Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Autofotka týdne: První škodovka se předvedla nejprve Rakušanům

aktualizováno 
Dřevěná kola, táhla, výkon sedm koní a francouzské jméno. Voiturette A byl vůbec prvním autem značky Laurin & Klement a pro její zakladatele šlo o splněný sen. Po deseti letech výroby velocipedů a motocyklů se továrna z Mladé Boleslavi definitivně zařadila mezi výrobce automobilů a dnes patří mezi nejstarší značky vůbec.

První automobil vyrobený v Mladé Boleslavi se v říjnu 1905 objevil na stránkách renomovaného časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung. | foto: Škoda Auto

Dne 29. října 1905 se v renomovaném motoristickém časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung objevila vůbec první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení na trh.

Fotogalerie

Deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu se díky novému vozidlu o výkonu sedm koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů.

Jméno Voiturette A vycházelo z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto. Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení.

Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1 005 cm3 s výkonem 5,2 kW (7 koní), který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení a automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

„Čechy jsou jednou z kolébek automobilu. Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu naší společnosti,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto.

Řidič až na druhém místě

Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno: „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“

Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla ještě dlouhá, ale už tehdy se začaly objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla. V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vepředu o něco níže před řidičem.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

O rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.

Zlomový rok

Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V. Výroba vlastního vozu byla na spadnutí.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

Ve stejném roce pak byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A, které byly podrobovány jízdním zkouškám. Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry.

Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, která nabízí přibližně 40 variant automobilů a která od roku 1905 vyrobila více než 17 milionů vozů.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Škoda svolá do servisu 90 tisíc superbů druhé generace kvůli směrovkám

Škoda Auto bude na začátku příštího roku svolávat do servisu devadesát tisíc vozů Superb druhé generace. U...

Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Najdete na iDNES.cz