„Sembra una vespa! (vypadá jako vosa),“ prohlásil Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nové motorky. A když se k tomu přidal bzučivý hlas motoru, bylo jméno Vespa na světě. Nejslavnější skútr vyjel z továrny v toskánské Pontedeře před 75 lety. Podívejte se do jejich rodinného alba a projděte si první modely i limitované edice.
Autor: Vespa, Profimedia.cz
Pokud někde Vespa, jako ji známe dnes, zdědila své křivky, je to od prototypu MP6, který už představil všechny klíčové body. MP6 pochází z pera Corradina d´Ascania a vznikal ve městě Fornacette, přibližně pět kilometrů západně od Pontedery.
Autor: Piaggio Group
Vespa 98: minimalistická, elegantní, přesto na rok 1946 hodně nekonvenční. Číslo 98 odkazuje na objem motoru a u tohoto čísla to všechno začalo: důmyslné řešení a technologie inspirovaná zkušenostmi z výroby letadel posílalo z výrobní linky malý (ve srovnání s motorkami, jiná konkurence nebyla), stabilní a lehce ovladatelný stroj pro všechny.
Autor: Piaggio Group
Vespa 125: dva roky po uvedení na trh bylo třeba vyhovět přání zákazníků, kterým už nestačila maximální rychlost 60 kilometrů v hodině, a zvýšit výkon motoru. Tohoto modelu se prodalo asi 35 tisíc kusů. Největší inovací je přidání vinutých pružin, které významně zvýšily komfort jezdců.
Autor: Piaggio Group
Vespa už jde dobře na odbyt, ale Piaggio chce rozšířit zákaznickou základnu. Na jaře 1952 přichází na trh model Vespa 125 U: utilitaria, neboli praktická. Nemá tolik chromovaných detailů, dostupná byla pouze v jedné barvě, kryt motoru je menší, ale přední světlomet se přesouvá nahoru na řídítka. Navzdory nižší ceně se model nesetkal s úspěchem, jediná série čítala 6 tisíc kusů a většina z nich se prodala v zahraničí.
Autor: Piaggio Group
Vespa 125 sidecar: Se silnějším motorem přichází i různé variety Vespy 125, jako například model Flessibile (hydraulický tlumič v kombinaci s přední pružinou, nahrazení řadícího táhla modernějším lankem, pružné uchycení řídítek, tlumič výfuku, koncové světlo), nebo model sidecar (na snímku) se třemi koly a možností pohodlně svézt spolujezdce.
Autor: Piaggio Group
Vespa GS 150: Gran Sport patřil k nejoblíbenějším modelům a dodnes je sběratelskou libůstkou, Jedná se o první sériově vyráběný sportovní skútr. Jeho motor o síle osmi koňských sil poprvé dosahuje vytoužené rychlosti 100 km/h.
Autor: Piaggio Group
Vespa GS 150: Delší sedlo umožňuje aerodynamičtější pozici jezdce, přibyl čtvrtý rychlostní stupeň a osmipalcová kola byla vyměněna za desetipalcová. Řídítka byla vyrobena za pomoci vysokotlakého lití a měla integrovaný rychloměr do 120 km/h.
Autor: Piaggio Group
Vespa 150: stopadesátka hrála v rodině Vespy vždy důležitou roli. První byla představena v roce 1954. Už od začátku se počítalo s umístěním předního světlometu na řídítka a tento rys se roku 1958, kdy se začal vyrábět model VBA, stal jasným poznávacím znamením stroje.
Autor: Piaggio Group
Vespa 150 VBB: Stopadesátky již měly rotační dávkování paliva řízené pístem, díky tomu se snížilo množství oleje v palivové směsi ze šesti procent na dvě a došlo k úsporám paliva. Toto řešení přešlo na všechny Piaggiem vyráběné skútry.
Autor: Piaggio Group
Vespa 125 VNA: První stopětadvacítka moderní doby, která má světlomet usazený na řídítkách a řídítka vyrobena vysokotlakým litím, ne z ocelových trubek. S tímto strojem Piaggio radikálně změnilo techniku vysokotlakého lití: díky Masrhallovu plánu získalo z USA speciální formy ulehčující montáž a od roku 1958 se svařovaly dvě poloviny kapotáže uprostřed.
Autor: Piaggio Group
Vespa 160 GS: model 150 měl velký úspěch, a tak se v Piaggiu rozhodli u příští modelové řady zvýšit objem motoru. Přesný objem stošedesátky byl 158,5 cm3 a toto zvýšení se na ní nijak zvlášť nepodepsalo – k dosažení maximální rychlosti 100 km/h to nestačilo. Nicméně stošedesátka měla světle šedou barvu, čistší tvar sedla a mírně pozměněnou kapotáž. První série dostala malý kastlík dozadu pod sedlo.
Autor: Piaggio Group
Od pohledu kvalitnější, tak by se dal charakterizovat model 105 GL, neboli Gran Lusso – nejluxusnější. Vyráběl se v letech 1962–1965 a byl reakcí na útok jediné konkurentky: Lambretty, která se začala prosazovat počátkem šedesátých let.
Autor: Piaggio Group
Vespa GL 150: Model Piaggio představil na výstavě v Miláně roku 1962. Vycházel z běžné stopadesátky, ale byl navržen specificky pro cestování, měl desetipalcová kola, účinnější brzdy a elegantnější tvar. Štíhlejší přední blatník, chromované označení a hliníkové lišty. Zaoblené tvary ustoupily hranatějším detailům (světlomet) předpovídajícím nový trend. GL se vyráběla ve slonovinové a hliníkové barvě.
Autor: Piaggio Group
Vespa 90 SS: devadesátková vespa měla kvůli slabšímu výkonu u zákazníků stejně slabší odezvu, a tak se Piaggio rozhodl vyrobit malou Vespu s jednoznačně sportovní charakteristikou. Modifikací prošel stopětadvacítkový motor se čtyřstupňovou převodovkou, u kterého dosáhli výkonu 6 koňských sil. Ale i vzhled: kvůli aerodynamice se zmenšil kryt nohou, zúžila se řídítka zahnutá dolů, rezervu mezi nohami držela falešná benzinová nádrž - ve skutečnosti vyčalouněná přihrádka na rukavice - na kterou mohl jezdec zalehnout při sportovní jízdě.
Autor: Piaggio Group
Vespa 150 Super: model se vyráběl v letech 1965-1979. Vespa měla čtyřrychlostní dvoutaktní motor a oproti ostatním soudobým 10” modelům používala dřívější rozměr kol 8 palců.
Autor: Piaggio Group
Vespa 180 SuperSport: nahradit generaci úspěšných GS skútrů nebylo snadné. Motor dosáhl zvýšení objemu ze 160 na 180 cm3 (přesněji 181,1) a skútr se prodával čtyři roky.
Autor: Piaggio Group
Vespa 180 Rally: pak už následovala rodina skútrů zvaná Rally. Piaggia přestaly zajímat hranaté tvary a vrátil se zpět k oblosti. Přední kulatý světlomet dostal silnou chromovou obroučku, jinak byl model jednodušší než jeho předchůdci – bez lesklých kovových lišt na krytech motoru a blatnících, aby usnadnil cestování. Než se začala vyrábět dvoustovka, odjelo z továrny 26 tisíc exemplářů.
Autor: Piaggio Group
Vespa 125 Primavera: začala se vyrábět v 1967 a celých deset let, až do nástupu modelu ET3, byla první volbou mnoha šestnáctiletých zákazníků, kteří právě dostali řidičské oprávnění. Není tedy divu, že se jí prodalo přes 260 tisíc kusů. Motor měl výkon 5,6 koňských sil a dokázal vespu rozpohybovat až na 90 kilometrů v hodině, tedy o deset kilometrů více než předchozí model. Přibyla přihrádka na rukavice v levém krytu motoru nebo háček na tašku v přední části sedla.
