychlosti,“ komentuje pro iDNES.cz zástupce proděkana Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj.

Další výhodou zón s třicítkou je nižší hluk z aut. Naopak odborníci se podle Lokaje nemohou shodnout na vlivu na životní prostředí. „Je nutné podotknout, že názory se různí, protože víc než maximální rychlost je pro životní prostředí důležitější plynulost dopravy. To znamená daleko důležitější je jet klidně i třicítkou, ale plynule, než na každé druhé křižovatce zastavovat. Právě časté zastavování a rozjíždění je největším znečišťovatelem,“ uvádí.

Navíc, když řidič jede na dvojku či trojku, tak spaluje víc paliva. „Odborná literatura popisuje, že nejmenší vliv na životní prostředí má rychlost mezi 80 a 90 km/h,“ dodává Lokaj.

VIDEO: „Ty debile!“ Učili jsme řidiče bezpečný rozestup od kol

Právě třicítka by mohla zajistit, že doprava bude plynulejší, když auta budou do křižovatek přijíždět postupně a ne se štosovat v koloně.

Jak uvidíte ve videu, reportér Matěj Smlsal si připravil tři pokusy. Při prvním zjišťoval, jakou průměrnou rychlostí člověk opravdu jede, i když povolené maximum je 50 km/h. Poté na 10kilometrové trase s kolegou porovnali, o kolik později přijede do cíle auto, které mohlo jet maximálně třicítkou, oproti tomu, které to mohlo rozpálit až na padesát. A v posledním pokusu zjišťoval, jak se liší brzdná dráha při třicítce a při padesátce.

Třicítka zkapacitní cesty

Průměrná rychlost mimo hlavní tahy – takzvaná last mile – v Praze loni činila přibližně 32 kilometrů v hodině. Ukazují to data globálního systému INRIX. Do tohoto údaje je započítané i čekání na semaforech, rozjezdy či zastavování na přechodech a podobně.

VIDEO: Tajemství semaforů. Takto získáte zelenou dřív

„Zavedení třicetikilometrové rychlosti by s největší pravděpodobností vedlo k mírnému snížení průměrné rychlosti, ale zároveň ke zkapacitnění cest – zkrátila by se doba v kolonách. Ty dopady by ale byly jen velmi malé,“ říká Tomáš Miniberger, ředitel společnosti VARS, která INRIX v Česku zastupuje.

Podle Minibergera by bylo vhodné snížení rychlosti nejdřív otestovat na menších úsecích. „Data dokážeme monitorovat a vyhodnotit třeba i na úrovni jednotlivých ulic. To je cesta, kterou by moderní řízení dopravy mělo jít předtím, než se přijmou plošná opatření.“

Nejpomaleji se na „poslední míli“ podle loňských dat jezdí v Českých Budějovicích – asi 28 kilometrů v hodině. Stejně jako Praha je na tom Brno, nejrychleji se naopak jezdí v Ostravě a Liberci – tam je průměrná rychlost téměř 40 kilometrů v hodině.

Autor:
  • Nejčtenější

Zničené nárazníky, nabouraná auta. Mnozí řidiči neumějí ani najet do myčky

Manévrování autem natěsno ve stísněných prostorách patří k vrcholovým řidičským disciplínám. Se stále mohutnějšími a...

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Bicykly jsou hvězdami autosalonu v Mnichově. Odvezou pivo, nákup i rodinu

Mezinárodní automobilová výstava (IAA) už nechce být jen obyčejnou přehlídkou aut, po přesunu autosalonu z Frankfurtu...

Na nové auto si zákazník počká i déle než rok, dodávky se stále oddalují

Čekací doba na některé nové osobní vozy se až zdvojnásobila. Zákazníci v Česku mohou na objednaná auta čekat i déle než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

C5 je zpátky. Čínský citroën se tváří jako SUV a kombi, není ani jedno

Francouzským automobilkám a Citroënu obzvláště odvaha zkoušet něco nového vlastně nikdy nechyběla. A překvapovat...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Elektroauta jen pro Prahu a Středočechy, propast mezi regiony je obrovská

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů v Česku postupně rostou, mezi regiony však panují obrovské rozdíly. Většina...

Rekord Tesly s šíleným volantem: videohra doprovázená zvukem pračky

Velká pranice v Zeleném pekle pokračuje. Po fiasku před dvěma lety Tesla na Severní smyčce Nürburgringu s modelem S...

Z panduru do kokpitu závodní fabie. Vojáky ohromila střelba do výfuku

Kauza fabia vs. Armáda České republiky již začíná připomínat jihoamerickou telenovelu. Vojáci se svezli s rallyovým...

GLOSA: Bez plánování to nepojede, pane řidiči! Jak se změní život s elektroauty

Premium Pro nekoordinované lidi žijící z hodiny na hodinu, ty, kteří nevědí, co bude zítra, přestane být s přesunem aut k...

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...