10 let stabilizačního systému ESP

  15:16aktualizováno  15:16
Před deseti lety se do sériové výroby dostal elektronický stabilizační program (ESP). Aktivní bezpečnostní systém firmy Bosch zpočátku dostávaly automobily nejvyšších kategorií. Elektronický strážce, který pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu, se ale rychle rozšířil i do ostatních tříd.

„Studie jednoznačně prokázaly, že díky těmto bezpečnostním systémům se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent", říká Wolfgang Drees, který má podvozkové systémy u Bosche na starosti.

Stále více ESP
Vybavenost nových aut elektronickým andělem strážným je v jednotlivých zemích rozdílná. V roce 2004 bylo v Německu vybaveno systémem ESP asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo ESP asi 39 procent nových osobních automobilů.

Vše začalo vylepšením ABS

V roce 1983 začali vývojáři uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brzdění optimálním seřízením ABS. Bosch začal na systému pracovat a v roce 1987 podal žádost o jeho patentování. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na ostatní jízdní stavy a v březnu 1995 se ESP začalo sériově vyrábět.

V Evropě dostalo ESP v tomto období asi 36 procent aut. V Japonsku a Severní Americe je míra vybavení stabilizačními systémy prozatím nižší: ve Spojených státech asi 10 procent a v Japonsku ještě méně.

Toyota vyhodnotila přibližně jeden milion dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob. Z výsledků vyplynulo, že sériové zavedení stabilizačního systému by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat na polovinu.

Losi, mercedes a ESP

Za rychlým rozšířením stabilizačních systémů stojí losí test, který v roce 1997 zarmoutil automobilku Mercedes. Švédští novináři převrátili v průběhu testu stability  tehdejší žhavou novinku: Mercedes třídy A. Automobilka díky tomu na krátkou dobu dokonce zastavila výrobu "Áček", řešení problému přinesla montáž stabilizačního systému ESP.
Studie amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) říká, že u osobních vozidel v USA, které byly v období mezi roky 1997 a 2002 sériově vybaveny stabilizačním systémem, je počet nehod způsobených řidičem v průměru o 35 procent nižší než u srovnatelné skupiny stejných modelů před zavedením ESP. Počet nehod způsobených řidičem se smrtelnými následky se snížil o 30 procent. Ve třídách vozů SUV  poklesl počet nehod způsobených řidičem podle studie dokonce o 67 procent, počet smrtelných nehod o 63 procent.

Poslední generace stabilizačních systémů dnes zvládá kromě svých základních úkolů (zamezení smyku, protiblokovací systém a regulace prokluzu) také další funkce.

SUVčka dostala „Hill Descent Control“, který při sjezdu z prudkého kopce udržuje konstantní rychlost. Následují funkce snižující nebezpečí převrhnutí, nebo ochrana proti rozkývání přívěsů.

ESP pomáhá řidičům i při rozjezdech do kopce. Po uvolnění brzdového pedálu ponechá až 2 sekundy zabrzděná kola a zamezí tak nechtěnému couvnutí.

Elektronické stabilizační systémy
(ESP = DSC = AHS = PSM = VSC = VDC)

Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček, nebo na kluzkém povrchu. Stabilizační systém během jízdy vyhodnocuje množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen - v rámci fyzikálních zákonů - vůz vrátit do původního směru.

Jízdní situace je vyhodnocována z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.

Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.

Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily. Automobilka začne podle...

Najdete na iDNES.cz