Motorkář musí najet aspoň 50 tisíc km, až pak začne vnímat okolí

aktualizováno 
Nepřiměřená rychlost jízdy je dlouhodobě hlavní příčinou fatálních nehod zaviněných motocyklisty. Někteří jezdci spoléhají na své zkušenosti, ale zapomínají na jednoho velkého nepřítele. Kvůli tunelovému vidění se totiž ve velkých rychlostech počítá jejich zorné pole na metry.

Velikost zorného pole motocyklisty s integrální přilbou je 110 stupňů. Při jízdě na horním dálničním limitu klesá téměř čtyřnásobně. | foto: Ivan Bezděkpro iDNES.cz

Čím rychleji jedete, tím méně toho vidíte. Tak zní nejjednodušší definice tunelového vidění. A právě motorkáři, kteří frčí po silnicích v rychlostech nad 130 km/hod, jsou touto zákonitostí pochopitelně ohroženi nejvíce.

Zatímco zorné pole motocyklisty s integrální přilbou na hlavě v nulové rychlosti je zhruba 110 stupňů, při rychlosti výrazně překračující povolený maximální dálniční limit se blíží nule. „Jízda vysokou rychlostí skutečně připomíná jízdu v tunelu. Řidič ostře vnímá omezený výsek silnice, vše ostatní jako by neexistovalo,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Navíc v případě nenadálé situace, kterou musí jezdec v jedné stopě řešit, může docházet k dalšímu zúžení zorného pole. Čím větší množství informací je třeba v daný okamžik zpracovat, k tím většímu zúžení zorného pole dochází.

Situaci zhoršuje i řešení složité dopravní situace a také nevyježděnost jezdce....

Při rychlé jízdě ovšem platí ještě jedno pravidlo. Čím víc kilometrů máte najeto, tím toho vidíte víc. „Hodně záleží na vyježděnosti konkrétního řidiče. Nadprůměrně ohroženi proto bývají začátečníci,“ říká Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.

Tolik potřebné periferní vidění se totiž u jezdců zlepšuje teprve postupně s najetými kilometry. „K optimálnímu vizuálnímu vnímání při řízení vozidla dochází až po ujetí zhruba 50 000 kilometrů, a to v různých dopravních podmínkách. I to je jednou z příčin zvýšené nehodovosti začátečníků,“ varuje Roman Budský.

Podle něj zkušení řidiči s tunelovým viděním počítají. Vědí, že se jedná o objektivní zákonitost, před kterou není úniku. „Předvídavá jízda není výrazem jezdecké nezralosti, ale naopak řidičské zkušenosti,“ doplňuje Budský.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

K úspěchu na Šestidenní je klíčem také chytrá hlava manažera

I po čtvrtém dni je v Chile náš Trophy tým na sedmé pozici

V Chile se tento týden jede motocyklová olympiáda. Na slavné Šestidenní, ve které patří české týmy mezi nejúspěšnější...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Čtyřkolky na pásech zvládnou závěj i led. Úzké umí něco jiného než široké

Sněžné pásy Camso T4S - ATV

Pracovní čtyřkolka na pásech se v hlubokém sněhu řítí jako malý jednomístný tank. Gejzíry sněhu létají vysoko do...

Kawasaki ZZR 1400
Kawasaki ZZR 1400

r.v. 2006, naj. 44 000 km
135 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz