Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pro čezetu přes půl republiky. Slavná značka parádních motorek slaví

  10:30
Každý motocyklový nadšenec zná Strakonice, odkud několik desetiletí putovaly známé motocykly značky ČZ do celého světa. V těchto dnech si Strakonice připomínají 95. výročí od založení firmy.
Strakonické "čezety" slaví 95. výročí založení značky.

Strakonické "čezety" slaví 95. výročí založení značky. | foto: Josef Lejsek

Na parkovišti „čezety“ se při oslavách sešly více než dvě stovky legendárních motorek, skútrů či jízdních kol. „Měl jsem čízu sto padesát céčko a pak sto pětasedmu sportku, která jezdila jak z praku,“ vzpomíná na svůj strakonický vozový park 31letý Petr z Českých Budějovic. „Pro mojí první čízu jsme jeli s kamarádem až do Rožnova pod Radhoštěm. Smáli jsme se, že se vyráběla vlastně za humny a my musíme pro pěkný kousek jet přes celou republiku,“ vypráví s tím, že se  po čase rozhodl pro kompletní renovaci motocyklu.

Na řadu přišlo rozebrání do posledního šroubku a veškeré díly se vezly na opískování. „Když chcete dělat nový lak, tak prostě musíte všechno původní dostat dolů. Nakonec zvítězil odolný černý komaxit. Musel jsem pak znovu nechat vyplést a vycentrovat obě kola, koupit pneumatiky, nová ložiska, některé díly. Pak už jenom skládáte a u toho se vztekáte, protože je to přeci jen padesát let starý stroj a všechno nejde podle vašich představ,“ směje se příznivec veteránů.

„Měl jsem takzvaného Kominíčka, tedy chudší verzi bez některých chromovaných dílů, nakonec jsem motorku odvezl písmomalíři, který udělal krásné bílé linky. Snažil jsem se, aby všechny odstíny i provedení maximálně odpovídalo originálu,“ říká Petr a doplňuje, že bez pomoci šikovných kamarádů by renovace trvala o mnoho déle.

Od roku 1929 začala strakonická továrna vyrábět kola, ke kterým zanedlouho přibyl malý pomocný motorek. O rok později vyjel z továrny první motocykl ČZ 76, takzvaný Kaktus. Ve třicátých letech sjížděly z továrních linek další známé typy, například ČZ 175 Tourist, ČZ 250 Sport či vrcholová verze ČZ 500 Tourist. Od poloviny 40. let přišly na řadu menší kubatury 125 a 150 ccm v označeních A, B, C a T.

„Měl jsem céčko z roku 1952. Protože byla bez dokladů, udělal jsem si veteránské testace a jezdil se značkami se zelenými písmeny. Jezdili jsme s kamarády na různé veteránské srazy, ale občas jsem ji protáhl i do práce. Dokonce jednou mě na přechodu zastavil jeden člověk a chtěl si mě fotit. Číza se prostě líbila a jezdila opravdu parádně. Ale musel jste si vybírat kvalitní cesty, protože tehdejší pérování nebylo nic moc,“ vzpomíná nadšenec, který nakonec zrenovovanou ČZ 150 C prodal.

„Chtěl jsem prostě jezdit, dál i rychleji. Na to céčko moc nebylo, takže jsem opět sáhl po čezetě. Kamarád mi dohodil sto pětasedmu sportku, jako měl on. To bylo oproti céčku letadlo. Tu jsem koupil v původním stavu, jen jsem doléval benzin, olej a měnil žárovky. Se sportkou jsem už v pohodě stačil na výletech moderním motorkám,“ dodává bývalý majitel dvou strakonických motocyklů, na kterého však doma čeká v předrenovačním stavu rozebrané jízdní kolo ČZ.

Motocykly značky ČZ patřily už v předválečném Československu k nejrozšířenějším jednostopým motorovým vozidlům. Později se spolu s konkurenčními jawami staly oblíbeným exportním artiklem socialistického průmyslu. Po rozpadu východního bloku však zájem o české stroje opadl a výroba motorek byla ve Strakonicích ukončena. Strojírenská společnost ČZ nicméně existuje dodnes, v těchto dnech si připomíná 95 let od svého vzniku.

Národní podnik České závody motocyklové byl počátkem 90. let přeměněn na akciovou společnost a zprivatizován kuponovou metodou. K potřebné modernizaci jeho výrobního programu měla přispět italská Cagiva. Společná firma ČZ-Cagiva se však od vzniku potýkala s problémy, které vyústily v její likvidaci v roce 1998. Akciová společnost ČZ však přežila a dnes se soustředí zejména na produkci komponentů pro automobilový průmysl a výrobu řetězů, obráběcích strojů a vysokozdvižných vozíků.

Víc než pistole proslavily strakonickou zbrojovku motorky

Továrna nesoucí název Jihočeská, později jen Česká zbrojovka, začala vyrůstat na okraji Strakonic v září 1919. Původně se v ní vyráběly vzduchovky, pistole a kulomety. Koncem 20. let minulého století koupilo vedení zbrojovky producenta součástí jízdních kol z Kralup nad Vltavou a nedlouho poté ve Strakonicích vyvinuli kolo poháněné spalovacím motorem.

První stroj, jenž už snesl označení motocykl, uvedla Česká zbrojovka na trh v polovině 30. let. Šlo o model 175, kterého se prodalo téměř 22 tisíc kusů. Ještě do vypuknutí druhé světové války představila firma i stroje s motory o zdvihovém objemu 250 a 350 kubických centimetrů. Vrchol nabídky tvořil "půllitr" ČZ 500, který si v neobvyklém bílo-zlatém provedení našel cestu do garáží papežské gardy.

Společnost ČZ se rychle vyšvihla mezi největší výrobce jednostopých motorových vozidel v předválečném Československu. Okupace však její rozkvět zastavila, neboť přednost měla zbrojní výroba. Po válce pak na strakonický podnik, stejně jako na řadu dalších průmyslových firem, čekalo znárodnění.

V rámci plánovaného hospodářství byla "čezetě" přidělena produkce motorek o objemu 125 kubíků. Její největší konkurent Jawa měl vyrábět stroje s dvojnásobným zdvihovým objemem. Toto rozdělení ovšem nevydrželo dlouho, a ve Strakonicích se tak v průběhu 50. let vrátili k výrobě silnějších motorek, jež v období 1954 až 1959 nesly jednotnou značku Jawa-ČZ.

Kromě motorek pro běžné ježdění vyvíjeli ve Strakonicích i závodní speciály. Vrcholem byl typ 860, poháněný unikátním čtyřdobým čtyřválcem, jehož tvůrcem byl respektovaný motocyklový konstruktér František Pudil. Do závodů mistrovství světa však tento jedinečný stroj příliš nezasáhl. V roce 1972 totiž přišel příkaz "shora", a továrna musela s účastí na silničních motocyklových závodech skončit.

Zhruba od poloviny 60. let začal stát omezovat investice do vývoje nových typů motorek, protože jak pravil prezident republiky Antonín Novotný, "do socialismu přeci nepojedeme na motocyklu". Jednostopá motorová vozidla se i pak vyráběla ve velkých sériích, ale uplatnění nacházela hlavně na méně náročných trzích. Když se pak východní blok rozpadl, dostali se českoslovenští výrobci do existenčních potíží.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...