Sobota 14. prosince 2019, svátek má Lýdie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 14. prosince 2019 Lýdie

Francouzská střela, elektrický Wattman vystřelí na 160 za 5,9 sekundy

aktualizováno 
Na elektrické automobily jsme si již zvykli, dokonce i elektrické skútříky nejsou dnes ničím neobvyklým. Ale silný silniční elektrický cruiser je stále rarita. Francouzská značka Voxan však v takovém stroji vidí budoucnost. Zajímavý stroj má být podle výrobce nejsilnějším elektromotocyklem na světě.

Voxan Wattman | foto: Voxan

Wattman by se neztratil jako motocykl v nějakém sci-fi filmu. Má nízkou stavbu, kompletně zakrytovaný agregát a mohutná kola. A jak název napovídá, je to elektromotocykl, což z něj dělá stále velkou raritu.

Fotogalerie

Za designem Wattmana stojí Sacha Lakic, který je ve světě designu vcelku známou osobností. Stojí za designem několika motocyklů Voxanu, spolupracuje s Venturi, ale navrhl i motorky pro Yamahu, Piaggio nebo Bimotu. K tomu navrhuje i nábytek a je i architektem.

Wattmanu chybí obvyklý rám, místo něj má samonosný hliníkový skelet, který rám nahrazuje a současně nese veškeré agregáty a baterie. Osmnáctipalcové karbonové ráfky nese vpředu běžná vidlice, vzadu pak dvě dvojité vidlice. Brzdy jsou od značky Beringer. Stroj je pouze jednomístný a váží 350 kilogramů, což je s ohledem na elektrickou výzbroj docela slušná hodnota.

Elektromotor má maximální výkon 147 kW, a to v rozmezí od 7 500 do 10 500 otáček. Maximum točivého momentu 200 Nm nabídne motor od nuly do 6 500 otáček. Eletromotor má v tomto směru nesporné výhody. Voxan udává, že motorka zrychlí na stovku za 3,4 sekundy a na 160 kilometrů za hodinu se dostane za 5,9 sekundy. Druhý sprint je prakticky na rychlostní limit stroje, který je 170 kilometrů za hodinu.

Voxan Wattman

Dynamika elektromotoru je výborná, ale jsou tu i obvyklá omezení. Wattman nese li-ion akumulátory s kapacitou 12,8 kWh. To stačí na stoosmdesátikilometrový dojezd, což je docela slušný výsledek, ale na celodenní jízdu to rozhodně není. Samotné nabíjení přes konektor Combo II je docela rychlé, na 80 procent kapacity stačí půlhodinové připojení. Ze standardní zásuvky pak nabíjení bude trvat mnohem déle, v tomto případě už výrobce podrobnosti neuvádí. Ale nabíječka je integrovaná, takže teoreticky bude možné nabíjet kdekoliv.

Produkce Wattmana bude kusová na zakázku, o ceně se výrobce nezmiňuje, ale zcela jistě nebude nízká. Výrobce hrdě uvádí, že motocykl bude montován ve Francii. Design však vznikl v Monaku, kde dnes značka Voxan sídlí. Jejím majitelem je totiž malá automobilka Venturi, která se aktuálně specializuje na elektrická auta všech možných kategorií.

Voxan byl založen v roce 1995 a vyprodukoval několik malosériových strojů: Roadster, Cafe Racer, Scrambler, Street Scrambler, Black Magic a další. Firmě se příliš nedařilo, takže byla poprvé prodána v roce 2002 a v roce 2009 přešla pod firmu Venturi.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pojízdné stanice měření emisí loví v ulicích auta s vykuchanými výfuky

Nejmladší vozový park má z České republiky bezpochyby Praha. I po hlavním městě se ovšem pohybuje velké množství aut,...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

První úpravy jsem dělal na Jawě Mustang, směje se světový stavitel motorek

První jízdu absolvoval na Stadionu S11, první úpravy dělal na Jawě Mustang. To mu bylo jedenáct. Dnes je Davidu Zimovi...

Výstava motocyklového umění se přestěhovala. Původní Továrnu zbourali

Výstava unikátních motocyklových přestaveb All Ride Show se letos koná na nové adrese. Holešovická Továrna, kde se...

Indická jawa dorazí do Česka příští rok. Už jsme na ní jeli

Snili jsme o ní dvacet let, a když se teď nad ní skláníme, najednou nějak nevíme, kam s myšlenkami. První opravdovou...

Konec motocyklové sezony. Nahoru vyjedou jen nejlepší, zbytek se kutálí dolů

Pády a lety vzduchem na motorce zakončily tradičně sezonu v Chýnově. Letos se pod tamním prudkým kopcem sešli jezdci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz