Výstava EICMA v Miláně je v současnosti hlavním světovým motocyklovým veletrhem, kam všichni výrobci směřují vyvrcholení svého úsilí. Pro veřejnost je otevřená od čtvrtka 19. listopadu do neděle 22. listopadu, a jestli vás fascinují motocykly, pak sem musíte aspoň jednou za život vyrazit.
Letenky do Milána jsou kvůli velké konkurenci dopravců cenově dostupné a vyplatí se spíše než cesta autem. Ale na výstavu si vyhraďte celý den, je opravdu obrovská a vstupné 21 eur za to rozhodně stojí. A co jednotlivé značky vlastně návštěvníkům představí?
Domácí značky: Aprilia, Ducati, Moto-Guzzi
Italové si pro svoji výstavu schovávají to nejlepší a své novinky pečlivě tají. Značka Ducati pouze oznámila představení dvou úplně nových modelů v kategoriích, kde zatím neměla žádné zastoupení, v kuloárech se tedy šušká o cruiseru a velkém cestovním enduru s pořádnou výbavou do terénu a velkým předním kolem. Od Aprilie se v Miláně očekává představení závodního stroje pro MotoGP 2016. Značka Moto-Guzzi ukáže nový bagger s motorem s typickým válci do stran 1 400 ccm, který by měl být hodně podobný nádhernému konceptu Moto-Guzzi MGX21.
Koncept Moto-Guzzi MGX21
Japonská „velká čtyřka“: Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha
Japonské značky si stále drží většinu světového trhu motocyklů a hned tak se to nezmění. V Miláně se ukážou zajímavé koncepty, které do budoucna sázejí na využití dvou předních kol i u větších motocyklů, a možná že i první produkční modely. To již před výstavou naznačila Yamaha konceptem LMW08H s odvážným zavěšením předních kol s odpružením na vnější straně nebo Honda s konceptem Neowing se zajímavým motorem, čtyřválcovým boxerem s dvěma dvojicemi protilehlých pístů, navíc posíleným přídavným elektromotorem pro lepší akceleraci a zvýšení špičkového výkonu.
Japonci usilovně pracují i na elektrickém pohonu, o tom svědčí třeba koncepty Yamaha PES2 a Yamaha PED2 s kazetovou konstrukcí baterie, kterou lze vyjmout a vložit do jiné motorky nebo vyměnit za nabitou. Silniční koncept PES2 se chlubí jednostranným zavěšením předního kola, které navíc také obsahuje pohon elektromotorem.
Honda zase elektromotorem vybavila zatím nejprodávanější jednostopý stroj na celém světě, moped Honda SuperCub EV, a představila také jeho inovovanou benzinovou verzi.
Kawasaki a Suzuki zase sázejí na současný automobilový trend „downsizingu“, kdy se kvůli neúprosným emisním normám začínají prosazovat menší zdvihové objemy doplněné turbodmychadlem. Kawasaki už loni představila úspěšný litrový „hypersport“ přeplňovaný pomocí kompresoru, který ze sebe v otevřené závodní verzi umí vyždímat neuvěřitelný výkon 300 koní. Do budoucna firma pracuje i na menším objemu, zatím ovšem ukázala jen jeho skicu.
Také Suzuki již ukázala koncept Recursion a pohonnou jednotku s přeplňováním. Navíc předvedla zajímavého křížence mezi mopedem a jízdním kolem Suzuki Feel Free Go! s malým padesátkovým motorem s extrémně nízkou spotřebou.
Když se podíváme na avizované produkční modely pro sezonu 2016, můžeme se těšit na celou řadu méně či více inovovaných modelů, ale hlavním japonským hitem příští sezony zcela jistě bude velké cestovní enduro Honda CRF1000L Africa Twin. Tento stroj oprášil slávu svého předchůdce a slibuje stejně lákavou kombinaci dobrých vlastností v terénu, na silnici i na dálničních přesunech. Litrový řadový dvouválec je naladěný na 95 koní výkonu a bude možné si jej objednat i s dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Zbytek Evropy – BMW, Triumph, KTM
Nové stroje Triumph Bonneville jsme už představili v samostatném článku (zde). Německá značka BMW by měla v Miláně vsadit na retro vlnu a předvést verzi modelu BMW NineT upravenou pro drsnější výlety i do terénu. Hlavní očekávání však směřuje k nové řadě maloobjemových jednoválcových motocyklů BMW G300. Jejich styl značka BMW již naznačila pomocí barevného konceptu BMW G310 Stunt.
Rakouská značka KTM se v Miláně pravděpodobně pochlubí závodním speciálem pro MotoGP 2016. Právě před týdnem totiž úspěšně skončil první oficiální test nového speciálu na okruhu na rakouském Red Bull Ringu.
Zbytek světa – Indie!
Americké značky se více orientují na domácí trh a v Miláně uvidíme modely představené již v létě. Ovšem hodně velké překvapení slibuje indická značka Royal Enfield, která do Milána přiveze jednoválcové cestovní enduro Himalayan.