Autor: Piaggio Group
Vespa GTR 125: je to předchůdce oblíbené Primavery, který už patřil do rodiny velkých skútrů vhodnějších spíše pro cestování než k jízdě po městě a dojíždění do školy.
Autor: Piaggio Group
Vespa 150 SprintVeloce: model vyjížděl z továrny v letech 1969-1979, tedy deset let. Měl čtyři rychlosti, dvoutaktní motor. „Je to první model s tříkanálovým motorem a poslední model před typem PX,“ vysvětlil znalec vesp a prezident Vespa Clubu Praha Tomáš Dostál.
Autor: Piaggio Group
Vespa 50 Special: model vyjíždějící z továrny Enrica Piaggia v letech 1969–1983 si oblíbili už čtrnáctiletí řidiči a za léta své výroby se stal bestsellerem – za 14 let se prodalo 753 637 těchto skútrů. Special byl hranatější – na řídítkách i světlometu, logo na blatníku bylo větší a přední část „zdobila“ plastová kravata v kontrastu s lakem. V roce 1972 dostal desetipalcová kola místo devítipalcových, o tři roky později i čtyřstupňovou převodovku.
Autor: Piaggio Group
Vespa 50 Elestart MU: konečně se dostalo i na ženy. Nová padesátka představená v Miláně v roce 1969 dostala zámek do středu řídítek a: elektrické startování. K nakopnutí vespy už tedy nebylo potřeba tolik síly. Na levou stranu kapotáže přibyla malá dvířka, za která výrobce umístil baterie elektrického startéru a na účet za skútr dalších 30 tisíc lir navíc. Elestart předběhl svou dobu a přišel do let, kdy ještě většina motocyklistů používala bez reptání startovací páku. A taky cena: model stál 132 tisíc lir, v době, kdy byla průměrná mzda 123 tisíc lir. Elestartu se prodalo jen něco přes 7300 kusů.
Autor: Piaggio Group
Vespa 100 Sport: jestliže se nějaký model těšil popularitě za oceánem v USA, byla to Vespa 100 Sport, a to kvůli legislativní výhodě. „Tento typ se vyráběl v letech 1978 až 1993, měl dvoutakt a vycházel z Vespy 90, jen objem motoru byl zvětšen na 100 cc,“ doplnil znalec vesp z pražského Vespa Clubu Tomáš Dostál.
Autor: Piaggio Group
Vespa Rally 200: rychlost, technologiew a elegantní styl. Experti na skútry považovali tento model za vlakovou loď značky. Jako první měl španělský elektrický startér Femsa a automatické vstřikování oleje do benzinu. „200 Rally se vyvinul se stoomsdesátky a pro skalní příznivce Giuseppa Caua, legendárního testovacího jezdce z Pontedery, představuje dokonalou esenci konceptu Corradina d’Ascania,“ popisuje model kniha Vespa: dějiny legendy od počátku do současnosti.
Autor: Piaggio Group
Vespa 125 Primavera ET3 je posledním modelem malých vesp, tzv. „Vespini“ - štíhlejších a lehčích skútrů s napevno přivařenými kryty motoru. ET3 byla uvedena na trh v roce 1976, měla elektrický startér a torpédovitý výfukový systém.
Autor: Piaggio Group
Vespa TS 125: od roku 1975 se po tři léta vyrábí model TS 125 se čtyřmi rychlostmi a dvoutaktním motorem. „Model je podobný Sprint Veloce, liší se od něj jen menším obsahem, kastlíkem před koleny jezdce a rezervním kolem pod zadním levým krytem,“ vysvětlil Tomáš Dostál.
Autor: Piaggio Group
Vespa PX 125: Nuova Linea, neboli Nová řada, velikostně propojila všechny modely a výsledkem byl znatelně vylepšený a nejdéle vyráběný model - PX se vyráběl čtyřicet let až do roku 2017, kdy ho Piaggio v tichosti stáhlo, protože již nešlo motor upravit tak, aby splňoval emisní normu Euro 4. Za tu dobu spatřily světlo světa přes tři miliony kusů modelu PX.
Autor: Piaggio Group
Vespa PK 50: počátkem osmdesátých let přišlo Piaggio s nápadem obnovit nabídku řady „Vespino“ – malých vesp. Model PK 50 převzal štafetový kolík od Special 50, představil se na výstavě v Kolíně v roce 1982. Skútry měly hranatější tvary a už nebyly celoplechové – horní část řídítek byla z plastu. Prodloužila se také vzdálenost mezi řídítky a sedlem, čímž se zvýšila ergonomie skútru. Protiskluzové pásky na podlážce nahradila guma.
Autor: Piaggio Group
Vespa PK 125: postranní kryty motoru se zavíraly na panty: zprava byl přístup k motoru, nalevo pak do úložného prostoru. Motor padesátky měl výkon 1,5 koňských sil a rozjel skútr na 40 km/h, stopětadvacítka pak 6,8 k.
Autor: Piaggio Group
Vespa PK 125 S Automatica Elestart: verze s elektrickým startováním, se směrovkami a přihrádkou na vnitřní straně krytu nohou
Autor: Piaggio Group
Vespa T5: série PK a slabší skútry se na konci osmdesátých let potýkají s konkurencí, protože mladé zákazníky najednou začínají přitahovat výkonnější endura a street biky. A tak přišla nejrychlejší čtyřrychlostní Vespa 125 s dvoutaktním motorem. Dostala označení T5 a vyvine rychlost až 108 km/h. Sportovní skútr s plastickým spojlerem, obdélníkovým světlem, černým motorem a kryty kol. Skútru se říká také Pole Position: na počest účasti Piaggia ve sponzoringu kvalifikací F1. Skútr dostal během sezony každý jezdec, kterému se v kvalifikaci podařilo zajet nejlepší čas.
Autor: Piaggio Group
Vespa 50 Special revival: opět nádherné zaoblené tvary, návrat do minulosti, odkaz na sedmdesátá léta – série byla omezena na 3 tisíce kusů, každý kus byl označený vlastním sériovým číslem. Dostupný byl v rudé metalíze, modré a stříbrné barvě. Skútr je přepracovaným modelem R bez platové kravaty, s kulatým světlometem a desetipalcovými koly. Jeden z exemplářů s označením 0001 stojí v muzeu v Pontedeře.
Autor: Piaggio Group
Vespa ET2 50: v roce 1996 začala psát Vespa novou kapitolu svých dějin: přišel nový motor, design i kapotáž. ET se radikálně odlišuje od všech svých předchůdců. Nově jezdcům nabídl automatickou převodovku a zcela moderní vzhled. Ale v době, kdy ocelovou konstrukci konkurenčních skútrů zcela pokrýval plast, drželo se Piaggio zavedené klasiky a plechové kapotáže, což udrželo exkluzivitu a stabilitu jízdy. Dva postranní kryty vzadu stále zůstaly, i když byly jen estetickým prvkem, protože motor byl nyní usazený doprostřed skútru a zmizela i rezervní pneumatika.
Autor: Piaggio Group
Vespa ET4 125: u tohoto modelu představila Vespa čtyřdobý dvouventil, u ET2 pak první dvoudobý motor s přímým vstřikováním, který dokázal omezit spotřebu paliva o třicet procent a emise o sedmdesát procent. „Pro malé dvoudobé motory, které se přestávaly používat kvůli stále přísnějším emisním normám, to byl zvrat,“ popisuje kniha Vespa: dějiny legendy od počátku do současnosti.
Autor: Piaggio Group
Vespa Granturismo: v roce 2003 se k nadčasovému modelu PX připojil 138. model v historii značky, GT. Byl dostupný ve dvou objemových verzích: 125 a 200 cm3. Plechová kapotáž zůstala, nově měl skútr dvanáctipalcová kola, přední a zadní kotoučové brzdy, vyklápěcí stupačky pro spolujezdce a úložný prostor pro helmu pod sedlem. Motory byly poprvé chlazeny kapalinou, přístup vzduchu k chladiči vyřešila elegantní ventilační mřížka na boku. Jedním z charakteristických prvků prvního GT bylo koncové LED světlo zapuštěné do kapotáže, které ale u kritiků neprošlo a záhy jej nahradilo konvenční koncové světlo.
Autor: Piaggio Group
Vespa GTS 250: jestliže je kromě stále přetrvávajících elegantních křivek ještě něco, čeho se firma Piaggio drží jako klíště, tak jsou to limitované edice k různým výročím. Vespa GTS 250 spatřila světlo světa v roce 2005 a představuje praktický vývojový stupeň velké sportovní vespy, vytvořené o padesát let dříve. Přibyl systém ABS a kontroly trakce.
Autor: Piaggio Group
Vespa LX se vyrábí od roku 2006 a je 139. modelem za 60 let dějin Vespy. Navazuje na model ET, avšak prošel estetickými změnami a zbohatl na výbavě – vzadu zůstalo desetipalcové kolo, ale průměr toho předního se zvětšil na jedenáct palců kvůli lepší stabilitě a ovladatelnosti. Model nabídl čtyři motory – dvoudobou a čtyřdobou padesátku, čtyřdobou stopětadvacítku a stopadesátku. LX byl prvním malým modelem, který dostal elektronické vstřikování.
Autor: Piaggio Group
Vespa GT 60 Limited Edition: hrdý vlajkonoš oslav šedesátiletého výročí Vespy. Pouhých 999 exemplářů se velmi záhy dostalo do hledáčků sběratelů. GT 60 má dvoumístné sedlo a přední světlomet se na počest modelu „98“ přesunulo zpět na blatník – prázdné místo skryl malý tónovaný štítek. Na minulost odkazují „holá“ kovová řídítka i fanouškům dobře známá barva s kódem „šedá 725“.
Autor: Piaggio Group
Vespa GTV 250: tato krasavice se vyráběla ještě donedávna, v letech 2006–2012. Jezdcům nabídla čtyřtakt a variátor. „Vycházela z modelu GTS, ale měla přední světlo umístěné na blatníku po vzoru modelů ‚faro basso‘ z padesátých let. Taktéž řídítka jsou jiná než u GTS,“ upřesnil prezident Vespa Clubu Praha Tomáš Dostál.
Autor: Piaggio Group
Vespa LX 50 HyS ibrida: dlouhý a těžce zapamatovatelný název označoval prototyp čtyřtaktní hybridní vespy. Motor 502cc byl kombinovaný s elektrickým pohonem. „Model už měl systém rekuperace, elektromotor o výkonu 1kW a 24V baterie. Vyvinul rychlost 25 km/h, ale dojezd byl jen 20 kilometrů,“ popsal znalec vesp Tomáš Dostál.
Autor: Piaggio Group
Vespa 125 LXV: model let 2006–2012. Opět čtyřtaktní motor s variátorem. Podobně jako GTV 250 i Vespa 125 LXV odkazovala na padesátá léta zvláštně řešeným světlometem a trubkovými řídítky. Jinak byla shodná s typem LX.
Autor: Piaggio Group
Vespa GTS 300 Super: vyrábí se od roku 2012 a jedná se o drsnější verzi Vespy GTS 300 a moderní interpretaci klasiky – modelu 150 GS. Od modelu GTS jej jednoznačně odlišuje mřížka chladiče s horizontálními štěrbinami.
Autor: Piaggio Group
Vespa PX 150 Unita d´Italia: v roce 2011 vyjel z továrny výroční model PX, který oslavoval 150. výročí sjednocení Itálie. „Od sériových se odlišoval trikolorou na předním štítu a na bocích.Tato Vespa se v upravené podobě účastnila i pouštní rally Faraonů (2011),“ doplňuje Tomáš Dostál.
Autor: Piaggio Group
Vespa 946: nápad přišel z čistého nebe a může vás nadchnout, nebo pro něj nenajdete slova. Žádná vespa nebyla tak odvážná jako tato – je klasická i moderní zároveň. Charakteristickým rysem je dynamické velké sedlo, které se v zadní části zvedá nad kapotáž. Zadní část je vůbec rozeznatelná na první pohled díky zapuštěnému koncovému světlu a ventilačním otvorům. Přístrojovka je kompletně digitální.
Autor: Piaggio Group
Vespa Primavera 125: nejznámější Primavera se ve verzi, jako ji známe dnes, vyrábí od roku 2013. Těží ze zkušeností svých předchůdců, je štíhlejší, charakteristickým rysem je přední dělený světlomet, od roku 2018 v LED provedení, a malá ozdoba na blatníku. Sportovní prvky se u ní krásně snoubí s elegantními rysy, průměr obou kol už byl jedenáctipalcový, od roku 2018 pak dvanáctipalcový. přístrojový panel už byl digitální a lze jej spárovat s chytrým telefonem.
Autor: Piaggio Group
Vespa Sprint 125: hranaté čelní světlo je poctou původnímu Speciálu. Vyrábí se od roku 2017, má sportovnější sedlo a místo nosiče zavazadel u něj najdete dvě madla pro spolujezdce.
Autor: Piaggio Group
Vespa 946 (RED): výjimečná vespa ve výjimečné edici (RED) pro trh v Evropě, USA a Tichomoří podpořila boj proti AIDS, malárii a tuberkulóze společnosti (RED). Organizaci se podařilo vybrat úctyhodných 947 milionů dolarů a Piaggio byla první automoto společností, která s organizací spolupracovala.
Autor: Piaggio Group
Vespa Sei Giorni: na první pohled pozoruhodný model brázdí silnice od roku 2017. Je to speciální verze skútru, která technicky vychází z modelu GTS 300 a byla stvořena na oslavu účasti závodního týmu Piaggio ve starých enduro závodech, kde tehdy skútry z Toskánska získaly devět zlatých medailí.
Autor: Piaggio Group
Vespa Elettrica: rok 2018 vnesl i do závodů Piaggia zcela nový náboj, potřeba elektrifikovat provoz na silnicích se odrazila v tomto modelu, který dokonale spojuje budoucnost a minulost značky. Elettrica vychází z Primavery, je navržena a do posleního kousku vyráběna v Pontedeře. Maximální rychlost je 70 kilometrů v hodině a dojezd sto kilometrů. Akumulátor je umístěný pod sedlem, nabíjí se z klasické zásuvky a neprodukuje žádný CO2.
Autor: Piaggio Group
Vespa Primavera – Sean Wotherspoon: pokud se doposud fanoušci vesp hádali, která barva sluší vosám nejvíce – Primavera z dílny Seana Wotherspoona toto dilema vyřešila. Je hravá, mladistvá a má na sobě všechny nejoblíbenější barvy od pistáciové až po pampeliškově žlutou. Sedlo je z manšestru, zdobí jej znak „peace“ a podpis designéra a umělce. Na cesty vyjela v roce 2020.
Autor: Piaggio Group
Vespa 75: Nebyla by to společnost Piaggio, kdyby minula podstatný milník 75 let Vespy. Zlatá limitka se prodává pouze v letošním roce a zdobí stroje Primavera 125 a GTS 125 a 300. Limitovaná edice má kožené nubukové sedlo v šedé barvě Grigio Fumo a ve stejném provedení je i stylová kulatá taška umístěná na zadním chromovém nosiči, která evokuje obal dřívější rezervy.
Autor: Piaggio Group